Lotnisko Kielce

Wszystko na temat nowych inwestycji w Kielcach.

Moderatorzy: Nowak, Autor, sueno, Daniel, Sirek1

Awatar użytkownika
AR
Ranga: Dyrektor budowy ;)
Posty: 5704
Rejestracja: 15 listopada 2005, o 19:01
Lokalizacja: QKI
Kontakt:

Post autor: AR » 17 marca 2013, o 11:19

Brałbym w ciemno Masłów z pasem 1800 m, terminalem wielkości supersamu i płytą postojową na 2 lub 3 małe (ATR 72/Embraer 170/B737-300/400) samoloty - za 3-4 lata, niż czekał całe życie i na następne daty uruchmienia największego portu lotniczego Świata w Obicach.
Wszystkim się podoba, a tobie się nie podoba

rafick
Posty: 34
Rejestracja: 12 marca 2011, o 11:14
Lokalizacja: Kielce

Post autor: rafick » 20 marca 2013, o 21:22

Kielce chcą wybudować Centralny Port Lotniczy. Miasto zgłosiło projekt do Ministerstwa Skarbu Państwa, starając się o dofinansowanie z programu „Inwestycje dla Polski”. Dla serwisu „Rynekinfrastruktury.pl” sprawę komentuje Ryszard Muciek, prezes zarządu Portu Lotniczego Kielce.

Rynek Infrastruktury: Od 2009 roku jest problem z uzyskaniem decyzji środowiskowej dla budowy lotniska w Obicach. Jak wyobraża sobie Pan realizację inwestycji z budżetu na lata 2013-2020, skoro od 4 lat nie udało się uzyskać podstawowego dokumentu niezbędnego do jej przeprowadzania?

Ryszard Muciek, prezes zarządu Portu Lotniczego Kielce: Decyzja o Środowiskowych Uwarunkowaniach dla tak dużej i złożonej inwestycji nie jest możliwa do przygotowania w krótkim czasie. Biorąc pod uwagę liczbę stron i dostępne procedury odwoławcze nasz czas procedowania w tej sprawie nie jest niczym szczególnym. Proponuję zapoznać się z przebiegiem procedury uzyskiwania podobnej decyzji przez Modlin. Nie będę rozwijał tematu przypadków w których obowiązuje dla raz wydanej decyzji rygor natychmiastowej wykonalności – na razie ten tryb nie jest dla nas dostępny, ponieważ nie ma uzasadnienia.

Według SLD wykupując działki pod lotnisko w Obicach nie sprawdzono nawet, ilu mieszkańców województwa będzie korzystać z transportu lotniczego. Czy to prawda? Czy są jakieś dokumenty, które wskazywałyby, że lokalizacja CPL w Obicach jest słuszna?

Nie wiem kogo Redakcja ma konkretnie na myśli pisząc SLD. Co do badań i analiz popytowych zostały one przeprowadzone w ramach studium wykonalności opracowanego przez Ove Arup. Wykonawcą analiz dla Ove Arup była brytyjska firma ASM Limited.


Uwaga ogólna do całości problematyki lotniska w Kielcach: sugerujemy odejście od schematu ''wybudujcie sobie drogi i dojeżdżajcie do okolicznych portów lotniczych'' w kierunku rozważenia stworzenia warunków komunikacyjnych umożliwiających w przyszłości korzystanie z lotniska w Obicach pasażerom przeciążonych portów np. w Krakowie i Łodzi, gdzie granice możliwości rozwoju są już widoczne.

Czy budowa CPL w ogóle w Polsce ma sens?

Czy którykolwiek następny port lotniczy miałby być CPL-em to pytanie które kierować należy gdzie indziej. Na pytanie czy budować jakiekolwiek następne lotniska w pewnym sensie daje odpowiedź zacytowany powyżej dokument rządowy (więcej na temat wspomnianego dokumentu tutaj).

http://www.rynekinfrastruktury.pl/artyk ... czego.html

oraz inny artykuł:
http://www.rynekinfrastruktury.pl/artyk ... lcach.html

PODSUMOWANIE:
- Kielce nigdy nie rozpoczną samodzielnie budowy stricte pasażerskiego portu lotniczego. Przygotowujemy w naszym regionie możliwość wybudowania portu lotniczego pod potrzeby albo prywatnego inwestora, albo też będziemy czekać z przygotowanym projektem do czasu gdy potrzeby kraju wymuszą powstanie następnych portów lotniczych – wyjaśnia w rozmowie z serwisem „Rynekinfrastruktury.pl” Ryszard Muciek, prezes zarządu Portu Lotniczego Kielce.
http://www.rynekinfrastruktury.pl/artyk ... otach.html

Awatar użytkownika
Sirek1
Ranga: Dyrektor budowy ;)
Posty: 3940
Rejestracja: 4 maja 2006, o 20:37

Post autor: Sirek1 » 22 kwietnia 2013, o 07:27

Nowa baza LPR. Z hangarem na eurocopter

Imponująco wygląda nowa baza Lotniczego Pogotowia Ratunkowego w Masłowie. Na budynku trwa już układanie docieplenia i wykańczanie wnętrz. - Prawdopodobnie w lipcu to tam przeniosą się dyżury naszych załóg i śmigłowiec - mówi Justyna Sochacka, rzeczniczka LPR.
Dwupiętrowy budynek ma ponad 750 m kw. powierzchni. Znajdują się w nim nowoczesny hangar przystosowany do stacjonowania sanitarnego eurocoptera ec135, pomieszczenia socjalne i magazyny. Inwestycja kosztuje ok. 5,5 mln zł i jest współfinansowana ze środków unijnych. Stary obiekt, który teraz służy ratownikom, będzie przeznaczony do wynajęcia.

Cały tekst: http://kielce.gazeta.pl/kielce/1,35255, ... z2RAey8jnP

Awatar użytkownika
t_fugit
Posty: 14
Rejestracja: 18 kwietnia 2013, o 18:58
Lokalizacja: Kielce

Post autor: t_fugit » 17 czerwca 2013, o 19:38

Krok w stronę rozbudowy lotniska w Masłowie.
Czekają na fachowców


Samorząd województwa szuka firm, które doradzą, jak powinno się rozwijać lotnisko w Masłowie. - Mam nadzieję, że samą inwestycję uda się zrealizować możliwie szybko - mówi Jan Maćkowiak, członek zarządu województwa świętokrzyskiego.

Świętokrzyski Zarząd Dróg Wojewódzkich już zaprosił firmy do dialogu technicznego w sprawie rozbudowy lotniska oraz budowy przebiegającej obok drogi wojewódzkiej 745.

[...]

Z ogłoszenia, które ukazało się na stronie internetowej województwa świętokrzyskiego, wynika, że zainteresowani mają przedstawić m.in. najkorzystniejsze rozwiązania techniczne, organizacyjne oraz ekonomiczne.

[...]

Z ogłoszenia wynika również, że na lotnisku po rozbudowie ma być m.in. prowadzona nieregularna komunikacja lotnicza na liniach krótkiego zasięgu.

Inwestycje w Masłów już kilka miesięcy temu zapowiadał Jan Maćkowiak, odpowiedzialny za infrastrukturę w zarządzie województwa. Mówił wtedy, że eksperci muszą m.in. określić, jaka ma być długość pasa startowego.

[...]

Dodaje, że dokumentacja zostanie zrobiona z pieniędzy unijnych jeszcze w ramach obecnej perspektywy finansowej. Nie chce jednak podać choćby przybliżonego terminu rozpoczęcia rozbudowy. - Zależy nam, żeby doszło do tego jak najszybciej. A przypominam, że nowa perspektywa unijna rozpoczyna się już w 2014 roku - tłumaczy.
Trwają też prace nad uporządkowaniem kwestii prawnych związanych z lotniskiem w Masłowie. Z końcem czerwca Aeroklubowi Polskiemu i Kieleckiemu wygaśnie umowa na zarządzanie nim.

[...]

Cały tekst na stronach gazety Wyborczej

Ogłoszenie wspomniane w tym artykule można znaleźć tutaj

Awatar użytkownika
AR
Ranga: Dyrektor budowy ;)
Posty: 5704
Rejestracja: 15 listopada 2005, o 19:01
Lokalizacja: QKI
Kontakt:

Post autor: AR » 9 lipca 2013, o 21:02

Coraz dalej do lotniska w Obicach. Decyzja środowiskowa uchylona, a czekaliśmy na nią prawie 5 lat

Ślimaki ważniejsze niż nowy port lotniczy? Decyzja środowiskowa uchylona, a czekaliśmy na nią prawie pięć lat. Nigdy nie będzie lotów boeingów z Kielc?

Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Warszawie uchyliła decyzję środowiskową dotyczącą budowy lotniska w Obicach pod Kielcami. Taka decyzja jest kluczowa dla inwestycji, bez niej nie można rozpocząć starań o uzyskanie pozwolenia na budowę.

- To jest decyzja polityczna. Powstanie lotniska w Obicach jest nie na rękę rządowi. Uzyskanie pozwoleń na budowę portów w Świdniku i Radomiu trwało bardzo krótko, nie stawiano im takich warunków środowiskowych jak nam. Ale nie poddamy się, lotnisko jest nam potrzebne, jest to wyzwanie cywilizacyjne i zbadamy wszystkie ślimaki, jeśli będzie to konieczne. One nie mogą być ważniejsze niż budowa portu – komentuje prezydent Kielc Wojciech Lubawski.

Nie ma uzasadnienia

Na razie nie wiadomo, jakie dalsze kroki miasto podejmie, ponieważ nie ma jeszcze uzasadnienia uchylenia decyzji.
- Nie wiemy, co będzie dalej, ponieważ nie znamy powodów uchylenia decyzji. Nie dostaliśmy pisma, nie uzyskałem również informacji telefonicznej. O uchyleniu decyzji wiemy ze strony internetowej Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, gdzie ukazała się bardzo zdawkowa informacja. Jeśli w najbliższych dniach nie dostanę wyjaśnień na piśmie, to pojadę do Warszawy na rozmowę – informuje Ryszard Muciek, prezes spółki Lotnisko Kielce.

Decyzja środowiskowa dotycząca budowy lotniska w Obicach była rozpatrywana rekordowo długo, bo od 2009 roku. Wielokrotnie przesuwano termin zakończenia procedury. – Niestety to dobrze nie wróży, trzeba się liczyć z tym, że ponowne rozpatrzenie wniosku, a prawdopodobnie będziemy go składać zajmie kolejne długie lata – przyznaje prezes.

Protest ekologów

Decyzja środowiskowa została zaskarżona przez właścicieli działek w Obicach i Stowarzyszenie Pracownia na rzecz Wszystkich Istot (znane między innymi z zablokowania modernizacji trasy numer 7 w rejonie Skarżyska).

– Wszystkie uwagi mieszkańców zostały przez nas wyjaśnione, więc podejrzewam, że to nie ich skargi są powodem uchylenie decyzji, ale protest organizacji ekologicznej. Podniosła ona między innymi to, że nie ustalono wpływu lotniska na życie ślimaków. Nie było takiego obowiązku, gdy składaliśmy wniosek o decyzję, przepisy zmieniły się w trakcie jej rozpatrywania po zaskarżeniu – dodaje.

Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Kielcach także nie zna powodów uchylenia decyzji środowiskowej, gdyż jej do tej pory nie otrzymała. W Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska we wtorek nie udzielono nam wyjaśnień.

:arrow: http://www.echodnia.eu/apps/pbcs.dll/ar ... /130708830
Wszystkim się podoba, a tobie się nie podoba

Awatar użytkownika
jaromlody
Posty: 482
Rejestracja: 25 grudnia 2008, o 11:34
Lokalizacja: Kielce

Post autor: jaromlody » 9 lipca 2013, o 21:13

Najpierw s7 okolice Skarżyska - motyle i wilki

teraz Obice - ślimaki

szkoda gadać :?

Awatar użytkownika
Autor
Site Admin
Posty: 11713
Rejestracja: 21 września 2005, o 14:05
Lokalizacja: Bilbało!
Kontakt:

Post autor: Autor » 9 lipca 2013, o 21:43

Ja tak, dla bycia fair, to proponowalbym lekture calosci dokumentow, bo czasem odbiorcy są w stanie zrozumiec tylko slowo "slimak" albo "motyl", zapominajac o innych, mniej medialnych kwestiach.

grzebo
Ranga: Inspektor nadzoru ;)
Posty: 1434
Rejestracja: 12 stycznia 2009, o 14:20
Lokalizacja: Kielce

Post autor: grzebo » 10 lipca 2013, o 03:08

1. Zważywszy na tempo budowy tego portu lotniczego, to Lubawski nie powinien narzekać na ślimaki, bo to nieładnie tak obsmarowywać kolegów.

2. Żeby przegrać decyzję środowiskową z ekologami już na etapie postępowania administracyjnego (czyli nawet bez WSA), to się naprawdę trzeba postarać.

3. Jeśli rząd jest rzeczywiście przeciwny tej inwestycji (chociaż czemu miałby być, przecież Lubawski to zbuduje za pieniądze Chińczyków, Kanadyjczyków i Dubajczyków?), to to też jest wina Lubawskiego. Jako samorządowiec powinien dbać o dobre stosunki z każdym rządem. Może nie trzeba było strzelać focha do prezydenta Komorowskiego.

4. "Nie było takiego obowiązku, gdy składaliśmy wniosek o decyzję, przepisy zmieniły się w trakcie jej rozpatrywania po zaskarżeniu" - ktoś tu nie zna "zasady aktualności" obowiązującej w postępowaniu administracyjnym. Nic dziwnego, że im wolno idzie. Może za kolejnych 5 lat ich zaskoczy zasada pisemności. Albo dwuinstancyjności.

Awatar użytkownika
Nowak
Ranga: Inspektor nadzoru ;)
Posty: 1647
Rejestracja: 29 maja 2006, o 20:09
Lokalizacja: Kraków / Kielce

Post autor: Nowak » 10 lipca 2013, o 18:01

Samorząd województwa rozważy współpracę z władzami Kielc przy budowie regionalnego portu lotniczego w Obicach. Na temat działań, związanych z powstaniem lotniska, rozmawiano dzisiaj w kieleckim magistracie. Członek zarządu województwa Jan Maćkowiak powiedział nam, że podczas spotkania, prezydent Wojciech Lubawski poinformował, iż rozpatrywane jest ewentualne ograniczenie projektu portu lotniczego.

Przedstawiciel Zarządu Województwa nie zadeklarował, ale też nie odmówił ewentualnego udziału w tym przedsięwzięciu. Dodał, że ewentualna decyzja wiąże się z przyszłością, będącej w likwidacji spółki Lotnisko Kielce. Jan Maćkowiak przypomina, że samorząd województwa rozważa powołanie nowej spółki. Miałaby ona doprowadzić do powstania w Masłowie portu lotniczego, obsługującego mały ruch pasażerski. Nie wiadomo jednak, czy uda się na ten cel przeznaczyć pieniądze z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Członek zarządu województwa uważa, że planów dotyczących budowy regionalnego portu lotniczego nie należy powielać. Jego zdaniem, warto szukać możliwości współpracy w tym zakresie.

Według planów władz Kielc, port lotniczy w Obicach miałby powstać do 2018 roku. To jednak mało prawdopodobne, bo pojawiają się kolejne problemy, stawiające tę inwestycję pod dużym znakiem zapytania. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska uchylił, wydaną ponad rok temu decyzję środowiskową, która była rozpatrywana od 2009 roku. Konieczne będzie ponowienie procedury. Do tego czasu, niemożliwe będzie uzyskanie pozwolenia na budowę.

O przyszłości regionalnego portu lotniczego w Obicach powiemy więcej jutro o godz. 8.30 w "Rozmowie Dnia". Gościem Radia Kielce będzie prezydent Wojciech Lubawski.
:arrow: http://www.radio.kielce.pl/pl/post-15123

Awatar użytkownika
AR
Ranga: Dyrektor budowy ;)
Posty: 5704
Rejestracja: 15 listopada 2005, o 19:01
Lokalizacja: QKI
Kontakt:

Post autor: AR » 10 lipca 2013, o 20:41

Po co tracić czas i pieniądze na lotnisko w Obicach?
Wg mnie trzeba rozbudować Masłów a nie zajmować się nierealnym pomysłem.
Pas 1800 m, blaszana buda wielkości małego Tesco, raz w tygodniu STN i TRF, w wakacje raz w tygodniu GDN, i to by było na tyle.
Może w zimę sprawdziłby się pomysł na narty weekendowe z GDN.
Jeśli to byłoby za małe lotnisko na rayanairowskie B737 i wizzairowskie A320, to raz w tygodniu LOT do jakiegoś przesiadkowego portu.
Na więcej ciężko liczyć.
Ostatnio zmieniony 10 lipca 2013, o 21:13 przez AR, łącznie zmieniany 1 raz.
Wszystkim się podoba, a tobie się nie podoba

grzebo
Ranga: Inspektor nadzoru ;)
Posty: 1434
Rejestracja: 12 stycznia 2009, o 14:20
Lokalizacja: Kielce

Post autor: grzebo » 10 lipca 2013, o 21:11

Pracownia na Rzecz Wszystkich Istot opublikowała swoje stanowisko w sprawie. Aż się przyjemnie czyta. W porównaniu z artykułem z Echa widoczna jest dramatyczna różnica poziomów merytorycznych. Niestety w porównaniu z oficjalnymi wypowiedziami Lubawskiego - też.

http://pracownia.org.pl/aktualnosci,963

Wrzucili też pełen tekst decyzji. No rzeczywiście, ślimaki i motylki zablokowały prezydenta. Nawet trochę mi żal Lubawskiego, bo skoro on tak się brzydzi kłamstwem, to pewnie będzie teraz musiał chodzić się golić do fryzjera, bo przed lustrem może być ciężko.

EDIT: przeczytajcie sobie tę decyzję, naprawdę warto. GDOŚ musi tłumaczyć prezydentowi, że kopalnia to jest co innego niż lotnisko, bo (parafrazując) "kopalnia polega na tym, że się rozdrabnia i wywozi surowce, a lotnisko polega na tym, że się przewozi pasażerów". Chyba nawet miałem kiedyś zajęcia na taki temat, tyle że to było w przedszkolu. Następna lekcja: jaki dźwięk wydaje krówka, a jaki konik?

Awatar użytkownika
AR
Ranga: Dyrektor budowy ;)
Posty: 5704
Rejestracja: 15 listopada 2005, o 19:01
Lokalizacja: QKI
Kontakt:

Post autor: AR » 11 lipca 2013, o 07:55

Ja jeszcze w swoim temacie.
Oto jedne z najkrótszych pasów startowych portów lotniczych w Europie, które obsługują ruch międzynarodowy i krajowy.
Oczywiście ciężko porównywać lokalny ruch lotniczy w Polsce z Niemcami, Wielką Brytanią, Szwajcarią i Beneluxem, bo w Polsce ruch pasażerski oprócz WAW opiera się głównie na FR i W6 oraz czarterach, ale te wartości dają odniesienie do 3000 m, czy nawet więcej, w Obicach, i możliwościach Masłowa.

Augsburg AGB:__________1200 m
Kilonia KEL:_____________1260 m
Kassel Calden KSF:_______1650 m
Lubeka LBC:____________1800 m
Mönchengladbach MGL:___1200 m
Berlin THF:_____________ 2116 m
Mannheim MHG:_________ 1066 m
London City LCY:________ 1508 m
Dundee DND:___________ 1400 m
Gibraltar GIB:___________1829 m
Mykonos JMK:___________1903 m
St-Moritz SMV:__________ 1800 m
Lugano LUG:____________1350 m
Berno BRN:_____________1730 m
Chambery CMF:_________2020 m
Antwerpia ANR:__________1506 m
Florencja FLR:___________1750 m
Wszystkim się podoba, a tobie się nie podoba

Awatar użytkownika
andrzeej
Ranga: Inspektor nadzoru ;)
Posty: 1786
Rejestracja: 12 maja 2009, o 12:34
Lokalizacja: KOM

Post autor: andrzeej » 11 lipca 2013, o 09:07

Tyle że u nas wszystko musi być zrobione z rozmachem - zastaw się a postaw się. Najlepszym przykładem jest remont ul. Krakowskiej - dla zwykłej wymiany nawierzchni i chodników trzeba było wyrżnąć wszystkie drzewa i postawić wstrętne ekrany. To samo z lotniskiem - zamiast wyburzyć kilkanaście-kilkadziesiąt domów w Masłowie i przełożyć kawałek lokalnej drogi, co umożliwiłoby przedłużenie pasa - lepiej ładować setki milionów w Kopalnię Obice.

Awatar użytkownika
Nowak
Ranga: Inspektor nadzoru ;)
Posty: 1647
Rejestracja: 29 maja 2006, o 20:09
Lokalizacja: Kraków / Kielce

Post autor: Nowak » 12 lipca 2013, o 08:51

To polityczna sprawa - tak prezydent Kielc Wojciech Lubawski komentuje decyzję Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska dotyczącą budowy portu lotniczego w Obicach. Uchylił on, wydaną ponad rok temu decyzję środowiskową, która była rozpatrywana od 2009 roku. Teraz konieczne będzie ponowienie całej procedury. Do tego czasu, niemożliwe będzie uzyskanie pozwolenia na budowę.

W opinii prezydenta Kielc, przepisy prawa w ochronie środowiska są bardzo uznaniowe i zawsze można znaleźć problem, który zablokuje inwestycję. "W tej sprawie brakuje nam także wsparcia politycznego" - stwierdził gość Radia Kielce. Województwo świętokrzyskie jest traktowane tak - jaby go nie było. Powstało, ale wielu tego nie akceptuje. Podobnie władze centralne traktują całą Polskę Wschodnią" - uważa Wojciech Lubawski. Prezydent powtórzył, ze jeśli Kielce, a także istniejący tu ośrodek targowy chcą się rozwijać i konkurować z innymi miastami, to powstanie lotniska jest konieczne.

Wojciech Lubawski podkreślił, że liczy przy realizacji tej inwestycji na współpracę z samorządem województa. "Gdyby minister gospodarki, który jest z tego samego ugrupowania co marszałek tupnął nogą, to pewnie inaczej by to wyglądało. Na razie jest to łagodny minister - a szkoda" - dodał prezydent Kielc. Wojciech Lubawski zapewnił, że jest zdeterminowany w dążeniu do powstania lotniska w Obicach. "Nie chcemy od nikogo pieniędzy: ani od rządu, ani od Unii Europejskiej. Niech tylko nam nikt nie przeszkadza" - powiedział prezydent Kielc na naszej antenie.
:arrow: http://www.radio.kielce.pl/pl/post-15136
Rozmowa dnia do odsłuchania na stronie.

darek
Posty: 339
Rejestracja: 7 października 2005, o 10:42
Lokalizacja: z Polski

Post autor: darek » 12 lipca 2013, o 18:33

A ja sobie mieszkam ok.10 km od lotniska Świdnik i codziennie widzę startujące lub lądujące samoloty pasażerskie.Ostatnio uruchomiono weekendowe połączenie Eurolotu do Gdańska ,bije rekordy popularności.

ODPOWIEDZ