Możesz podać dokładniejszą lokalizację? Z załączonych wyżej map WIG-u wynika, że tor przecinał drogę z Leszczyn do Radlina w pewnej odległości od kościoła.piter84 pisze:Fragment torów wąskotorówki do Daleszyc zachował się do dnia dzisiejszego we wsi Leszczyny w pobliżu tamtejszego kościoła.
Wąskotorówka Kielce
Moderatorzy: Autor, sueno, Daniel, Sirek1
-
- Posty: 357
- Rejestracja: 12 sierpnia 2008, o 19:50
-
- Posty: 357
- Rejestracja: 12 sierpnia 2008, o 19:50
hiszpańska inkwizycja część druga
http://inwestycje.jupiter.superhost.pl/ ... c&start=30
Na czerwono zaznaczyłem prawdopodobnie nasyp kolejki i jej most nad Silnicą.
http://inwestycje.jupiter.superhost.pl/ ... c&start=30
Na czerwono zaznaczyłem prawdopodobnie nasyp kolejki i jej most nad Silnicą.
-
- Posty: 357
- Rejestracja: 12 sierpnia 2008, o 19:50
Zachęcony przez pitera84 wybrałem się wczoraj w okolice Leszczyn i Bęczkowa na poszukiwanie śladów kolejki. Niestety nie znalazłem nic, co świadczyłoby o przebiegu wąskotorówki. Ukształtowanie terenu trochę przypomina nasyp kolejowy, ale fachowcem nie jestem, więc nie będę w tym zakresie snuł hipotez. Ponowna prośba do pitera84 o dokładniejsze wskazanie miejsca, o którym pisał.
-
- Posty: 357
- Rejestracja: 12 sierpnia 2008, o 19:50
Jak będę tam następnym razem, to postaram się coś sfotografować, ale jak mówię, niewiele można tam zobaczyć. Tor biegł najpewniej wzdłuż dzisiejszej drogi polnej z Cedzyny (spod hotelu Gromada) do szosy pomiędzy Leszczynami a Radlinem. Tutaj droga się kończy, a po drugiej stronie jezdni znajduje się pole uprawne. Prawdopodobnie przed laty gospodarz zaorał dawne torowisko. Ślady dalszej trasy wąskotorówki można zobaczyć z drogi polnej biegnącej na północ od szlaku. Jest ona oznaczona na mapie WIGu. Sam się zdziwiłem, jak wiele przedwojennych danych pozostaje aktualne po dziś dzień. Przypuszczalne pozostałości nasypu znajdują się na "ziemi niczyjej" - nieużytkach, oznaczonych zresztą na wspomnianej mapie i są porośnięte wrzosem oraz rzadkim sosnowym zagajnikiem. Dalej na wschód teren obniża się do poziomu okolicy i zaczynają się pola uprawne. Okolicę opuściłem na wysokości drogi gruntowej prowadzącej na skraj Leszczyn.
Według mapy, na południe od Bęczkowa znajdował się kolejny pas nieużytków wraz z mostem kolejki. Być może tam zachowały się jakieś pozostałości. Próbowałem coś wynaleźć za pomocą www.geoportal.gov.pl, lecz niestety ostatnio infrastruktura im siada.
Według mapy, na południe od Bęczkowa znajdował się kolejny pas nieużytków wraz z mostem kolejki. Być może tam zachowały się jakieś pozostałości. Próbowałem coś wynaleźć za pomocą www.geoportal.gov.pl, lecz niestety ostatnio infrastruktura im siada.
- TW Kolejofil
- Posty: 16
- Rejestracja: 11 sierpnia 2008, o 10:46
- Lokalizacja: Kielce XXV-lecia / Wrocław
- Kontakt:
To chyba oczywiste, bo pocztówka jest dość wyraźna, ale muszę potwierdzić - to most i nasyp kolejki. Nawet nie spodziewałem się, że ktoś wygrzebie takie zdjęcie. Zawsze zastanawiałem się, jak to miejsce wyglądało, bo teraz pozostała tylko nazwa ulicy Mostowej.
W Zagnańsku penetrowałem ostatnio (na początku wakacji) okolice kolejki, ale szyny znajdowałem jedynie w płotach i konstrukcji mostu na zachód od drogi z Kielc. Tylko w hali tartaku widziałem leżące tory i drewno na wózkach. Także po przepuście pod linią normalnotorową nie znalazłem śladu, być może został zasypany.
Skopiuję jeszcze link z linkowanego już co prawda forum 750mm.pl, ale tu jest dość dobra poglądowa mapka kolejek w okolicy
http://www.skw.org.pl/dokumenty/mapy/ko ... zyskie.gif
Jeszcze lepsza mapka z podkładem starego grossblatu i kilometrażem linii była dostępna gdzieś na stronie Fundacji Polskich Kolei Wąskotorowych, ale teraz nie mogę jej znaleźć. Przedstawia ona co prawda kolejki powiatu starachowickiego, ale także częściowo te zaczynające się w Zagnańsku. Zapisałem ją, więc może w wolnej chwili wrzucę na fotosika.
Pozwolę sobie jeszcze wspomnieć, że w Chlewiskach koło Szydłowca (to już mazowieckie) w starej hucie można zobaczyć niestety już wrak cacka podobnego do tego:
http://pl.youtube.com/watch?v=sdxq820qQtE
W Zagnańsku penetrowałem ostatnio (na początku wakacji) okolice kolejki, ale szyny znajdowałem jedynie w płotach i konstrukcji mostu na zachód od drogi z Kielc. Tylko w hali tartaku widziałem leżące tory i drewno na wózkach. Także po przepuście pod linią normalnotorową nie znalazłem śladu, być może został zasypany.
Skopiuję jeszcze link z linkowanego już co prawda forum 750mm.pl, ale tu jest dość dobra poglądowa mapka kolejek w okolicy
http://www.skw.org.pl/dokumenty/mapy/ko ... zyskie.gif
Jeszcze lepsza mapka z podkładem starego grossblatu i kilometrażem linii była dostępna gdzieś na stronie Fundacji Polskich Kolei Wąskotorowych, ale teraz nie mogę jej znaleźć. Przedstawia ona co prawda kolejki powiatu starachowickiego, ale także częściowo te zaczynające się w Zagnańsku. Zapisałem ją, więc może w wolnej chwili wrzucę na fotosika.
Pozwolę sobie jeszcze wspomnieć, że w Chlewiskach koło Szydłowca (to już mazowieckie) w starej hucie można zobaczyć niestety już wrak cacka podobnego do tego:
http://pl.youtube.com/watch?v=sdxq820qQtE
-
- Posty: 357
- Rejestracja: 12 sierpnia 2008, o 19:50
@Hokky
załączam mapkę. Na czerwono oznaczyłem trasę, którą przebyłem, zaś na zielono pozostałości nasypu. Teraz jak patrzę na mapę, to wydaje mi się, że zaobserwowane przeze mnie wyniesienie terenu to wał, na którym usypany był sam nasyp. Interesujący jest odcinek dalej na wschód, gdzie znajdował się most kolejki.
@TW_Kolejofil
Kilka dni temu przejeżdzałem przez Zagnańsk, więc pokręciłem się trochę po okolicy. Do dawnego miejsca przecięcia się linii kolejowych nie dotarłem, ale przepust nadal powinien istnieć. Jest zresztą zaznaczony na współczesnych mapach. To prawda, że szyn, które docierały do szosy już nie ma. Wielka szkoda. Rozmawiając z przedstawicielem okolicznej ludności dowiedziałem się, że gdy demontowano przed laty torowisko, to większą część szyn przewieziono do Pionek. Być może tamtejsze ciuchcie jeżdzą po zagnańskich szynach. Szlak kolejki na północ od stacji kolejowej jest wykorzystywany w charakterze ściezki rowerowej oraz ciągu spacerowego, który, o zgrozo, wyłożono płytami chodnikowymi. Nadal widoczny jest nasyp wzdłuż drogi do Borowej Góry wraz z resztkami mostu na Bobrzy. Nie miałem czasu, by jechać dalej, ale z mojej wcześniejszej wizyty w tym miejscu przed kilku laty pamiętam, że w lasach za Borową Górą po trasie wąskotorówki poprowadzono szeroką drogę pożarową wcinającą się na kilka kilometrów w las. Wówczas, bez mapy leśnej nie miałem odwagi zapuszczać się dalej w knieję.
I na koniec ciekawostki z domowej biblioteki. Według "Przewodnika po Kielcach i po regionie świętokrzyskim" z 1947 r., wyd. Izby Przemysłowo-Handlowej w Częstochowie:
Poniżej garść fotek robionych na szybko komórką. O części z tych miejsc pisał wcześniej TW_Kolejofil.
załączam mapkę. Na czerwono oznaczyłem trasę, którą przebyłem, zaś na zielono pozostałości nasypu. Teraz jak patrzę na mapę, to wydaje mi się, że zaobserwowane przeze mnie wyniesienie terenu to wał, na którym usypany był sam nasyp. Interesujący jest odcinek dalej na wschód, gdzie znajdował się most kolejki.
@TW_Kolejofil
Kilka dni temu przejeżdzałem przez Zagnańsk, więc pokręciłem się trochę po okolicy. Do dawnego miejsca przecięcia się linii kolejowych nie dotarłem, ale przepust nadal powinien istnieć. Jest zresztą zaznaczony na współczesnych mapach. To prawda, że szyn, które docierały do szosy już nie ma. Wielka szkoda. Rozmawiając z przedstawicielem okolicznej ludności dowiedziałem się, że gdy demontowano przed laty torowisko, to większą część szyn przewieziono do Pionek. Być może tamtejsze ciuchcie jeżdzą po zagnańskich szynach. Szlak kolejki na północ od stacji kolejowej jest wykorzystywany w charakterze ściezki rowerowej oraz ciągu spacerowego, który, o zgrozo, wyłożono płytami chodnikowymi. Nadal widoczny jest nasyp wzdłuż drogi do Borowej Góry wraz z resztkami mostu na Bobrzy. Nie miałem czasu, by jechać dalej, ale z mojej wcześniejszej wizyty w tym miejscu przed kilku laty pamiętam, że w lasach za Borową Górą po trasie wąskotorówki poprowadzono szeroką drogę pożarową wcinającą się na kilka kilometrów w las. Wówczas, bez mapy leśnej nie miałem odwagi zapuszczać się dalej w knieję.
I na koniec ciekawostki z domowej biblioteki. Według "Przewodnika po Kielcach i po regionie świętokrzyskim" z 1947 r., wyd. Izby Przemysłowo-Handlowej w Częstochowie:
Co ciekawe, przewodnik w ogóle nie wspomina o kieleckiej wąskotorówce. Być może nie jeszcze nie odbudowano jej ze zniszczeń wojennych, a być może, pozostawała w rękach prywatnych. Trasy obu kolejek widnieją za to na mapie Gór Świętokrzyskich zamieszczonej w albumie "Do Łysogór" J. J. Karpińskiego, wyd. Warszawa 1959. Autor wspomina, że sam jeździł kolejką ze Św. Krzyża do Bodzentyna. Jazda trwała godzinę. Trzeba było wysiąść na czwartym przystanku.pozwolenie na użycie dla potrzeb wycieczki turystycznej kolejki leśnej do św. Katarzyny, będącej własnością Tartaków Państwowych można uzyskać od Dyrekcji tychże tartaków w Zagnańsku (tel. 4).
Poniżej garść fotek robionych na szybko komórką. O części z tych miejsc pisał wcześniej TW_Kolejofil.
- TW Kolejofil
- Posty: 16
- Rejestracja: 11 sierpnia 2008, o 10:46
- Lokalizacja: Kielce XXV-lecia / Wrocław
- Kontakt:
Tutaj także 3 fotki robione komórką - przepust przy drodze do Borowej Góry i most nad Bobrzą
http://kolej.one.pl/index.php?dzial=lin ... no=galeria
W okolicy znajdowałem głównie takie ślady po kolejce:
http://kolej.one.pl/index.php?dzial=sta ... toid=33832
Natomiast kilka lat temu urządziłem sobie wycieczkę z Suchedniowa do Zagnańska trasą kolejki. W lesie pojawiają się miejscami spróchniałe podkłady, czasem nawet jakiś hak. Nasypy są wyraźne, widać zagłębienia po podkładach. W pobliżu wsi, gdzie dróg jest sporo, nasyp jest nieużywany i zarośnięty (wyjątek - droga do Borowej Góry), natomiast głębiej w lesie, gdzie o inną drogę trudno, spokojnie można przejść dawnym torowiskiem.
Tu linki do tematów na forum 750mm.pl
o odcinku na Wykus
o odcinku w okolice Świniej Góry
No a może ktoś jeszcze coś napisze o kolejce kieleckiej? Czekam niecierpliwie... Wie ktoś coś o odcinku wzdłuż ulicy 1 Maja?
http://kolej.one.pl/index.php?dzial=lin ... no=galeria
W okolicy znajdowałem głównie takie ślady po kolejce:
http://kolej.one.pl/index.php?dzial=sta ... toid=33832
Natomiast kilka lat temu urządziłem sobie wycieczkę z Suchedniowa do Zagnańska trasą kolejki. W lesie pojawiają się miejscami spróchniałe podkłady, czasem nawet jakiś hak. Nasypy są wyraźne, widać zagłębienia po podkładach. W pobliżu wsi, gdzie dróg jest sporo, nasyp jest nieużywany i zarośnięty (wyjątek - droga do Borowej Góry), natomiast głębiej w lesie, gdzie o inną drogę trudno, spokojnie można przejść dawnym torowiskiem.
Tu linki do tematów na forum 750mm.pl
o odcinku na Wykus
o odcinku w okolice Świniej Góry
No a może ktoś jeszcze coś napisze o kolejce kieleckiej? Czekam niecierpliwie... Wie ktoś coś o odcinku wzdłuż ulicy 1 Maja?
- TW Kolejofil
- Posty: 16
- Rejestracja: 11 sierpnia 2008, o 10:46
- Lokalizacja: Kielce XXV-lecia / Wrocław
- Kontakt:
ekhm... w Wolicy raczej... Słyszałem coś o tej kolejce, dochodziła chyba do zakładu z kamieniołomu czy coś w tym stylu, ale dokładnie nie pamiętam...
W Wiślicy natomiast (a właściwie to w Koniecmostach, ale stacja nazywa się Wiślica) kolejka była i jest, tylko nie dojeżdża, bo w Pińczowie przejazd zaasfaltowany, kawałek toru rozebrany i most zerwany... Po drodze tez sporo przeszkód. A w samej Wiślicy na stacji zrobiono targowisko i szyny zdemontowano. Chociaż na papierze wszystko jest i to zabytkowe
Widzę, że wątek z czysto kieleckiego rozwija się w ogólnowojewódzki
Aha, przypomniało mi się, że pewien ślad po kolejce w okolicy Domaszowic, Cedzyny i Leszczyn można dostrzec na http://mapy.google.pl w postaci delikatnego cienia. W terenie tego tak dobrze nie widać.
W Wiślicy natomiast (a właściwie to w Koniecmostach, ale stacja nazywa się Wiślica) kolejka była i jest, tylko nie dojeżdża, bo w Pińczowie przejazd zaasfaltowany, kawałek toru rozebrany i most zerwany... Po drodze tez sporo przeszkód. A w samej Wiślicy na stacji zrobiono targowisko i szyny zdemontowano. Chociaż na papierze wszystko jest i to zabytkowe
Widzę, że wątek z czysto kieleckiego rozwija się w ogólnowojewódzki
Aha, przypomniało mi się, że pewien ślad po kolejce w okolicy Domaszowic, Cedzyny i Leszczyn można dostrzec na http://mapy.google.pl w postaci delikatnego cienia. W terenie tego tak dobrze nie widać.
- Adasiek CK
- Ranga: Inspektor nadzoru ;)
- Posty: 1141
- Rejestracja: 4 stycznia 2008, o 03:03
- Lokalizacja: Kielce <-> Warszawa
- TW Kolejofil
- Posty: 16
- Rejestracja: 11 sierpnia 2008, o 10:46
- Lokalizacja: Kielce XXV-lecia / Wrocław
- Kontakt:
Budynek pasowałby na halę parowozowni, tylko że jeśli znajduje się on faktycznie w zaznaczonym miejscu, wąski tor musiałby przechodzić przez normalne na drugą stronę - raczej niezbyt praktyczne rozwiązanie. Mógłbyś oznaczyć ten budynek np. na screenie z http://mapy.google.pl albo aktualnym planie Jak znajdę chwilę, może się tam wybiorę...
Swoją droga ciekawe, że na planie z 1930 r. kolejka jest, a na mapie wojskowej z 1929 i 1940 jej nie ma - dziwne, żeby istniała tak krótko.
Swoją droga ciekawe, że na planie z 1930 r. kolejka jest, a na mapie wojskowej z 1929 i 1940 jej nie ma - dziwne, żeby istniała tak krótko.