Kolej - Kielce i region (ogólnie)
Moderatorzy: Nowak, Autor, sueno, Daniel, Sirek1, MeehoweCK, Masmix
W artykule też kilka zdjęć z Krakowa.http://www.psmkms.krakow.pl/wiesci.html pisze:ŚWIĘTOKRZYSKIE ELFY W KRAKOWIE - 23.12.2011
Wraz z wejściem w życie nowego kolejowego rozkładu jazdy dwa tygodnie temu, do Krakowa zaczęły docierać świętokrzyskie jednostki EN96. Władze tamtejszego województwa zakupiły w sumie cztery takie pojazdy, wyprodukowane przez zakłady PESA z Bydgoszczy. Poza naszym miastem, Elfy docierają również do Częstochowy.
Świętokrzyskie EN96 to bardzo specyficzne pojazdy. Posiadają tylko dwa człony i wygląd pociągu dużych prędkości. Ktoś, kto widzi je po raz pierwszy, podziwia pierwszy człon, zaczyna oglądać drugi i ze zdziwieniem stwierdza, że to już... koniec. Interesujące jest również ułożenie pantografów. Oba znajdują się w rejonie przegubu, tuż obok siebie.
Wersja zakupiona przez województwo Świętokrzyskie jest zdecydowanie najnowocześniejsza. Wcześniej, czteroczłonową wersję Elfów zamówiły Koleje Śląskie oraz Koleje Mazowieckie. W trakcie realizacji jest zamówienie na sześcioczłonowe jednostki dla Szybkiej Kolei Miejskiej w Warszawie oraz Kolei Wielkopolskich.
Przy okazji warto przypomnieć, że wciąż do Krakowa każdego dnia przyjeżdża świętokrzyska jednostka ED72A - 004. Pojazd ten niedawno został bardzo gruntownie zmodernizowany, dzięki czemu w sposób znaczący odstaje pozytywnie od innych jednostek kursujących po polskich torach. Rozkład jazdy jednostek EN96 i ED72A przyjeżdżających do Krakowa prezentuje się następująco:
EN96
23127 Sędziszów 5:50 - Kraków Główny 7:10 (zjazd na Kraków Płaszów);
32142 Kraków Główny 10:41 - Kielce 12:56;
23145 Kielce 13:11 - Kraków Główny 15:30;
32122 Kraków Główny 15:54 - Sędziszów 17:13.
W niedziele nie kursują pociągi 32142 i 23145, więc EN96 stoi cały dzień na Płaszowie. W soboty jak na razie nie zaobserwowałem EN96 w naszym mieście.
ED72A
23142 Ostrowiec Świętokrzyski 5:18 - Kraków Główny 9:27 (zjazd na Kraków Płaszów);
31146 Kraków Główny 16:58 - Ostrowiec Świętokrzyski 21:15.
Powyższe rozkłady jazdy udostępnił Tomasz Żakowski. Stan na 14.12.2011r.
Pasażerowie przyjeżdżający świętokrzyskimi Elfami do Krakowa niestety nie mogą w pełni cieszyć się nowymi pociągami. Powodem jest niesamowity tłok panujący szczególnie w porannym pociągu. Dwuczłonowe EN96 zastąpiło bowiem trójczłonowe EN57. Możliwe więc, że w niedługim czasie wprowadzone zostaną zmiany w przydziale jednostek do obsługi poszczególnych pociągów.
- CKfan
- Ranga: Dyrektor budowy ;)
- Posty: 4200
- Rejestracja: 20 grudnia 2005, o 20:56
- Lokalizacja: Kielce os. Jagiellońskie
Wydaje mi się, że jeśli nie ma technicznych przeciwności (wc, wyższa podłoga, urządzenia schowane w burtach), to dałoby się dać jeszcze jedną parę, nasz Elf jest dość nietypowy, pierwszy tej długości, więc możliwe, że dlatego w oficjalnych materiałach widnieje tylko 1 para drzwi, być może da się go dostosować pod konkretnego klienta w tej kwestii.
Sorry, takiego mamy prezydenta...
Przetarg:
Wykonanie dokumentacji projektowej i na jej podstawie wykonanie remontu wiaduktów kolejowych w km 188,093 tor nr 1,2,3,4 linii nr 8 Warszawa - Kraków nad ul. Grunwaldzką w Kielcach.
http://www.przetargi.plk-sa.pl
Finał budowy łącznicy w Czarncy dopiero za 3 lata
Najwcześniej w 2015 roku powstanie tor, który umożliwi połączenie linii kolejowej z Kielc do Częstochowy z Centralną Magistralą Kolejową. To kolejny termin dotyczący budowy łącznicy w miejscowości Czarnca.
Jest jednak szansa, że za trzy lata inwestycja zostanie zakończona, bo jak powiedział Radiu Kielce Adam Młodawski, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Kielcach, trwają już prace mające na celu przygotowanie studium wykonalności tego projektu. Jego zdaniem przy umiejętnym wprowadzeniu procedur obowiązujących przy tego typu inwestycjach tor mógłby powstać w 2015 roku.
W zależności od wariantu inwestycja ma kosztować od 30 do 42 mln zł. Zleceniodawcą będzie spółka PKP PLK, ale w kosztach budowy łącznicy ma partycypować również samorząd województwa.
Jan Maćkowiak, członek zarządu województwa świętokrzyskiego powiedział nam, że obecnie dopracowywane są szczegóły współpracy w zakresie finansowania i realizacji tej inwestycji. Dodaje, że jest szansa, aby budowa łącznicy została wsparta środkami z regionalnych programów operacyjnych na lata 2014-2020.
Robert Felczak
Radio Kielce
Wykonanie dokumentacji projektowej i na jej podstawie wykonanie remontu wiaduktów kolejowych w km 188,093 tor nr 1,2,3,4 linii nr 8 Warszawa - Kraków nad ul. Grunwaldzką w Kielcach.
http://www.przetargi.plk-sa.pl
Finał budowy łącznicy w Czarncy dopiero za 3 lata
Najwcześniej w 2015 roku powstanie tor, który umożliwi połączenie linii kolejowej z Kielc do Częstochowy z Centralną Magistralą Kolejową. To kolejny termin dotyczący budowy łącznicy w miejscowości Czarnca.
Jest jednak szansa, że za trzy lata inwestycja zostanie zakończona, bo jak powiedział Radiu Kielce Adam Młodawski, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Kielcach, trwają już prace mające na celu przygotowanie studium wykonalności tego projektu. Jego zdaniem przy umiejętnym wprowadzeniu procedur obowiązujących przy tego typu inwestycjach tor mógłby powstać w 2015 roku.
W zależności od wariantu inwestycja ma kosztować od 30 do 42 mln zł. Zleceniodawcą będzie spółka PKP PLK, ale w kosztach budowy łącznicy ma partycypować również samorząd województwa.
Jan Maćkowiak, członek zarządu województwa świętokrzyskiego powiedział nam, że obecnie dopracowywane są szczegóły współpracy w zakresie finansowania i realizacji tej inwestycji. Dodaje, że jest szansa, aby budowa łącznicy została wsparta środkami z regionalnych programów operacyjnych na lata 2014-2020.
Robert Felczak
Radio Kielce
2012-02-03 07:30:02
Pociągiem z Tarnowa do Kielc? Tak, ale dopiero za kilkanaście lat
Droga ekspresowa Kielce-Tarnów-Nowy Sącz-Piwniczna oraz połączenie kolejowe Kielce-Tarnów zostały wpisane do Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju.
Dokument został już opublikowany przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego i przedstawiony Sejmowi.
- To bardzo ważne, że sugestie, które zgłosiłem w imieniu samorządów Małopolski i województwa świętokrzyskiego, zostały wzięte pod uwagę - cieszy się Roman Ciepiela, wicemarszałek Małopolski.
Wyjaśnia, że Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju to bardzo ważny dokument, który określa, jakie inwestycje będą realizowane przez państwo.
- Ujęcie w nim naszych połączeń drogowych i kolejowych oznacza, że ostatecznie doczekają się one realizacji- przekonuje.
Zapowiedź wybudowania linii kolejowej z Buska do Tarnowa i dalej na południe to szansa, aby miasto stało się ważnym ośrodkiem komunikacji subregionalnej. Pierwszym krokiem ku temu jest trwająca właśnie modernizacja linii kolejowej Katowice-Rzeszów.
Region tarnowski został w KPZK zaliczony do tzw. obszarów funkcjonalnych ośrodków regionalnych. Będą one tworzone wokół miast, które nie są stolicami województw, ale mają duży potencjał i znaczenie dla przestrzennego zagospodarowania kraju. Konkretne daty na razie nie padają. Wiadomo jedynie, że inwestycje mają być zrealizowane do 2030 roku.
PRZETARG: Modernizacja linii kolejowej nr 8 na odcinku Radom – Skarżysko Kamienna etap II.
Nr IROZAc-216-05/12
www.przetargi.plk-sa.pl
"Zakładana prędkość konstrukcyjna dla toru nr 1 i 2 na odcinku Radom – Skarżysko Kamienna i 120 km/h."
Nr IROZAc-216-05/12
www.przetargi.plk-sa.pl
"Zakładana prędkość konstrukcyjna dla toru nr 1 i 2 na odcinku Radom – Skarżysko Kamienna i 120 km/h."