Lotnisko Kielce

Wszystko na temat nowych inwestycji w Kielcach.

Moderatorzy: Nowak, Autor, sueno, Daniel, Sirek1

Awatar użytkownika
Michel2
Posty: 383
Rejestracja: 20 marca 2006, o 10:21
Lokalizacja: Ziemia Swietokrzyska :*
Kontakt:

Post autor: Michel2 » 18 listopada 2007, o 11:05

hey pisze:Rocznie port im. Reymonta kosztuje podatników 50 mln zł, nie licząc dotacji na promocję nowych połączeń (ostatnio 3 mln zł) i innych wydatków poza planem.


Dziwne bo ja przeczytalem cos takiego:

...Koszty utrzymania lotniska w Łodzi wynoszą ok. 20 mln zł rocznie...

http://www.poranny.pl/apps/pbcs.dll/new ... yTo=496861


A poza tym:

Budowa lotniska o przepustowości 4-6 mln pasażerów rocznie, to koszt ok. 430 mln zł, roczne koszty utrzymania to 5 mln zł

http://www.lotnisko-radom.it.pl/news/003.htm
www.nowiny.com.pl - serwis internetowy gminy Sitkówka-Nowiny
Kocham Świętokrzyskie :* :)

hey
Ranga: Inspektor nadzoru ;)
Posty: 1475
Rejestracja: 24 kwietnia 2006, o 13:47

Post autor: hey » 18 listopada 2007, o 21:18

Jeśli roczne koszty utrzymania by miały wynosić tylko 5 mln zł to nasze miasto spokojnie może taką kwotę raz w roku wykładać...Ale nie wierzę,że ta kwota jest taka niska...

Awatar użytkownika
Michel2
Posty: 383
Rejestracja: 20 marca 2006, o 10:21
Lokalizacja: Ziemia Swietokrzyska :*
Kontakt:

Post autor: Michel2 » 19 listopada 2007, o 09:27

Moze to jest koszt bez terminalu Cargo :?: Moze warto pomyslec o zbudowaniu jedynie terminalu osobowego. To by znaczaco zmniejszylo koszt budowy i utrzymania i mozliwe ze bysmy otrzymali dotacje. A terminal Cargo mozna zbudowac zawsze w przyszlosci.

Co do kosztow utrzymania to nigdzie nie moge znalezc jakichs zetelnych informacji :evil:
www.nowiny.com.pl - serwis internetowy gminy Sitkówka-Nowiny
Kocham Świętokrzyskie :* :)

Awatar użytkownika
MeehoweCK
Ranga: Dyrektor budowy ;)
Posty: 3317
Rejestracja: 25 września 2005, o 17:41
Lokalizacja: Warszawa / Kielce
Kontakt:

Post autor: MeehoweCK » 19 listopada 2007, o 10:12

Michel2 pisze:Moze to jest koszt bez terminalu Cargo :?: Moze warto pomyslec o zbudowaniu jedynie terminalu osobowego. To by znaczaco zmniejszylo koszt budowy i utrzymania i mozliwe ze bysmy otrzymali dotacje. A terminal Cargo mozna zbudowac zawsze w przyszlosci.

Co do kosztow utrzymania to nigdzie nie moge znalezc jakichs zetelnych informacji :evil:
To właśnie cargo (jeśli powstanie) będzie impulsem do rozwoju i sprawi, że nasze lotnisko będzie konkurencyjne. Przede wszystkim ten terminal generuje tak wysokie zyski w wyliczeniu Ove Arup, które rzeczywiście jak mówi np. Lekomin byłyby nierealne dla innych portów osobowych. Budowa samego terminala osobowego mija się z celem. To byłaby chyba najgorsza katastrofa jaka by nas mogła spotkać - nie wykorzystanie takiej szansy :roll:
Ambicja to coś co prowadzi ludzkość do postępu, a ludzi do depresji

Awatar użytkownika
Michel2
Posty: 383
Rejestracja: 20 marca 2006, o 10:21
Lokalizacja: Ziemia Swietokrzyska :*
Kontakt:

Post autor: Michel2 » 19 listopada 2007, o 10:18

MeehoweCK pisze:
Michel2 pisze:To właśnie cargo (jeśli powstanie) będzie impulsem do rozwoju i sprawi, że nasze lotnisko będzie konkurencyjne. Przede wszystkim ten terminal generuje tak wysokie zyski w wyliczeniu Ove Arup, które rzeczywiście jak mówi np. Lekomin byłyby nierealne dla innych portów osobowych. Budowa samego terminala osobowego mija się z celem. To byłaby chyba najgorsza katastrofa jaka by nas mogła spotkać - nie wykorzystanie takiej szansy :roll:


Ale walnalem teraz. :oops: :oops: :oops: :lol: :mrgreen:
www.nowiny.com.pl - serwis internetowy gminy Sitkówka-Nowiny
Kocham Świętokrzyskie :* :)

lekomin
Posty: 123
Rejestracja: 28 grudnia 2006, o 23:12

Post autor: lekomin » 19 listopada 2007, o 10:35

Gros przewozów terminali cargo "załatwiają" wielcy spedytorzy i firmy kurierskie. Taki terminal musi miec super połączenia drogowe, żeby później to wszystko rozwieść [generalnie musi być autostrada] albo tak duży rynek lokalny, żeby to wszystko udzwignąć. W Polsce są/będą 4 duże terminale: Wawka, Kraków, Katowice i Poznań. Tak wskazuje logika i EKONOMIA.

Tak przy okazji: zorientowałem się trochę w sprawach prawnych i podtrzymuje, że w świetle obowiązującego prawa utworzenie takiej spółki "lotniskowej" będzie trudne. Ponadto, kapitał akcyjny musiałby wynosić kilkaset mln złotych (około 200), tak aby wraz kredytami bankowymi (też około 200 mln) dało się cokolwiek zbudować. Mówimy o kwotach równych rocznemu budżetowi województwa!!

Możemy zrobić konkurs: ile razy w ciągu ostatnich 24 miesięcy korzystaliście z lotniska, wszyscy ci którzy tak je popierają?

Awatar użytkownika
MeehoweCK
Ranga: Dyrektor budowy ;)
Posty: 3317
Rejestracja: 25 września 2005, o 17:41
Lokalizacja: Warszawa / Kielce
Kontakt:

Post autor: MeehoweCK » 19 listopada 2007, o 10:38

Na temat portu cargo coś wiem... Ale niestety nie mogę napisać tego już teraz. :roll:
Mam pytanie do Lekomina, czysto hipotetyczne: Gdybyś miał się oficjalnie wypowiedzieć w sprawie lotniska, gdyby od Ciebie ono zależało (ale jednocześnie nie Ty byłbyś obarczony ew. stratami/zyskami w przyszłości)... byłbyś przeciwny czy po prostu nie przedstawiłbyś swojego stanowiska?
Ambicja to coś co prowadzi ludzkość do postępu, a ludzi do depresji

lekomin
Posty: 123
Rejestracja: 28 grudnia 2006, o 23:12

Post autor: lekomin » 19 listopada 2007, o 15:23

MeehoweCK,
pytasz się o to, czy w utopijnym świecie lepiej mieć lotnisko czy go nie mieć? Oczywiście, że w takim świecie warto go mieć. Ale problem polega na tym, że nie mieszkamy na jakiejś utopijnej wyspie, ale w realnym świecie, gdzie pieniądz i ekonomia są niestety bardzo ważne, a eksperymenty kończą się tragicznie.

Jeśli się pytasz co powie polityk [bo to pasuje do Twojego opisu, podejmuje się decyzje i z niej nie rozliczają, bo rządzi już ktoś inny], to chyba sam znasz odpowiedz. On obieca wszystko :) Czy ja bym sam coś obiecał? Mnie już życie nauczyło nie składać obietnic, których się nie da dotrzymać. W krótkiej perspektywie jesteś na plus, raz, dwa razy ci się uda, ale w dłuższej zawsze podwinie ci się noga. Moim idolem jest Lord Drayson, dla większości człowiek nieznany. Gość zarobił setki milionów funtów na biotechnologii, a później wszedł do brytyjskiego rządu i zarządzał zakupami dla armii brytyjskiej. Za tą pracę nie bierze [a raczej nie brał, bo zrezygnował bodaj tydzień temu] ani funta. Jak zobaczył, że polityczna hydra podnosi łeb, to zrezygnował, motywując to, że się musi przygotowywać do wyścigu 24h w Le Mans, gdzie się ściga Aston Martinem DBR9 ;) Takiemu człowiekowi zależy na wyniku, jest absolutnie nieprzekupny i nie można na niego naciskać. Jest typowym technokratą.

Jeśli za politykę dalej będą brali się ludzie, którzy w życiu niczego nie zbudowali, to dalej będziemy mieli utopijne projekty. Zanim nauczysz się biegać, musisz chodzić, zanim chodzisz, musisz raczkować. A w polityce na wysokie urzędy, które tak naprawdę są dużym i skomplikowanym przedsiębiorstwem, trafiają ludzie, którzy ew. zarządzali warzywniakiem. A czemu tam trafiają? Bo są bardzo skuteczni w obiecywaniu różnych śmiesznych rzecz [np. lotniska] a ludzie się na takie socjotechniczne zagrywki łapią.

Dla mnie lotnisko to taka właśnie utopia: ktoś rzucił hasło, hasło się przyjeło i tak brniemy jak lemingi na skraj fiordu. Ludzie rzucają jakimiś hasłami o rozwoju regionu, przemysłach jakie to mają być związane z lotniskiem.. wszystko na zasadzie haseł bez żadnych konkretów. Jak proszę o listę przedsiębiorstw, które niby w otoczce lotniska miałyby zainwestować, to w odpowiedzi dostaje potok wyzwisk. Taka typowa bolszewicka, stadna metoda: jeśli nie jesteś z nami to jesteś przeciwko nam. Jeśli ktoś się z głosem ludu nie zgadza, to musi być częścią "układu", najlepiej rzeszowskiego albo krakowskiego. Na początku chciało mi się śmiać, ale później zauważyłem, że autorzy serio wierzą w to co piszą.. i to jest już bardzo dla mnie przerażające, bo pokazuje, co robi z człowiekiem propaganda.

Awatar użytkownika
MeehoweCK
Ranga: Dyrektor budowy ;)
Posty: 3317
Rejestracja: 25 września 2005, o 17:41
Lokalizacja: Warszawa / Kielce
Kontakt:

Post autor: MeehoweCK » 19 listopada 2007, o 15:51

Słucham zarówno Twoich argumentów jak i tych, którzy się z Tobą nie zgadzają. I choć widać, że znasz się na tym o czym mówisz, to wybacz, ale nie wszystkie Twoje racje do mnie trafiają. Nie uważam, aby lotnisko było najważniejsze dla miasta (szerzej na ten temat w moim długim poście na temat tego czy zostaniemy czy wyjedziemy z Kielc), ale w mojej opinii graniczącej z przekonaniem, jeśli do budowy lotniska dorosło Opole czy Rzeszów to tym bardziej dorosły Kielce z drugim w Polsce ośrodkiem wystawienniczym. Po prostu myślę, że w Polsce zaczną powstawać nowe lotniska bo w tej chwili jest ich za mało w stosunku do prognoz mówiących o liczbie pasażerów za kilkanaście lat, a skoro już mają powstawać to lepiej wybudować Obice niż drugie lotnisko blisko Krakowa. Swoje zdanie wyrabiałeś przez całe lata więc z pewnością Cię nie przekonam. Choć ja dopiero zaczynam studia, to również nie sądzę, abyś Ty przekonał mnie. Swoją opinię ukształtowałem na zasadzie przemyśleń - nie jestem zwolennikiem budowy lotniska tylko dlatego, że - jak sugerujesz - jestem niepoprawnym optymistą czy naiwniakiem. Pozostaje mi mieć nadzieję, że w przyszłości lotnisko w Obicach powstanie i co za tym idzie będziemy mieli możliwość skonfrontować prawdziwość naszych aktualnych osobistych prognoz, a wtedy Ty przyznasz rację mnie lub ja Tobie.
Ponadto, jeśli masz rację co do nieopłacalności lotniska w Obicach, to możemy być pewni, że "firma z Kanady" jest wyimaginowana (nie twierdzę, że nie). Ale jeśli faktycznie istnieją i są zainteresowani, to nie wierzę, że firma, która osiągnęła taki kapitał "pakowałaby się" w tak ryzykowną inwestycję.
Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony 19 listopada 2007, o 16:13 przez MeehoweCK, łącznie zmieniany 2 razy.
Ambicja to coś co prowadzi ludzkość do postępu, a ludzi do depresji

Awatar użytkownika
gutek
Posty: 95
Rejestracja: 15 lipca 2007, o 17:50
Lokalizacja: kielce
Kontakt:

Post autor: gutek » 19 listopada 2007, o 16:03

Jestem ogromnym zwolennikiem lotniska w Kielcach!
Ale nie w Obicach. Brak drogi, linii kolejowej itd.
To wszystko "jest" w Piekoszowie.

i jeszcze jedno....

głosy krytyki są bardzo potrzebne w dyskusji.
A obecna histeria wywołana przez Lubawskiego
jest tragicznie żenująca. Żeby tak choć w 1/100 zawalczył o tramwaj.


http://forum.gazeta.pl/forum/72,2.html? ... a=72209324
Re: Plebiscyt podpisów i krzyków nad ekonomią !!
Autor: Gość: anna IP: *.internetdsl.tpnet.pl 19.11.07, 11:25 Dodaj do ulubionych Skasujcie
Odpowiedz

Kochani mieszkańcy Świętokrzyskiego! Wytłumaczcie mi na czym
konkretnie ma polegać dobrodziejstwo istnienia lotniska w Obicach.
Jak ono wpłynie na rozwój regionu?. W jaki sposób zwiększy się
zainteresowanie turystów województwem? Kto ma być potencjalnym
klientem tego lotniska? Nie jestem laikiem. Jestem ekonomistą z
wykształcenia, pracuję w turystyce od lat i naprawdę nie rozumiem.
Rachunek ekonomiczny jest podstawą wszelkich działań w gospodarce
rynkowej, czy w tym przypadku też?. Jakich turystów chcą decydenci
ściągnąć do Kielc?. Lotnisko samo w sobie nie jest produktem
turystycznym. Do tego aby region był atrakcyjny turystycznie nie
wystarczy samo lotnisko w Obicach. Gdzie są drogi, kolej, czyste i
bezpieczne szlaki, bezpieczeństwo szeroko pojęte i cała
infrastruktura turystyczna?. :cry:

Awatar użytkownika
gaki majster
Ranga: Kierownik budowy ;)
Posty: 558
Rejestracja: 12 września 2007, o 20:36
Lokalizacja: teraz:Zamość/Kielce
Kontakt:

Post autor: gaki majster » 19 listopada 2007, o 16:37

lekomin pisze: Taka typowa bolszewicka, stadna metoda: jeśli nie jesteś z nami to jesteś przeciwko nam.
"Ten, kto nie jest z nami, jest przeciw nam. Kto nie jest przeciw nam, jest z nami" (Francis Bacon - ang. filozof XVI-XVII w.) A pierwowzór to nie bolszewicy, ale Jezus: "Kto nie jest ze Mną, jest przeciwko Mnie"(Mt 12,30). Choć osobiście wolę te słowa: "Kto bowiem nie jest przeciwko nam, ten jest z nami" (Mk 9, 40). Taka dygresja.

A do tematu:
Dzięki lekomin za robienie pozytywnego zamieszania na forum, bo jak wszyscy mówią: "Hura", to rzeczywiście jest wtedy bolszewia :), czasem brakuje spojrzenia krytycznego. Idąc tym tokiem rozumowania w dalszej części się z tobą niezgodzę, choć dziękuję ci za podgrzewanie atmosfery.

Ad rem, i w biznesie potrzeba odrobinę szaleństwa, nie tylko zimnej kalkulacji (choć ciężko posądzić np. prezydenta, że porywa się z motyką na księżyc, bo pracuje nad lotniskiem kilka lat, a analizy przygotowują eksperci). Wiele fortun zaczynało się od szalonych pomysłów, ludzie pukali się w czoła, a później nisko kłaniali się tym "wariatom". Wielu miliarderów tak zaczynało, szukali swojego złoża ropy i w końcu je znaleźli, bo wytrwale szukali, mimo oponentów.

Można trochę pofantazjować i pomyśleć sobie jak będą wyglądały Kielce w takim 2020 roku, gdy nie wybudujemy teraz lotniska. Taka przyszłość nie jawi się w pozytywnych barwach.

W normalnych warunkach to nie my powinniśmy walczyć o lotnisko, ale przede wszystkim władze państwowe, ale jest inaczej i sami mieszkańcy o to muszą się troszczyć (co jest zdrowym przejawem demokracji). Na Unię bym zbytnio nie liczył, choć trzeba podejmować i tu starania, bo tam liczą sie interesy najsilniejszych: Niemcy, Francja.

Lotnisko to nie wybór pomiędzy: "Z czym zjem kanapkę? Z majonezem? Nie ma? No to z musztardą!". To jest nasz, kielczan priorytet, a jak już będzie lotnisko, to i drogę nam zbudują.
Kielce Kielce Kielce to jest to...

seba_ck
Ranga: Inspektor nadzoru ;)
Posty: 1231
Rejestracja: 31 sierpnia 2006, o 14:01
Lokalizacja: KIELCE

Post autor: seba_ck » 19 listopada 2007, o 17:06

Płyta od inwestora, nawigacja z RPO

Po planach prezydenta Kielc dotyczących powołania spółki akcyjnej Lotnisko Kielce, plan awaryjny dla ratowania inwestycji przedstawia Prawo i Sprawiedliwość. Poseł Przemysław Gosiewski proponuje wpisanie do programów europejskich wszystkich działań związanych z infrastrukturą wokół lotniska: „Sądzę, że w Regionalnym Programie Operacyjnym może być finansowana infrastruktura związana z nawigacją oraz innymi działaniami – jest to cały czas; trzeba rozpocząć budowę lotniska w ramach partnerstwa prywatno-publicznego; i po trzecie -trzeba traktować sprawę lotniska jako otwartą, bo wiem, że tak jest traktowana też przez Unię – sądzę, że za kilka miesięcy można będzie do niej wrócić, tym bardziej, jak będziemy mieć zakończony etap wykupów i będziemy mieć plany.” Świętokrzyski samorząd, który dysponuje środkami z Regionalnego Programu Operacyjnego, deklaruje poparcie dla tych działań; „Będziemy się dalej starać tą inwestycję, z panem prezydentem Lubawskim dyskutujemy na temat tego, jakiego wsparcia potrzebuje miasto” – mówi wicemarszałek Marcin Perz, członek Zarządu Województwa Świętokrzyskiego. Politycy podkreślają, że negatywna ocena inwestycji przez ekspertów, którzy byli z wizytą w Kielcach, jest pozbawiona merytorycznych uzasadnień: obalają kolejne argumenty o nieopłacalności portu, czy jego konkurencyjności dla innych. Politycy odpierają też zarzuty dotyczące złego skomunikowania Obic ze stolicą i resztą regionu świętokrzyskiego – przekonują, że wystarczy na inwestycję spojrzeć w nieco dalszej perspektywie: senator PiS, Grzegorz Banaś: „Droga 73: w okolicach marca będzie możliwy już wykup terenów, pieniądze są zabezpieczone; droga 78 będzie przebudowana, do tego trzeba dołożyć linię kolejową – więc lotnisko będzie dobrze skomunikowane i z regionem, i nie tylko.” Politycy zgodnie twierdzą, że odmowa dofinansowania inwestycji przez unijnych komisarzy jest decyzją polityczną, i winią za nią panią komisarz Danutę Hubner, która – jak twierdzi Gosiewski – jest zwolenniczką rozwoju tylko dużych regionów, które miałyby być ‘lokomotywami rozwoju’ dla reszty. Jednocześnie poseł apeluje do polityków w kraju, by nie krytykowali projektu lotniska w Obicach, bo „wszystkie głosy docierają do Brukseli, a Komisja – jak stwierdziła pani Hubner – musi się liczyć ze zdaniem różnych środowisk”; poseł Gosiewski mobilizuje świętokrzyskich parlamentarzystów, by uczulali kolegów w kraju na ten temat i by świętokrzyskiej inwestycji ’nie przeszkadzali’. Negocjacje w sprawie dofinansowania budowy portu z unijnej kasy zakończą się na początku grudnia, ale, nawet jeśli decyzje będą dla nas nadal niepomyślne, to jeszcze nie krytyczny termin – przekonuje Gosiewski, twierdząc, że decyzja Komisji Europejskiej nie jest dana raz na zawsze i po kilku miesiącach, kiedy widoczny będzie postęp prac, znów będzie można zabiegać o dofinansowanie budowy portu w Obicach.

:arrow: http://www.kielce.pl/portal.php?aid=new ... 19de906301
Zmieniaj świat na taki, jaki sobie wymarzyłeś.

lekomin
Posty: 123
Rejestracja: 28 grudnia 2006, o 23:12

Post autor: lekomin » 19 listopada 2007, o 18:50

Wreszcie jakaś spokojna i rzeczowa dyskusja :)

MeehoweCK,
Rzeszów to jest stare lotnisko. Ponadto ma tam siedzibę PZL Rzeszów i całe stowarzyszenie Dolina Lotnicza. Im lotnisko jest niezbędne. U nas w Kielcach przemysłu lotniczego raczej nie ma ;) Tam tereny zostały wykupione lata temu, były wszelakie urządzenia radiotechniczne dawno stały.. A u nas?
Opole.. byłe lotnisko wojskowe (do 1990 r.), z całą infrastrukturą, w bliskiej odległości od A4, z możliwością obsługi całej aglomeracji śląskiej obok Pyrzowic.

Więc czym się różnią Obice? Po pierwsze są/mają być inwestycją typu greenfield, czyli lotnisko buduje się od zera na terenie pozbawionym jakiejkolwiek infrastruktury lotniskowej. Nie ma połączenia z jakąkolwiek większą aglomeracją a jednocześnie nie może pełnić roli lotniska "technicznego" tak jak Rzeszów. Tak z ciekawostek, to PZL Rzeszów, pracując dla swojego amerykańskiego właściciela, będzie w stanie zapełnić mały terminal cargo.

Masz rację, co do prognoz wzrostu ruchu pasażerskiego w Polsce. Nie powinno się to raczej wiązać ze zwiększeniem ilości portów lotniczych: po prostu istniejące porty będą się rozrastać. Na zachodzie ilość pasażerów od 1945 r. zwiększyła się kilkudziesięciokrotnie, a liczba portów lotniczych znacznie się zmniejszyła. Więcej pasażerów wcale nie równa się więcej portów lotniczych!

Co do ośrodka wystawienniczego to raczej stawiałbym na Kolpolter Expo a nie na Kielce ;) Wszyscy wiemy, kto był autorem sukcesu Targów i do tej pory nie rozumiem dlaczego pozwolono mu odejść do "sektora prywatnego". To duża strata dla miasta a spowodowana tylko i wyłącznie "polityką" na zasadzie TKM.

Idę o zakład, że finansowe fundamenty (tj. ilość potencjalnych klientów) Kraków II będzie miało dużo lepszą niż Obice..

Co do tego kto ma rację czy nie.. Ja osobiście jestem pewien, że Obice bez wsparcia UE nie powstaną. Howgh! A co do "spółki lotnisko".. to są Wasze pieniądze. Każdy prospekt emisyjne zawiera jednak formułkę: inwestor musi liczyć się ze stratą części lub całości zainwestowanych środków.

gaki,
spoxik, nawet nie wiedziałem, że Bacon to powiedział :)
Nie wiem kto i jak pracuje nad lotniskiem, wiem że dalej wykupują ziemię. Na zdrowie, w najlepszym wypadku będą mieć super teren inwestycyjny.. na ziemi raczej nie stracą. Co prawda, jeśli dojdzie do wywłaszczania "pod lotnisko" a teren przeznaczą pod coś innego, to byli właściciele zrobią im [przy pomocy sądów] Sajgon.
To prawda, że wielu szukało ropy i wielu zostało miliarderami. Pomyśl jednak ilu się udało, a ilu zgineło próbując... Statystycznie biorąc przeciętnemu obywatelowi żyje się w Szwajcarii niż w Texasie, Alasce, Arabii Saudyjskiej czy RPA..
Konkretnie o tej wizji 2020 r... do czego Ci jest to lotnisko potrzebne? Zakładając, że do Okęcia i Balic dojedziesz w 1,5h?
Robiąc analogię do armii.. nie skupiamy się na wygraniu wojny, tylko na produkcji jednego rodzaju czołgu. Lotnisko, nawet najwspanialsze, samo nie wygra wojny.. potrzeba jeszcze samolotów, śmigłowców i setek innych rzeczy. Walczmy o rozwój Kielc a nie o lotnisko!

reed
Posty: 82
Rejestracja: 30 listopada 2006, o 15:28
Lokalizacja: Kielce

Post autor: reed » 19 listopada 2007, o 19:46

Gosiewski o budowie lotniska pod Kielcami

Szef klubu PiS Przemysław Gosiewski uważa, że jeśli Komisja Europejska nie wesprze 39 mln euro projektu budowy regionalnego lotniska w Obicach koło Kielc, to inwestycję należy zrealizować w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.

Były wicepremier zapowiedział w poniedziałek w Kielcach, że w imieniu klubu parlamentarnego PiS zgłosi poprawkę do projektu budżetu na przyszły rok, której przyjęcie umożliwiłoby miastu Kielce kontynuowanie wykupu gruntów pod planowany port lotniczy w Obicach.

Kielce i region świętokrzyski ubiegają się o dofinansowanie budowy lotniska w Obicach ze środków unijnych, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. KE powołała ekspertów, którzy mieli ocenić ekonomiczny sens inwestycji. Raport jeszcze nie powstał, ale do Kielc dotarła informacja z Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, że wstępna ocena konsultantów jest negatywna.

Zdaniem Gosiewskiego, celowe jest "wpisanie do programów europejskich działań związanych z tworzeniem infrastruktury okołolotniskowej". Dwie sprawy zostały już podjęte; budowa odcinka ekspresowej drogi z Kielc do Morawicy oraz modernizacja kolei na tym odcinku. "Może być finansowana z unijną pomocą także lotniskowa infrastruktura nawigacyjna" - powiedział poseł PiS w poniedziałek na konferencji prasowej.

Jego zdaniem, kwestia budowy lotniska w Obicach nie jest traktowana przez KE jako "zamknięta", toteż w kraju trzeba stawiać ją nadal jako "otwartą". Gosiewski zaapelował do świętokrzyskich polityków PO, PSL i LiD, by nie tylko wspierali starania o powstanie portu lotniczego w Obicach, ale także wpłynęli na swoich politycznych kolegów z innych regionów, by powściągali nieuzasadnioną krytykę tego projektu.

Podkreślił, że to przedsięwzięcie ma uzasadnienie ekonomiczne, lecz analizowano je w Brukseli w "niesprzyjającym klimacie politycznym".

Wicemarszałek świętokrzyski Marcin Perz (PiS) dodał, że podczas rozmów z brukselskimi urzędnikami usłyszał opinię, iż podejmując się budowy lotniska, "Kielce stają się niesamowicie konkurencyjne dla ogromnego lobby lotniczego - nie tylko polskiego, ale i europejskiego; idzie nie tylko o ruch pasażerski, w grę wchodzą ogromne pieniądze i ogromne inwestycje" - powiedział Perz.

"Dlatego nasza determinacja jest również ogromna, ponieważ ta inwestycja naprawdę będzie przynosiła zysk i stanie się jednym z motorów rozwoju regionu" - oświadczył Perz.

Prezydent Kielc Wojciech Lubawski zapowiedział powołanie spółki akcyjnej "Port Lotniczy Kielce" i emisję powszechnie dostępnych akcji. Kieleckie media ze swej strony rozpoczęły kampanię zbierania podpisów poparcia dla budowy portu lotniczego w Obicach. Wiele osób deklaruje finansowe wsparcie budowy lotniska.

Według opinii przygotowanej na zlecenie Kielc przez brytyjską firmę Ove Arup & Partners International Ltd, regionalny port w Obicach osiągnie zyski: według scenariusza pesymistycznego w 2024 roku, a według optymistycznego - w 2016 roku.

Źródło: Onet.pl

http://biznes.onet.pl/0,1644075,wiadomosci.html

Poczytajcie komentarze...

Awatar użytkownika
MeehoweCK
Ranga: Dyrektor budowy ;)
Posty: 3317
Rejestracja: 25 września 2005, o 17:41
Lokalizacja: Warszawa / Kielce
Kontakt:

Post autor: MeehoweCK » 19 listopada 2007, o 20:42

lekomin pisze:(...)Co do ośrodka wystawienniczego to raczej stawiałbym na Kolpolter Expo a nie na Kielce ;) (...)
Otóż to, moim zdaniem sam właśnie napisałeś najlepszy argument ku temu, że lotnisko dla Kielc powstać jednak powinno.
Ambicja to coś co prowadzi ludzkość do postępu, a ludzi do depresji

ODPOWIEDZ