Dworzec PKS

Moderatorzy: Nowak, Autor, sueno, Daniel, Sirek1

Awatar użytkownika
Sz.J.
Ranga: Inspektor nadzoru ;)
Posty: 1113
Rejestracja: 22 września 2005, o 18:14
Lokalizacja: Kielce

Post autor: Sz.J. » 9 kwietnia 2013, o 19:23

Mam nadzieję, że miasto w tym przypadku nie odpuści. Według mnie dworzec i rozwiązania komunikacyjne muszą pozostać. Znając wiele złych przykładów, nie można pozwolić na remont przez rozbiórkę i odbudowę, bo nic nam z naszego dworca nie zostanie.

Miasto powinno zaangażować się w organizację centrum komunikacyjnego. Wszystkie busy (zamiast z Mielczarskiego i Żytniej), autobusy komunikacji międzynarodowej i część ZTM powinny odjeżdżać z dworca.

A z tyłu jest miejsce na wieloryba. (plus za architekturę i koncepcję placu przed dworcem)

Awatar użytkownika
AR
Ranga: Dyrektor budowy ;)
Posty: 5704
Rejestracja: 15 listopada 2005, o 19:01
Lokalizacja: QKI
Kontakt:

Post autor: AR » 9 kwietnia 2013, o 19:37

Do tego musi zostać zbudowany duży garaż/plac na parkujące autobusy, które będą chwilowo wyłączone z ruchu.
Pozostawiając pięć czy sześć miejsc parkingowych dla autobusów, już nigdy nie uda się zrobić z tego miejsca centrum komunikacyjnego, a nawet dworca autobusowego z prawdziwego zdarzenia.

Obrazek
Wszystkim się podoba, a tobie się nie podoba

grzebo
Ranga: Inspektor nadzoru ;)
Posty: 1434
Rejestracja: 12 stycznia 2009, o 14:20
Lokalizacja: Kielce

Post autor: grzebo » 9 kwietnia 2013, o 20:48

@MeehoweCK

Deweloper ma oczywiście swoje kalkulacje i musi się martwić o swój zysk. Ale to jest zmartwienie dewelopera, a nie moje i nie mieszkańców Kielc. Czy mamy o jedną galerię handlową za dużo (jak teraz) czy o dwie (po demolce PKS), to jest naprawdę żadna różnica. Jeśli deweloperowi nie uda się osiągnąć zysku przy zachowaniu zabytkowego dworca PKS, to tough shit, amigo, trzeba było sobie kupić inną nieruchomość. To nie mój problem.

Deweloper oczywiście nie pokazuje swoich wyliczeń co do granic opłacalności. Dlatego ja obstawiam, że to jest zwykły blef i stworzenie centrum handlowego przy zachowaniu zabytkowego dworca też by mu się opłacało, tyle że mniej. Oczywiście nikt rozsądny nie zbuduje mniej, jeśli miasto się podda i pozwoli mu robić co chce.


Trzeba też pamiętać o tym, że cała ta wizualizacja jest - jak przyznał sam deweloper - wstępna i niewiążąca. To są ładne obrazki do celów podważenia MPZP, a jeśli pod ich wpływem radni ulegną, to tam będzie mogło powstać potem cokolwiek innego.

Ze strony dewelopera padały zresztą dość dziwne stwierdzenia w czasie prezentacji:

"Ten dworzec to taki sam ZABYTEK [wypowiedziane ze słyszalnym lekceważeniem] jak Emilia w Warszawie".
"Podamy wasze numery telefonów związkowcom z PKS, niech dzwonią i się pytają, dlaczego nie mają pracy."
"Nie można mówić, że zbudowanie tego obiektu nie stworzy nowych miejsc pracy, a tylko je przesunie, bo przecież przy jego budowie będzie pracować wiele osób". (To mi się szczególnie podoba - wyburzmy Karczówkę, będą miejsca pracy dla robotników przy rozbiórce!)
"Budowa tego obiektu zmniejszy przestępczość w tej okolicy, która teraz jest znaczna" (Tymczasem samych kradzieży w galeriach jest więcej niż kiedykolwiek było w okolicach PKS, a jakby do tego dodać przestępczość podatkową i związaną z prawem pracy, jaką takie obiekty zazwyczaj generują, to mamy przestępczość z zupełnie innej ligi niż tych paru meneli spod PKS. Za to w kołnierzykach i pachnącą perfumami).

Awatar użytkownika
Petras
Ranga: Kierownik budowy ;)
Posty: 915
Rejestracja: 7 grudnia 2007, o 16:41
Lokalizacja: Kielce Czarnów

Post autor: Petras » 10 kwietnia 2013, o 11:48

UFO z pragotronem - dworzec autobusowy w Kielcach

Z Edwardem Modrzejewskim, projektantem budynku kieleckiego dworca PKS, rozmawia Małgorzata Chmiel

Obrazek

Kielecki dworzec jest wyjątkowo oryginalny.

– Była to w swoim czasie rewelacja. Kilka miast chciało powtórzyć projekt u siebie, ale, niestety, on nie na każdą lokalizację się nadaje, bo działka musi być kwadratowa, żeby mógł się zmieścić. Na przykład Radom czy Białystok chciały go zaadoptować, ale działki mieli wąskie i długie, dlatego to się nie udało. Nawet była oferta z zagranicy, ale też nic z tego nie wyszło.

Jak wyglądała Pana praca nad projektem kieleckiego „spodka”

– Pracowałem w kieleckim Miastoprojekcie i zostałem przez dyrekcję wyznaczony na projektanta budynku. To było zadanie biurowe. Pracowałem z kolegą, który opracowywał komunikację – Mieczysławem Kubalą. On zaproponował rozwiązanie wyspowe, żeby autobusy jeździły naokoło, pod sam peron, bez żadnych manewrów w tył.

Czyli najpierw przy projektowaniu była koncepcja użyteczności, a forma plastyczna została stworzona później?

– Najpierw przygotowaliśmy dwie koncepcje. Musiały być zatwierdzone przez centralny zarząd PKS-u w Warszawie oraz m.in. przez Zarząd Ministerstwa Komunikacji. Zaproponowaliśmy wariant wyspowy i tradycyjny, taki, jaki najczęściej w Polsce się budowało. Na szczęście zarząd na posiedzeniu, przy dużym poparciu ze strony ówczesnego dyrektora kieleckiego PKS-u, do realizacji wybrał wariant wyspowy. Następne fazy projektowania zostały wykonane już tylko dla tej wersji. Musiałem, więc znaleźć jakąś koncepcję architektoniczną tego rozwiązania. Gdy wpadłem już na pomysł, musiałem przekonać konstruktora do swojego pomysłu. Na szczęście inż. Radkiewicz też zapalił się do tej formy, bardzo mu się spodobała.

Jaka była idea projektu?

– Konstrukcja trzymająca dach ma formę pająka Na wspornikach została osadzona kopuła. Chodziło o to, żeby nie było podpór w środku, by wnętrze kopuły było jednoprzestrzenne i niepoprzegradzane. Perony zostały usytuowane naokoło budynku. Niezależnie od tego, że wewnątrz znajdowała się informacja wizualna i wokalna, to jeszcze pasażer, czekając na dworcu, widział przez szyby, jak autobus podjeżdża na stanowisko. Ta idea została zepsuta już po transformacji ustrojowej, gdy powstała masa kiosków, sklepików, które znajdują się wewnątrz i pasażer nie ma widoku na perony z wnętrza budynku.

Kieleckie UFO wprowadzało do Kielc wiele nowinek technicznych

- Każde wyjście na peron miało tablicę informacyjną, tak zwany pragotron, na którym zmieniał się napis informujący o kierunku i godzinie odjazdu autobusu. To było w tamtym okresie nowinką techniczną. Myśmy ten pragotron z Czech ściągali i on został tutaj w Kielcach zastosowany po raz pierwszy. Następną innowacją, którą wprowadziliśmy na dworcu, była centrala wizualna, czyli to, co w tej chwili nazywa się monitoringiem. Umieściliśmy kamery na peronach, a w jednym z pomieszczeń na dziewięciu monitorach dyżurny ruchu obserwował, co się dzieje.
Wstępna koncepcja zakładała podziemne przejście z dworca kolejowego na autobusowy i odwrotnie. To była możliwość hipotetyczna. Drugi proponowany wariant, to kładka nad ulicą Czarnowską, dzięki niej powstałoby bezkolizyjne połączenie placu przed dworcem PKS z chodnikiem przy ul. Żelaznej, przed hotelem. Ale z tych propozycji nie skorzystano.

I jeszcze jedna ciekawostka. Projekt zakładał połączenie poziomu kasowego z poziomem peronowym ruchomymi schodami. Wszystko już było załatwione– miałem jechać do Leningradu, do wykonawcy i zamówić te schody. Czekałem tylko na delegację. Ale przyszedł stan wojenny i wszystko się rozleciało. A schody ruchome to nawet w tej chwili można by zastosować, konstrukcja wejścia schodowego w środku jest tak pomyślana. Teraz to żadna nowość, ale wówczas nigdzie w Kielcach ruchomych schodów nie było.

Dziękuję za rozmowę

Fot. Małgorzata Chmiel
Edward Modrzejewski pokazuje wycinki z gazet i inne pamiątki, świadczące o dużym zainteresowaniu „kieleckim spodkiem” w czasach jego świetności.

http://www.wici.info/News,ufo_z_pragotr ... 13592.html
"Rzecznik MZD zapowiada, że mimo protestów inwestycja zostanie zrealizowana."

Awatar użytkownika
AR
Ranga: Dyrektor budowy ;)
Posty: 5704
Rejestracja: 15 listopada 2005, o 19:01
Lokalizacja: QKI
Kontakt:

Post autor: AR » 10 kwietnia 2013, o 18:07

Taka koncepcja - więcej starego dworca, mniej galerii...

Obrazek

Oczywiście proszę o wyrozumiałość :)
Bardziej chodziło o ogólną koncepcję, niż o szczegóły.

Wykorzystano zdjęcie Andrzeja Młynarczyka - źródło: internet.
Wszystkim się podoba, a tobie się nie podoba

Awatar użytkownika
sueno
Ranga: Dyrektor budowy ;)
Posty: 4907
Rejestracja: 31 maja 2006, o 21:56
Lokalizacja: Świat czerwonego smoka
Kontakt:

Post autor: sueno » 10 kwietnia 2013, o 18:45

Nawet Galerię Czarnowską wyburzyłeś :D Podoba mi się ta koncepcja 8)
Najlepsza gra w sieci: http://www.reddragon.pl

"Są fachowcy i nie widzę potrzeby, żeby nauczyciel dyktował, jak ma się budować drogi" - autor znany :D

Awatar użytkownika
ZappeR
Posty: 68
Rejestracja: 16 lutego 2011, o 23:38
Lokalizacja: Kielce / Lublin

Post autor: ZappeR » 10 kwietnia 2013, o 19:39

sueno pisze:Nawet Galerię Czarnowską wyburzyłeś :D Podoba mi się ta koncepcja 8)
Ta koncepcja ma dużego plusa za ten fakt. Moim zdaniem zaś na pierwszy rzut oka jest lepsza od tego co zaproponował PKS2.
https://www.mobilestage.in - aktualności, recenzje, relacje ze świata Android, Windows Phone, iOS i innych
https://www.media-machine.pl - tworzenie stron www

Awatar użytkownika
ice
Ranga: Dyrektor budowy ;)
Posty: 5738
Rejestracja: 15 maja 2006, o 09:24
Lokalizacja: Kielce

Post autor: ice » 11 kwietnia 2013, o 07:07

Trzeba podrzucić tę koncepcję inwestorowi :wink:

Awatar użytkownika
Gandalf
Ranga: Kierownik budowy ;)
Posty: 703
Rejestracja: 29 lipca 2006, o 21:11
Lokalizacja: Kielce

Post autor: Gandalf » 13 kwietnia 2013, o 10:23

AR pisze:Taka koncepcja - więcej starego dworca, mniej galerii...

Obrazek

Oczywiście proszę o wyrozumiałość :)
Bardziej chodziło o ogólną koncepcję, niż o szczegóły.

Wykorzystano zdjęcie Andrzeja Młynarczyka - źródło: internet.
I to jest koncepcja, która jest jak najbardziej do przyjęcia. Dla mnie nawet w części znajdującej się przy Nowożelaznej można zrobić jeden poziom więcej skoro chcą koniecznie większej powierzchni handlowej.

Awatar użytkownika
Krzysiek Kielce
Posty: 308
Rejestracja: 2 grudnia 2008, o 16:11
Lokalizacja: KIELCE

Post autor: Krzysiek Kielce » 15 kwietnia 2013, o 11:46

Znamy zmienioną koncepcję przebudowy dworca PKS. Odsłonią kopułę
6 stanowisk autobusowych i 10 dla busów, a także bardziej wyeksponowana kopuła dworca - tak zmieniła się koncepcja przebudowy dworca PKS w Kielcach. - Niezachwiana zostanie również kompozycja dworca z budynkiem neogotyckiego kościoła - zaznacza Krzysztof Konar, jeden z architektów przygotowujących projekt.
Zmienioną koncepcją przebudowy dworca nowy inwestor Polska Komunikacja Samochodowa 2 pochwalił się w poniedziałek podczas konferencji prasowej. - Wzięliśmy pod uwagę propozycje zgłaszane przez władze miasta na spotkaniu w ubiegłym tygodniu - zaznaczała Ewa Zurman, pełnomocniczka inwestora.
Zmianie uległ również sam projekt bryły nowego dworca, który do tej pory budził największe kontrowersje. Przypomnijmy, że urzędnicy zarzucali mu m.in. pozostawienie jedynie przysłoniętej ze wszystkich stron kopuły, a odejście od charakterystycznego spodka. Projekt jest również niezgodny z projektem planu zagospodarowania przestrzennego dla tych terenów. - Po pierwsze zmieniliśmy kolor elewacji z białego na bardziej stonowany. Bryła jest w dużej części przeszklona. Wyeksponowaliśmy również samą kopułę. Jest bardziej widoczna od strony skrzyżowania ul. Czarnowskiej i Żelaznej. Zarówno kopułę, jak i kościół widać z perspektywy przechodnia - opowiada Krzysztof Konar, jeden z architektów odpowiedzialnych za projekt.
I dodaje, że w kopule ma się znajdować przestrzeń przeznaczona dla pasażerów. - Będą to m.in. restauracje, gdzie będzie można się posilić w oczekiwaniu na autobus - wyjaśnia Konar.
Zmianie nie uległa natomiast powierzchnia przeznaczona na działalność komercyjną. Inwestor zdecydował się pozostać przy 16 tys. m kw.
Nowa koncepcja zakłada natomiast zwiększenie liczby stanowisk dla autobusów z 10 do 16. - Ponadto na dworcu będzie 10 stanowisk dla busów i 6 dla taksówek. Znajdzie się tam również parking dla 345 samochodów - wymienia Zurman. - Główny nacisk chcemy położyć na działalność przewozową. Nie zamierzamy tworzyć w tym miejscu kolejnej galerii handlowej - zaznacza pełnomocniczka PKS 2.
Zlikwidowany zostanie jednak obecny układ komunikacyjny, w którym autobusy poruszają się po kole. - Takie rozwiązanie nie będzie wydajne. Po przebudowie planujemy bowiem, że w ciągu dnia z dworca będzie odjeżdżać 1,4 tys. kursów. Obecnie dużą część zajmuje parking dla autobusów. W naszej koncepcji jest on niepotrzebny, bo autobusy będą ciągle w ruchu - tłumaczy Ewa Zurman.

Obrazek
Obrazek
źródło: http://kielce.gazeta.pl/kielce/1,35255, ... lonia.html
Ostatnio zmieniony 15 kwietnia 2013, o 12:53 przez Krzysiek Kielce, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
CKfan
Ranga: Dyrektor budowy ;)
Posty: 4200
Rejestracja: 20 grudnia 2005, o 20:56
Lokalizacja: Kielce os. Jagiellońskie

Post autor: CKfan » 15 kwietnia 2013, o 12:11

Dla mnie to i tak za mało odsłonięte. Do tego stanowiska autobusowe muszą wrócić na swoje miejsce.
Sorry, takiego mamy prezydenta...

Awatar użytkownika
AR
Ranga: Dyrektor budowy ;)
Posty: 5704
Rejestracja: 15 listopada 2005, o 19:01
Lokalizacja: QKI
Kontakt:

Post autor: AR » 15 kwietnia 2013, o 12:29

Ehehe, chyba kpina...
Myślałem, że pokażą coś nowego, a jest tak samo jak było :!:
Wszystkim się podoba, a tobie się nie podoba

Awatar użytkownika
cm
Ranga: Inspektor nadzoru ;)
Posty: 1665
Rejestracja: 19 stycznia 2007, o 14:22
Lokalizacja: Sienkiewicza - centrum świata ;-)

Post autor: cm » 15 kwietnia 2013, o 13:17

Moim zdaniem krok w dobrym kierunku, chociaż rzeczywiście można by więcej odsłonić, nawet kosztem podniesienia reszty budynku np. od strony północno-zachodniej. Szkoda byłoby obecnego, niestandardowego układu komunikacyjnego, ale nie jestem ekspertem, więc trudno mi obiektywnie ocenić tą zmianę.

Awatar użytkownika
MeehoweCK
Ranga: Dyrektor budowy ;)
Posty: 3317
Rejestracja: 25 września 2005, o 17:41
Lokalizacja: Warszawa / Kielce
Kontakt:

Post autor: MeehoweCK » 15 kwietnia 2013, o 14:28

Ja bym nie liczył na to by ta koncepcja bardzo się zmieniła i aby komunikacja odbywała się po okręgu. Możecie mnie zlinczować, ale wolałbym to od stanu istniejącego.
Ambicja to coś co prowadzi ludzkość do postępu, a ludzi do depresji

Awatar użytkownika
MAŁY
Ranga: Inspektor nadzoru ;)
Posty: 1664
Rejestracja: 29 lipca 2006, o 21:43
Lokalizacja: KIELCE_oś.Świetokrzyskie

Post autor: MAŁY » 15 kwietnia 2013, o 14:35

MASAKRA! Dworzec to będzie ale tylko z boku, a stary dworzec to będzie galeria i tyle, to oznacza koniec dworca, to będzie pewnie całkiem nowa kopuła z kilkoma procentami starej.... jak już coś chcą budować niech wchodzą w ziemię a ponad ziemię to niech budują jedno piętro tuż za dworcem, tam jest dość miejcsa...
Kielce- Tu jest moje miejsce! Tu sie urodziłem i tu zakończyć żywot swój pragnę!
Obrazek

ODPOWIEDZ