Odpowiedź:Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Oddział w Kielcach
ul. Paderewskiego 43/45
25-950 Kielce
Wniosek
Działając w interesie społecznym i w ramach swoich celów statutowych na mocy art. 221 § 3 i art. 241 kpa Stowarzyszenie Kieleckie Inwestycje wnosi o podjęcie natychmiastowych i niezbędnych działań, zmierzających do uporządkowania rejonu nowopowstałej drogi ekspresowej S-74 na terenie miasta Kielce i powiatu kieleckiego, w następującym zakresie.
I. DRZEWA
Po zakończeniu inwestycji okazało się, że usunięcie niektórych drzew było zupełnie niepotrzebne (m.in. ul. Świętokrzyska, strona południowa bliżej ul. Warszawskiej). Obecnie gdzieniegdzie wystają z ziemi pnie martwych drzew, które należałoby usunąć. Istnieje pilna potrzeba zasadzenia nowych drzew między ekranami akustycznymi a chodnikiem wszędzie tam, gdzie jest to możliwe (m.in. Świętokrzyska: strona południowa – od kładki dla pieszych do ul. Warszawskiej), a od strony os. Bocianek (strona północna drogi) pomiędzy chodnikiem a ul. M. Konopnickiej. Natomiast przy pozostałym fragmencie drogi po obu stronach w formie szpalerowych drzew wysokich.
II. PNĄCZA
Ekrany akustyczne bezwzględnie należy obsadzić pnączami, żeby zasłonić już powstałe pseudo-graffiti, które nadal będzie się rozprzestrzeniać, oraz nadać ekranom bardziej „naturalnego”, „żywego” charakteru. Pnącza powinny zostać posadzone najlepiej od strony chodnika, a nie drogi. Nie będą one wtedy narażone na szkodliwe działanie soli i spalin wydzielanych przez jadące samochody. Po posadzeniu należy je przepleść na stronę wewnętrzną na wysokości ok 50 cm. Wtedy system korzeniowy będzie chroniony a pnącze będzie rosnąć po obu stronach. Nie wyobrażamy sobie, że będziemy mieszkać wśród ekranów nieporośniętymi pnączami, bo to tak samo, jakby mieszkać przez cały rok wśród drzew bez zielonych liści, a na to nie możemy się zgodzić. Pozbawiają nas Państwo drzew (wycięto ich kilkadziesiąt drzew), fundują ekrany akustyczne, a nie chcą dać nic w zamian, co by było chociaż namiastką tego co było, a co już nie powróci.
Poniżej zamieszamy przykładowe zdjęcia ekranów porośniętych pnączami:
Fot.1.
Fot.2.
Fot.3.
III. UPORZĄDKOWANIE TERENU
Pragniemy także zwrócić uwagę na problem zalegających śmieci na „trawnikach”, spowodowane brakiem koszy oraz na fakt, że w ogóle nie utworzono trawników z prawdziwego zdarzenia, tzn. należałoby nawieść ziemi łąkowej, wszystko wyrównać i zasiać trawę.
Ponadto wnosimy o:
1) usunięcie słupów będących konstrukcją wsporczą pod ekrany akustyczne między jezdniami w pobliżu skrzyżowania ul. Świętokrzyskiej z ul. Warszawską;
2) wyrównanie terenu pod filarami kładki dla pieszych (obecnie stoi tam woda, która niszczy filary);
3) zlikwidowanie części barierki przy przystanku przy ul. Świętokrzyskiej od strony Galerii Echo (przednie drzwi stającego autobusu często wychodzą na barierkę).
IV. INFRASTRUKTURA ROWEROWA
Wnosimy o dokonanie następujących korekt infrastruktury rowerowej:
1) obniżenie wszystkich krawężników na drogach dla rowerów – szczególnie przy ich włączeniach do jezdni (poza olbrzymim krawężnikiem już zgłoszonym do ŚWINB, inne krawężniki na DDR też są zbyt wysokie, bo mają po 2-3 cm);
2) uzupełnienie brak oznakowania pionowego i poziomego drogi dla rowerów na wiadukcie na przedłużeniu ul. Żniwnej, stworzenie wjazdów i zjazdów z tej DDR umożliwiających kontynuowanie podróży we wszystkich kierunkach;
3) stworzenie zgodnego z przepisami włączenia drogi rowerowej do jezdni serwisowej po południowo wschodniej stronie skrzyżowania al. Solidarności z ul. Świętokrzyską (za stacją paliw Shell). Od znaku „koniec drogi dla rowerów” do jezdni serwisowej brakuje kilku metrów DDR i obniżenia krawężnika umożliwiającego przejazd;
4) dostosowanie wysepki na przejeździe rowerowym wzdłuż skrzyżowania al. Solidarności z ul. Świętokrzyską (wysepka najdalsza na północ) – jej obecna szerokość jest niewystarczająca na pomieszczenie roweru, gdy zapali się czerwone światło na przejeździe. Od kwietnia 2011 roku rowerzyści mogą przewozić dzieci w przyczepkach – obecne rozwiązanie sprawia, że gdy zapali się czerwone światło taka przyczepka zostaje na środku zjazdu z drogi ekspresowej;
5) wytyczenie brakujących przejazdów rowerowych przez al. Solidarności – skoro według Państwa zapewnień wzdłuż pozostałej części miejskiego odcinka S-74 będzie tworzona infrastruktura rowerowa, to obecnie koniecznie trzeba wytyczyć przejazdy rowerowe przez al. Solidarności, by połączyć już istniejące DDR z planowanymi ich przedłużeniami;
6) zlikwidowanie luki w chodniku i drodze dla rowerów po północnej stronie ul. Świętokrzyskiej na wysokości ogrodzenia wieżowca Exbudu (zostały tam płyty betonowe, DDR niepotrzebnie się kończy przed tym miejscem);
7) oznakowanie planowanego ciągu pieszo-rowerowego przy rondzie w Cedzynie, obejmującego przejazd rowerowy przy samym rondzie (taki ciąg pieszo-rowerowy istniał w planach tej inwestycji)
Cool wprowadzenie na chodniku łączącym ul. Kadłubka z wyjazdem z Galerii Echo (południowa strona ul. Świętokrzyskiej) oznakowania przy użyciu kombinacji znaków C-16 i T-22 („droga dla pieszych” i nie „dotyczy rowerów”, rozwiązanie takie zalecane jest przez Zespół ds. Ścieżek Rowerowych GDDKiA), co umożliwiałoby przejeżdżanie rowerem tego krótkiego odcinka – tworząc w ten sposób świetny rowerowy objazd ul. Świętokrzyskiej i rowerowy skrót do Galerii Echo; przydałoby się też obniżenie krawężników na tych chodniku.
V. PODSUMOWANIE
Naszym celem jest społeczna ochrona zielonej tkanki Kielc, szczególnie w czasie, gdy w mieście realizowane są ogromne inwestycje oraz wskazanie innych drobnych poprawek, które przyczynią się do poprawy przestrzeni publicznej w naszym mieście.
Stowarzyszenie prosi o pozytywne rozpatrzenie powyższych wniosków i na podstawie art. 237 § 1 w zw. z art. 244 § 1 kpa wnosi o informowanie nas o dalszych krokach podjętych w tej sprawie.
Z up. Zarządu Stowarzyszenia
Michał Jamrozik
Koordynator SKI ds. zieleni miejskiej
Do wiadomości:
1. Miejski Zarząd Dróg w Kielcach, ul. Prendowskiej 7
2. Spółdzielnia Mieszkaniowa „Bocianek” w Kielcach, smbocianek@smbocianek.pl
3. Redakcja „Echo Dnia”, interwencje@echodnia.eu
4. Redakcja „Gazeta Wyborcza”, redakcja@kielce.agora.pl
PS: przerzućcie temat do dróg zrealizowanych.