Wąskotorówka Kielce
Moderatorzy: Autor, sueno, Daniel, Sirek1
Wąskotorówka Kielce
wyszukiwarka tego nie znalazla na forum, wiec rozpoczynam watek:)
Jeżeli umieściłem w nizbyt odpowiednim dziale - prosze adminów o przeniesienie.
Umieszczajmy tutaj wszelkie informacje, zwłaszcza historyczne zdjęcia, mapy, na temat wąskotorówki, czegoś czego już praktycznie nie ma
mnie osobiście najbardziej interesuje odcinek od Kielc w kierunku wschodnim, Górna, Staszowa przez Daleszyce ze wszystkimi odnogami w paśmie Cisowsko-Orłowińskim.
Jeżeli umieściłem w nizbyt odpowiednim dziale - prosze adminów o przeniesienie.
Umieszczajmy tutaj wszelkie informacje, zwłaszcza historyczne zdjęcia, mapy, na temat wąskotorówki, czegoś czego już praktycznie nie ma
mnie osobiście najbardziej interesuje odcinek od Kielc w kierunku wschodnim, Górna, Staszowa przez Daleszyce ze wszystkimi odnogami w paśmie Cisowsko-Orłowińskim.
- cm
- Ranga: Inspektor nadzoru ;)
- Posty: 1665
- Rejestracja: 19 stycznia 2007, o 14:22
- Lokalizacja: Sienkiewicza - centrum świata ;-)
W którym miejscu był ten nasyp? Mieszkałem kiedyś na Sadach (ale trochę dalej od Pocieszki), niestety nie pamiętam żadnych śladów po kolejce, znam ją tylko z opowieści. Próbowałem kiedyś (niedawno) szukać jakichkolwiek po niej pozostałości w terenie (korzystając z mapy, którą wkleiłeś powyżej), ale nie znalazłem nic. Albo czas już tak zatarł jej przebieg, albo mapa jest niedokładna. Może jedno i drugie.Tomasso pisze:Hehe....znowu mam coś dla Ciebie w tym temacie - mapa Kielc baaaaardzo stara z zaznaczoną wąskotorówką. Mieszkałem jakis czas na Nowym Świecie i coś mi tam w pamięci majaczy nasyp po kolejce przy Pocieszce.
na temet dawnych linii kolejowych można troche pooglądać na stronie
http://mapa.kolej.one.pl/
na wklejonej mapie zauważyłem, że była wąskotorówka w stronę Końskich o tej to nie słyszałem, wie ktoś coś o niej więcej????
http://mapa.kolej.one.pl/
na wklejonej mapie zauważyłem, że była wąskotorówka w stronę Końskich o tej to nie słyszałem, wie ktoś coś o niej więcej????
- Tomasso
- Ranga: Kierownik budowy ;)
- Posty: 589
- Rejestracja: 13 kwietnia 2006, o 17:47
- Lokalizacja: Kielce - Sieje
- Kontakt:
Niestety tylko tyle tej mapy mam, zassałem ją gdzieś z netu. Jest jeszcze fragment dolny Kielc ale widocznie za duży rozmiar i się nie wygenerował. Widać na nim fajnie kamieniołom na Telegrafie i tory dla wagoników z urobkiem. Zauważcie odcinek dopływu Silnicy przy parku, to pewnie fragment wypływający z tego niedawno odkrytego kanału pod więzieniem. Ciekawe skąd tyle wody płynęło, ale pewnie skoro Silnica ma źródła przy KSM-ie to druga nitka płynęła wzdłuż dzisiejszej Seminaryjskiej (gdzieś czytałem o tym) i przecinała Wesołą.
Co do fotek ze wschodnich terenów to mam jedynie zdjęcie torów pod Rakowem.
Co do fotek ze wschodnich terenów to mam jedynie zdjęcie torów pod Rakowem.
jak wynika ze strony http://mapa.kolej.one.pl/ odgałęzienie tej wąskotorówki w okolicach Zarobin jest dalej używany w ruchu towarowym.
Możliwe, czy błąd na stronie???
Możliwe, czy błąd na stronie???
Tomasso a mógłbyś tą mapkę przesłać na e-mail? bede wdziecznyTomasso pisze:Niestety tylko tyle tej mapy mam, zassałem ją gdzieś z netu. Jest jeszcze fragment dolny Kielc ale widocznie za duży rozmiar i się nie wygenerował. Widać na nim fajnie kamieniołom na Telegrafie i tory dla wagoników z urobkiem. Zauważcie odcinek dopływu Silnicy przy parku, to pewnie fragment wypływający z tego niedawno odkrytego kanału pod więzieniem. Ciekawe skąd tyle wody płynęło, ale pewnie skoro Silnica ma źródła przy KSM-ie to druga nitka płynęła wzdłuż dzisiejszej Seminaryjskiej (gdzieś czytałem o tym) i przecinała Wesołą.
Co do fotek ze wschodnich terenów to mam jedynie zdjęcie torów pod Rakowem.
hokky@wp.pl
O tym że jeden z dopływów Silnicy płynął przez obecna ul. Seminaryjska nie slyszalem, ale zastanawiajace.
A moze ten fragment doplywu Silnicy o ktorym piszesz to tylko kanał odprowadzajacy scieki z okolic Katedry?
Skad tyle wody płynęło?
Wg mnie z całego kompleksu katedralnego, i Pałacu Biskupów Krakowskich oraz więzienia. Gdyby teraz odłączyć te budynki od obecnej podziemnej miejskiej kanalizacji, i podłączyć do tego kanału, wydaje mi się, że mógłby być małą rzeczką
- TW Kolejofil
- Posty: 16
- Rejestracja: 11 sierpnia 2008, o 10:46
- Lokalizacja: Kielce XXV-lecia / Wrocław
- Kontakt:
Kolejka w kierunku Daleszyc przebiegała tak, jak to pokazuje mapa na http://mapa.kolej.one.pl . Jeśli chodzi o odcinek do Zarobin, to prawdopodobnie błąd, bo taki krótki odcinek kolejki w lesie, bez połączenia z żadnym tartakiem nie miałby racji bytu. Mapa przedstawiająca kolejkę jest dostępna tutaj:
arkusz Kielce (1929)
arkusz Bodzentyn (1934)
mapa niemiecka z 1941 r.
Nie ma na niej fragmentu w kierunku Rakowa, który powstał później i na innych mapach także się z nim nie spotkałem, ale w terenie ślad pozostał. Najprawdopodobniej nie dochodził on do samego Rakowa, lecz kończył się w lesie koło Dębna. Przez Raków i Staszów natomiast przebiegała wąskotorówka jędrzejowska (zainteresowanych odsyłam na jej stronę http://ciuchcia.eu).
W samych Kielcach nie pozostało zbyt wiele śladów po wąskotorówce - ja spotkałem się tylko z charakterystycznym niskim nasypem z bocznymi rowami w miejscu napisu "kolejka do Daleszyc" na mapie zamieszczonej przez Tomasso (zbieg Domaszowskiej ze Świętokrzyską), oraz z fragmentem muru przy ulicy Okrzei, który może być pozostałością przyczółka wiaduktu, ale równie dobrze muru zamykającego kieleckie getto od północy.
Natomiast w Cedzynie moja mama pamięta resztki mostu kolejki nad Lubrzanką. Poza tym wzdłuż drogi do hotelu "Gromada" przebiega wykop, którym obecnie biegnie linia energetyczna. Możliwe, że to w nim leżał kiedyś tor. Dalej, w Górnie, niedaleko za skrzyżowaniem z drogą do Świętej Katarzyny, po północnej stronie drogi 74 zachował się fragment nasypu.
Na wycieczkę trasą kolejki w Paśmie Orłowińskim nie udało mi się do tej pory wybrać, więc ze śladami wąskotorówki spotkałem się dopiero na odcinku w kierunku Rakowa, przy okazji grzybobrania. Po południowej stronie drogi wojewódzkiej 764 widoczny jest nasyp, a skręcając w kierunku Korzenna, napotkać można w lesie przecinkę, którą obecnie biegnie linia energetyczna. W lewo od drogi na Korzenno zachował się nasyp dochodzący do rzeki Łukawki. Mój ojczym pamięta tam most, a ja znalazłem krótki fragment szyny zagrzebany w piachu.
Z kolejką w kierunku Końskich spotkałem się natomiast tylko na planie przedstawiającym Kielce w 1932 r. dołączonym do książki Jana Pazdura "Dzieje Kielc 1864-1939", prawdopodobnie przedrukowanym z planu zamieszczonego przez Tomasso. W terenie także nie widziałem żadnych pozostałości, choć można by się przyjrzeć ukształtowaniu terenu po lewej stronie Łódzkiej pomiędzy ulicą Zakładową a rzeką Sufraganiec...
Przedwojenne mapy pokazują także kolejkę biegnącą z Kielc w kierunku Zagnańska po lewej stronie obecnej Zagnańskiej. Na mapie z 1940 r. będącej w moim posiadaniu jest tylko tor kończący się przy drodze, natomiast w internecie znalazłem mapę z 1929 r. (link z początku postu), na której jest też odcinek odchodzący nieco w las.
W książce "Starówka" o historii mieszkańców Kielc widziałem natomiast zdjęcie przedstawiające parowóz naprawiany lub produkowany w zakładach mechanicznych Kluźniaka w Kielcach. Być może służył potem na jednej z kieleckich kolejek...
Na koniec wstukam jeszcze fragment "Dziejów Kielc 1864-1939" J. Pazdura:
arkusz Kielce (1929)
arkusz Bodzentyn (1934)
mapa niemiecka z 1941 r.
Nie ma na niej fragmentu w kierunku Rakowa, który powstał później i na innych mapach także się z nim nie spotkałem, ale w terenie ślad pozostał. Najprawdopodobniej nie dochodził on do samego Rakowa, lecz kończył się w lesie koło Dębna. Przez Raków i Staszów natomiast przebiegała wąskotorówka jędrzejowska (zainteresowanych odsyłam na jej stronę http://ciuchcia.eu).
W samych Kielcach nie pozostało zbyt wiele śladów po wąskotorówce - ja spotkałem się tylko z charakterystycznym niskim nasypem z bocznymi rowami w miejscu napisu "kolejka do Daleszyc" na mapie zamieszczonej przez Tomasso (zbieg Domaszowskiej ze Świętokrzyską), oraz z fragmentem muru przy ulicy Okrzei, który może być pozostałością przyczółka wiaduktu, ale równie dobrze muru zamykającego kieleckie getto od północy.
Natomiast w Cedzynie moja mama pamięta resztki mostu kolejki nad Lubrzanką. Poza tym wzdłuż drogi do hotelu "Gromada" przebiega wykop, którym obecnie biegnie linia energetyczna. Możliwe, że to w nim leżał kiedyś tor. Dalej, w Górnie, niedaleko za skrzyżowaniem z drogą do Świętej Katarzyny, po północnej stronie drogi 74 zachował się fragment nasypu.
Na wycieczkę trasą kolejki w Paśmie Orłowińskim nie udało mi się do tej pory wybrać, więc ze śladami wąskotorówki spotkałem się dopiero na odcinku w kierunku Rakowa, przy okazji grzybobrania. Po południowej stronie drogi wojewódzkiej 764 widoczny jest nasyp, a skręcając w kierunku Korzenna, napotkać można w lesie przecinkę, którą obecnie biegnie linia energetyczna. W lewo od drogi na Korzenno zachował się nasyp dochodzący do rzeki Łukawki. Mój ojczym pamięta tam most, a ja znalazłem krótki fragment szyny zagrzebany w piachu.
Z kolejką w kierunku Końskich spotkałem się natomiast tylko na planie przedstawiającym Kielce w 1932 r. dołączonym do książki Jana Pazdura "Dzieje Kielc 1864-1939", prawdopodobnie przedrukowanym z planu zamieszczonego przez Tomasso. W terenie także nie widziałem żadnych pozostałości, choć można by się przyjrzeć ukształtowaniu terenu po lewej stronie Łódzkiej pomiędzy ulicą Zakładową a rzeką Sufraganiec...
Przedwojenne mapy pokazują także kolejkę biegnącą z Kielc w kierunku Zagnańska po lewej stronie obecnej Zagnańskiej. Na mapie z 1940 r. będącej w moim posiadaniu jest tylko tor kończący się przy drodze, natomiast w internecie znalazłem mapę z 1929 r. (link z początku postu), na której jest też odcinek odchodzący nieco w las.
W książce "Starówka" o historii mieszkańców Kielc widziałem natomiast zdjęcie przedstawiające parowóz naprawiany lub produkowany w zakładach mechanicznych Kluźniaka w Kielcach. Być może służył potem na jednej z kieleckich kolejek...
Na koniec wstukam jeszcze fragment "Dziejów Kielc 1864-1939" J. Pazdura:
Mam nadzieję, że nie zagmatwałem tematuWielokrotnie powracano też do projektu kolei wąskotorowej do Buska. W 1901 r. gubernator kielecki popierał starania mieszkańców Kielc o koncesję ministerstwa na zbudowanie tej linii przy udziale kapitałów kupca warszawskiego F. W. Karpińskiego. trasa jej miała przebiegać wzdłuż ul. Ogrodowej, a następnie szosy w kierunku Morawicy. Komisja magistracka proponowała także ominięcie miasta naokoło Kadzielni. Przyczyny zaniechania tej inicjatywy są nieznane, gdyż sztab armii nie zgłosił sprzeciwu.
-
- Ranga: Inspektor nadzoru ;)
- Posty: 1224
- Rejestracja: 5 września 2006, o 12:28
- Lokalizacja: Kielce/Ślichowice
Na pewno błąd.andriey pisze:Możliwe, czy błąd na stronie???
Wąskotorówek w kieleckim było kilka np. Zagnańsk-Wiśniówka, kolejka do Bodzentyna, Daleszyc a dokładniej Niw Daleszyckich. Taką naprawde pozostałoscią po nich jest taki pomniczek :
http://www.holdys.pl/tomi/parowozy/ty1131-02.jpg
-
- Posty: 357
- Rejestracja: 12 sierpnia 2008, o 19:50
Kolejka z Zagnańska docierała aż pod Łysiec. Tutaj jest trochę na ten temat: http://pl.wikipedia.org/wiki/Świętokrzyska_Kolej_Leśnavoodoo pisze:Na pewno błąd.andriey pisze:Możliwe, czy błąd na stronie???
Wąskotorówek w kieleckim było kilka np. Zagnańsk-Wiśniówka, kolejka do Bodzentyna, Daleszyc a dokładniej Niw Daleszyckich. Taką naprawde pozostałoscią po nich jest taki pomniczek :
http://www.holdys.pl/tomi/parowozy/ty1131-02.jpg
Ze swej strony dodam, że w Zagnańsku zachowało się jeszcze kilka metrów szyn kolejki pomiędzy drogą z Kielc a przepustem pod linią kolejową Kraków - Warszawa. W terenie szlak kolejki zaadaptowano na drogi śródleśne. Na wschód od Barczy można natknąć się na kamienne mostki kolejowe i na pozostałości podtorza:
- tom
- Ranga: Dyrektor budowy ;)
- Posty: 2504
- Rejestracja: 29 grudnia 2005, o 10:15
- Lokalizacja: Kielce, Lublin
- Kontakt:
Zgadza się. W latach 50/60-tych mój dziadek na niej pracował. Zwozili drewno z okolic Świętego Krzyża do tartaku w Zagnańsku, a z Wiśniówki przewozili urobek w drugą stronę.rzeczownik pisze:Kolejka z Zagnańska docierała aż pod Łysiec. Tutaj jest trochę na ten temat: http://pl.wikipedia.org/wiki/Świętokrzyska_Kolej_Leśna
Komisja Rewizyjna czuwa!