Przebudowa dworca PKP

Moderatorzy: Nowak, Autor, sueno, Daniel, Sirek1

Awatar użytkownika
MeehoweCK
Ranga: Dyrektor budowy ;)
Posty: 3317
Rejestracja: 25 września 2005, o 17:41
Lokalizacja: Warszawa / Kielce
Kontakt:

Post autor: MeehoweCK » 30 sierpnia 2012, o 15:27

Ale to jest niesprawiedliwe. Wyobraź sobie, że jakieś miasto chce sobie wybudować wypasiony dworzec powiedzmy za 200 mln, a PKP mówi: nie wybudujemy wam nowego, możemy wyremontować stary, nie będzie za 200 mln, ale za 20 i nie teraz, ale za 3 lata.

Kolejami jeżdżę kilka razy w miesiącu i naprawdę momentami uważam, że dla państwa byłoby lepiej gdyby PKP padło. Kolej jest taką gałęzią transportu, która mimo to będzie, ktoś na pewno by się znalazł na ich miejsce. Rozumiem istnienie PLK, bo jest oczywistym, że państwo chce być w posiadaniu infrastruktury. Ale przewoźnicy i dworce powinny być w rękach samorządów i prywatnych przedsiębiorców. Nie wierzę, że przy obecnym stopniu rozwoju technologicznego, w dalszym ciągu na kolei musi pracować tyle ludzi co obecnie. Wydaje mi się, że obecny poziom zatrudnienia i kosztów jakie ponoszą PKP, to bardziej zasługa związków zawodowych, a nie faktycznych potrzeb.

Awatar użytkownika
Masmix
Posty: 403
Rejestracja: 21 września 2008, o 10:51
Lokalizacja: Kielce

Post autor: Masmix » 30 sierpnia 2012, o 19:04

Bo obecnie sprawa wygląda w ten sposób, że PKP Dworce remontuje lub przebudowuje dworce strategiczne, a resztę ma w czterech literach. I patrząc racjonalnie, ciężko im się dziwić, że tak robią.
Polecam wątek Modernizacje dworców kolejowych na SCC aby uświadomić sobie ile dworców jest obecnie remontowanych albo przekonać się o estetyce już oddanych.
Tarnów, Przemyśl, Będzin, Skierniewice, Radom, Zielona Góra, Swarzędz, Zawiercie... oczywiście Wrocław, Warszawa i szereg innych. Nie nazwałbym wszystkich "strategicznymi", a remonty się kręcą.
MeehoweCK pisze:Ale to jest niesprawiedliwe. Wyobraź sobie, że jakieś miasto chce sobie wybudować wypasiony dworzec powiedzmy za 200 mln, a PKP mówi: nie wybudujemy wam nowego, możemy wyremontować stary, nie będzie za 200 mln, ale za 20 i nie teraz, ale za 3 lata.
A znasz taki przypadek? Skąd ta pewność, że samorząd byłby lepszym zarządcą?

Awatar użytkownika
sueno
Ranga: Dyrektor budowy ;)
Posty: 4907
Rejestracja: 31 maja 2006, o 21:56
Lokalizacja: Świat czerwonego smoka
Kontakt:

Post autor: sueno » 30 sierpnia 2012, o 20:05

Samorządy mogłyby integrować komunikację publiczną i łączyć ze sobą dworce i ich funkcje. Samo PKP raczej nie interesuje PKS i komunikacja miejska
Najlepsza gra w sieci: http://www.reddragon.pl

"Są fachowcy i nie widzę potrzeby, żeby nauczyciel dyktował, jak ma się budować drogi" - autor znany :D

Awatar użytkownika
MeehoweCK
Ranga: Dyrektor budowy ;)
Posty: 3317
Rejestracja: 25 września 2005, o 17:41
Lokalizacja: Warszawa / Kielce
Kontakt:

Post autor: MeehoweCK » 30 sierpnia 2012, o 21:21

Masmix pisze:
Bo obecnie sprawa wygląda w ten sposób, że PKP Dworce remontuje lub przebudowuje dworce strategiczne, a resztę ma w czterech literach. I patrząc racjonalnie, ciężko im się dziwić, że tak robią.
Polecam wątek Modernizacje dworców kolejowych na SCC aby uświadomić sobie ile dworców jest obecnie remontowanych albo przekonać się o estetyce już oddanych.
Tarnów, Przemyśl, Będzin, Skierniewice, Radom, Zielona Góra, Swarzędz, Zawiercie... oczywiście Wrocław, Warszawa i szereg innych. Nie nazwałbym wszystkich "strategicznymi", a remonty się kręcą.
MeehoweCK pisze:Ale to jest niesprawiedliwe. Wyobraź sobie, że jakieś miasto chce sobie wybudować wypasiony dworzec powiedzmy za 200 mln, a PKP mówi: nie wybudujemy wam nowego, możemy wyremontować stary, nie będzie za 200 mln, ale za 20 i nie teraz, ale za 3 lata.
A znasz taki przypadek? Skąd ta pewność, że samorząd byłby lepszym zarządcą?
To był tylko przykład. Po prostu uważam, że nie należy z budżetu centralnego opłacać czegoś, co jest dedykowane konkretnie dla jednego miasta/gminy. Nie twierdzę, że samorząd powinien zarządzać dworcem. Twierdzę, że samorząd powinien władać dworcem i wybierać prywatnego zarządcę (tak jak się robi z halami czy stadionami).

Awatar użytkownika
michal_ck
Ranga: Dyrektor budowy ;)
Posty: 2682
Rejestracja: 18 stycznia 2007, o 00:20
Lokalizacja: Kielce-Dąbrowa

Post autor: michal_ck » 31 sierpnia 2012, o 08:51

PKP powinno zostać sprywatyzowane, a nie powinno paść. Prywatyzacji należy poddać tylko pociągi i trasy, dworce oddać samorządom, a tory zostawić państwowe (jak drogi), żeby nie było jak z TP, gdzie sprzedano kable i były problemy z obsługą przez innych operatorów. Tylko takie rozwiązanie jest słuszne, a nie, żeby od razu padło - bo jak im teraz zabierzemy dworce to na pewno padną, a to zła strategia.
1. Zastępca Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej SKI
2. Koordynator ds. zieleni miejskiej
3. Koordynator ds. zagospodarowania os. Dąbrowa II

grzebo
Ranga: Inspektor nadzoru ;)
Posty: 1434
Rejestracja: 12 stycznia 2009, o 14:20
Lokalizacja: Kielce

Post autor: grzebo » 31 sierpnia 2012, o 11:38

Prywatyzacja PKP to jakieś korwinistyczne mrzonki. Znasz jakiś przykład udanej prywatyzacji kolei? Bo ja nie za bardzo (przykładów jest więcej...)

Awatar użytkownika
michal_ck
Ranga: Dyrektor budowy ;)
Posty: 2682
Rejestracja: 18 stycznia 2007, o 00:20
Lokalizacja: Kielce-Dąbrowa

Post autor: michal_ck » 31 sierpnia 2012, o 12:49

A uważasz, że likwidacja jest lepsza? Nie sądzę.
1. Zastępca Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej SKI
2. Koordynator ds. zieleni miejskiej
3. Koordynator ds. zagospodarowania os. Dąbrowa II

Awatar użytkownika
MeehoweCK
Ranga: Dyrektor budowy ;)
Posty: 3317
Rejestracja: 25 września 2005, o 17:41
Lokalizacja: Warszawa / Kielce
Kontakt:

Post autor: MeehoweCK » 31 sierpnia 2012, o 14:17

Wydaje mi się oczywiste, że obecny system nie może pozostać, bo chyba nikt nie jest z niego zadowolony. Może nie byłbym tak radykalny by likwidować PKP czy je prywatyzować (chociaż nie uważam tego za zły pomysł). Na początek można by wprowadzić dowolność wchodzenia nowych przewoźników. Obecnie nawet jeśli ktoś chce wejść ze swoim taborem, to związki zawodowe protestują i nic z tego nie wychodzi. Jeśli wejdzie konkurencja, to PKP będą miały wybór - albo paść, albo dostosować standard. W Polsce jest cały ogrom działek i budynków kolejowych - głównie wzdłuż torów, ale nie tylko. Tylko naprawdę mała część tego kapitału zarabia na siebie. Reszta niszczeje i szpeci okolice. Te nieruchomości trzeba jak najszybciej uwolnić i sprywatyzować. A co do dworców, nadal uważam, że powinny być w rękach samorządów, zarządzane przez firmy komercjalizujące powierzchnie. I nie może być tak, że praca jakiegoś człowieka już nie jest do niczego potrzebna, bo zastąpił go automat, ale pozostawia się go na fikcyjnym stanowisku "bo on tam zawsze pracował". Państwo nie jest po to, żeby na siłę tworzyć ludziom miejsca pracy.

Ogólnie moim zdaniem PKP podobnie jak KRUS to jest tak naprawdę relikt po poprzednim systemie do którego, niestety, wielu ludzi ma sentyment. Mieszanie coś przy tych instytucjach jest jak mieszanie w gównie i żaden rząd nie chce się tego podjąć, bo wiadomo, że zacznie śmierdzieć. Każdy mówi, że jak najszybciej trzeba, ale jednocześnie odkłada dla kolejnej ekipy rządzącej. To jest przykre, że gdy się rozmawia z ludźmi, to twierdzą, że PRL była zła "bo była cenzura i puste półki". Ale ci sami ludzi jednym tchem powiedzą, że państwo powinno dawać pracę, dawać mieszkania i najlepiej samo wszystko produkować, a kapitalizm jest zły. Nie widzą związku. I to jest tak naprawdę największe zwycięstwo socjalistów - to że wlali swoją ideologię do głów ludzkich.

Awatar użytkownika
Sirek1
Ranga: Dyrektor budowy ;)
Posty: 3940
Rejestracja: 4 maja 2006, o 20:37

Post autor: Sirek1 » 4 lutego 2013, o 19:15

Klamka zapadła. Do 2015 roku budynek dworca kolejowego w Kielcach zostanie przebudowany!

Jak ustaliliśmy, właśnie trwają przygotowania do rozpoczęcia inwestycji. Projektanci kreślą koncepcję modernizacji obskurnego obiektu, a PKP liczą koszty i proponują władzom Kielc współpracę. Prezydent Lubawski myśli o przeniesieniu na dworzec kilku miejskich instytucji.

- Obecnie dokonujemy wszechstronnej analizy budynku dworca oraz jego otoczenia. Patrzymy między innymi na możliwości zdobycia przestrzeni biurowej. Do rozmów z koleją i projektantami wrócimy, kiedy wypracujemy pogląd architektów na ten obiekt.
W zeszłym roku informowaliśmy, że ponad 40-letni budynek dworca kolejowego w Kielcach będzie straszył swoim wyglądem jeszcze przez trzy lata. Kwestia jego remontu wciąż "wyskakiwała” z programu inwestycyjnego PKP. Obecnie perspektywa modernizacji obiektu jest bardzo realna, by nie powiedzieć: na sto procent pewna.

PRZYGOTOWANIA DO REMONTU

Tak przynajmniej wynika z odpowiedzi na interpelację, z którą pod koniec ubiegłego roku do ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej zwróciła się świętokrzyska posłanka Prawa i Sprawiedliwości Maria Zuba. Parlamentarzystka apelowała do szefa resortu Sławomira Nowaka o "podjęcie działań zapewniających modernizację dworca PKP w Kielcach”.

Jak argumentowała, "dworzec kolejowy w Kielcach jest prawdopodobnie ostatnim w mieście wojewódzkim dworcem o tak niskim standardzie. Do użytku oddany był w 1971 roku, nie przystaje do wymogów współczesnego świata. Ten dworzec straszy przyjeżdżających do Kielc. Straszy swoją architekturą, jest brzydki i niefunkcjonalny, niedostosowany dla niepełnosprawnych, niewygodny dla wszystkich podróżnych. Jest trudny w obsłudze i – bez względu na poziom zaangażowania się pracowników kolei – pasażer opuszcza ten obiekt najczęściej zniesmaczony” - czytamy w interpelacji.

18 stycznia tego roku wiceminister Andrzej Massel poinformował posłankę, iż "w planach inwestycji Spółki PKP S.A. w latach 2013-2015 została ujęta także "Przebudowa dworca Kolejowego Kielce'”. Massel dodał, że po wstępnej analizie szacowany koszt przebudowy dworca wyniesie 12,5 milionów złotych. " 60 procent tej kwoty stanowią środki budżetowe państwa, a 40 procent środki własne Spółki PKP S.A.” – czytamy w piśmie.

PLANY PREZYDENTA

Aleksandra Dąbek z zespołu prasowego PKP potwierdziła w e-mailu do redakcji "Echa Dnia”, że obecnie trwa przygotowanie do rozpoczęcia inwestycji w Kielcach. Jak podkreśliła, "jej koszt nie jest jeszcze znany – zostanie oszacowany na podstawie dokumentacji projektowej i kosztorysu inwestorskiego”. Poinformowała również, że "zakończenie inwestycji planowane jest na koniec 2015 roku”.

Plany kolei odnośnie modernizacji budynku dworca wydają się bardzo poważne. Jak ustaliliśmy, w zeszłym tygodniu doszło do spotkania osoby reprezentującej wynajęte przez PKP do tej inwestycji biuro projektowe z prezydentem Kielc. Wojciech Lubawski potwierdził nasze informacje i – jak zaznaczył - wszystko wskazuje na to, że obiekt będzie przebudowany. Prezydent zdradził też szczegóły przedsięwzięcia.

- PKP chcą mieć partnera w samorządzie. To znaczy: oni budują, a potem wspólnie utrzymujemy budynek. W myśl tej propozycji na parterze powstanie centrum komunikacyjne, a miasto weźmie pierwszą i drugą kondygnację, która byłaby dobudowana bez możliwości wchodzenia na górę z poczekalni - powiedział Lubawski.

Po co miastu dwa poziomy na dworcu? – Jeśli dostaniemy minimum trzy tysiące metrów kwadratowych, przeniesiemy tam Zarząd Transportu Miejskiego, Miejski Zarząd Dróg oraz tę część magistratu, która zajmuje się kwestiami wydawania prawa jazdy czy rejestracji pojazdów – odpowiedział Wojciech Lubawski.

Prezydent dodał, że miejscy architekci pracują już nad koncepcją zewnętrznego wyglądu budynku. – Marzy mi się, by nowy obiekt był obłożony lustrzaną elewacją, w której odbijać się będzie ulica Sienkiewicza – zdradził Lubawski.

:arrow: http://www.echodnia.eu/apps/pbcs.dll/ar ... /130209547

P.S.
Kiedy wybory bo zapomniałem?

KamilCK
Posty: 166
Rejestracja: 16 listopada 2006, o 14:55
Lokalizacja: Kielce-Śródmieście

Post autor: KamilCK » 4 lutego 2013, o 20:53

Już widzę jak za 12,5 mln złotych dworzec zostanie dostosowany do potrzeb pasażerów i przy okazji będzie zachwycał swoją architekturą. Z niecierpliwością czekam na jakieś wizualizacje.

grzebo
Ranga: Inspektor nadzoru ;)
Posty: 1434
Rejestracja: 12 stycznia 2009, o 14:20
Lokalizacja: Kielce

Post autor: grzebo » 4 lutego 2013, o 20:55

Elewacja będzie bardziej połyskliwa, a układ przestrzenny trochę zmieniony, ale ostateczny efekt będzie z grubsza taki:
http://www.pks.bialystok.pl/files/reklama/4.jpg
(to jest foto z ich oficjalnej strony - uwierzycie?)

Awatar użytkownika
CKfan
Ranga: Dyrektor budowy ;)
Posty: 4200
Rejestracja: 20 grudnia 2005, o 20:56
Lokalizacja: Kielce os. Jagiellońskie

Post autor: CKfan » 4 lutego 2013, o 21:35

Już chyba wolę, żeby poczekać parę lat, zburzyć to badziewie i postawić jakiś ładny i funkcjonalny dworzec. Bo taki przypudrowany dziad może zostać po wsze czasy.
Sorry, takiego mamy prezydenta...

Awatar użytkownika
Masmix
Posty: 403
Rejestracja: 21 września 2008, o 10:51
Lokalizacja: Kielce

Post autor: Masmix » 4 lutego 2013, o 22:12

12,5 mln idealnie na modernizacje i dostosowanie peronów, zadaszenie, remont przejścia podziemnego.

Niestety, to co faktycznie jest dziadem i badziewiem nie zostanie nawet muśnięte.

Awatar użytkownika
CKfan
Ranga: Dyrektor budowy ;)
Posty: 4200
Rejestracja: 20 grudnia 2005, o 20:56
Lokalizacja: Kielce os. Jagiellońskie

Post autor: CKfan » 4 lutego 2013, o 22:27

Dokładnie, już lepiej jakby się zdecydowali zrobić przejście podziemne, perony i wiaty za całość kasy na wzór Katowic, a sam budynek jednak zostawili na później. Tak to przynajmniej byłoby coś zrobione tak jak trzeba. A myślę, że schody ruchome, windy dla niepełnosprawnych czy choćby dach nad torami to nie jest jakaś fanaberia w XXI wieku.
Sorry, takiego mamy prezydenta...

Awatar użytkownika
Nowak
Ranga: Inspektor nadzoru ;)
Posty: 1647
Rejestracja: 29 maja 2006, o 20:09
Lokalizacja: Kraków / Kielce

Post autor: Nowak » 5 lutego 2013, o 00:18

To jeszcze zależy kto jest (która spółka) czego właścicielem w Kielcach bo np. może być tak i pewnie tak jest, że budynek dworca to PKP SA a perony + tunel to PKP PLK. Zależy, która spółka i co zamierza remontować bo pojęcie dworca to szerokie :)

ODPOWIEDZ