Dworzec PKS

Moderatorzy: Nowak, Autor, sueno, Daniel, Sirek1

Awatar użytkownika
AR
Ranga: Menadżer budowy ;)
Posty: 5704
Rejestracja: 15 listopada 2005, o 19:01
Lokalizacja: QKI
Kontakt:

Post autor: AR » 8 kwietnia 2013, o 13:25

Kopuła zostaje. Jest koncepcja przebudowy dworca PKS

Koncepcję przebudowy kieleckiego dworca PKS zaprezentował podczas spotkania z likwidatorem spółki i władzami Kielc nowy inwestor.
- Mam nadzieję, że nasz pomysł na zagospodarowanie terenów PKS spotka się z zainteresowaniem i życzliwym przyjęciem mieszkańców Kielc - mówi Ewa Zurman, pełnomocnik Zarządu Polskiej Komunikacji Samochodowej 2.


Zaprezentowana koncepcja zakłada zachowanie obecnej bryły charakterystycznego "spodka" oraz zagospodarowanie terenów wokół dworca. - Wpisuje się w nowoczesny wizerunek miasta, zachowując jednocześnie ważny symbol kieleckiego dworca, czyli charakterystyczną kopułę. Obiekt tworzy nową, wartościową tkankę miejską i, co bardzo istotne, poprzez ograniczenie wysokości nowego budynku nie przesłania wież kościoła pw. św. Krzyża - zaznacza pełnomocnik inwestora.

W poniedziałek odbyło się również spotkanie ze związkami zawodowymi działającymi przy kieleckim PKS-ie. - Potwierdzam, że naszym celem jest kontynuacja działalności przedsiębiorstwa PKS Kielce. Chcemy uchronić pracowników przed utratą pracy. Procesy restrukturyzacyjne z sukcesem przeprowadziliśmy zarówno w Siedlcach, jak i w Olsztynie - mówi Józef Niczyporuk, prezes Polskiej Komunikacji Samochodowej 2.

Przypomnijmy, że likwidacja kieleckiego PKS-u odbyła się pod koniec marca. Warunki uprawniające do udziału w niej spełnił tylko jeden oferent - warszawska firma Polska Komunikacja Samochodowa 2. Firma wchodzi w skład grupy kapitałowej, do której należą już PKS w Siedlcach SA oraz PKS w Olsztynie SA. Za kielecki PKS zapłaci 9,8 mln zł. Podpisanie aktu notarialnego jest planowane na 30 kwietnia.

Wizualizacje
:arrow: http://kielce.gazeta.pl/kielce/1,47262, ... z2PsFenZlv
Wszystkim się podoba, a tobie się nie podoba

grzebo
Ranga: Inspektor nadzoru ;)
Posty: 1434
Rejestracja: 12 stycznia 2009, o 14:20
Lokalizacja: Kielce

Post autor: grzebo » 8 kwietnia 2013, o 13:38

Komplet obrazków pokazanych przez inwestora:
http://kieleckieinwestycje.org/pliki/dw ... %20PKS.pdf

Awatar użytkownika
MAŁY
Ranga: Inspektor nadzoru ;)
Posty: 1664
Rejestracja: 29 lipca 2006, o 21:43
Lokalizacja: KIELCE_oś.Świetokrzyskie

Post autor: MAŁY » 8 kwietnia 2013, o 13:38

Kurcze nie wiem co o tym sądzić, z jednej strony jestem MEGA pozytywnie nastawiony do takiej formy, ale z drugiej strony jakoś ten Dworzec zaniknie :(
Kielce- Tu jest moje miejsce! Tu sie urodziłem i tu zakończyć żywot swój pragnę!
Obrazek

emem
Posty: 29
Rejestracja: 13 października 2012, o 12:48
Lokalizacja: Kielce\Centrum

Post autor: emem » 8 kwietnia 2013, o 13:47

Mnie kupili.
Pięknie będzie kontrastował z Galerią Czarnowską :)

Awatar użytkownika
MeehoweCK
Ranga: Menadżer budowy ;)
Posty: 3317
Rejestracja: 25 września 2005, o 17:41
Lokalizacja: Warszawa / Kielce
Kontakt:

Post autor: MeehoweCK » 8 kwietnia 2013, o 13:52

Skopiuję to co już napisałem na fejsie ;)
Moim zdaniem to wygląda genialnie. Jeszcze jakby dworzec kolejowy był zmodernizowany w tym samym stylu i w jakiś sposób połączyć te dwa budynki (np. chowając Żelazną pod Plac Niepodległości). Rozmarzyłem się...
Ambicja to coś co prowadzi ludzkość do postępu, a ludzi do depresji

Awatar użytkownika
AR
Ranga: Menadżer budowy ;)
Posty: 5704
Rejestracja: 15 listopada 2005, o 19:01
Lokalizacja: QKI
Kontakt:

Post autor: AR » 8 kwietnia 2013, o 14:10

Tak będzie wyglądał nowy dworzec PKS w Kielcach? Miasto: "To wielki, biały wieloryb"

Polska Komunikacja Samochodowa 2 z Warszawy zaprezentowała w poniedziałek projekt nowego dworca autobusowego w Kielcach. - Koncepcja wpisuje się w nowoczesny wizerunek miasta, zachowując jednocześnie ważny symbol kieleckiego dworca: charakterystyczną kopułę - mówi Ewa Zurman, pełnomocnik zarządu spółki. Władze Kielc nie są zachwycone tą propozycją.

PKS 2, spółka zależna Retail Provider, właściciela PKS Siedlce i Olsztyn, wygrała w zeszłym tygodniu aukcję sprzedaży Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej w Kielcach. PKS 2 zakupiła budynek dworca wraz z przyległymi gruntami oraz działalnością przewozową firmy za blisko 10 milionów złotych.
W poniedziałek przedstawiciele PKS 2 zaprezentowali władzom miasta koncepcję modernizacji budynku dworca oraz zagospodarowania terenów.

- Mam nadzieję, że nasz pomysł na zagospodarowanie terenów PKS spotka się z zainteresowaniem i życzliwym przyjęciem mieszkańców Kielc – mówi Ewa Zurman, pełnomocnik zarządu Polskiej Komunikacji Samochodowej 2.

– Zaprezentowana dziś koncepcja wpisuje się w nowoczesny wizerunek miasta, zachowując jednocześnie ważny symbol kieleckiego dworca: charakterystyczną kopułę. Obiekt, którego koncepcję zaprezentowaliśmy, tworzy nową, wartościową tkankę miejską i co bardzo istotne, poprzez ograniczenie wysokości nowego budynku nie przesłania wież Kościoła pod wezwaniem Świętego Krzyża – przekonuje Ewa Zurman.

Przypomnijmy. Polska Komunikacja Samochodowa 2 wchodzi w skład grupy kapitałowej prowadzącej działalność przewozową i realizującej związane z nią projekty Zintegrowanych Centrów Komunikacyjnych. Do grupy należą już PKS w Siedlcach oraz PKS w Olsztynie. Jak podkreśla Józef Niczyporuk, prezes Polskiej Komunikacji Samochodowej 2, strategią inwestora jest tworzenie na bazie zrestrukturyzowanych przewoźników siatki nowoczesnych połączeń autobusowych.

– Potwierdzam, że naszym celem jest kontynuacja działalności przedsiębiorstwa PKS Kielce. Chcemy uchronić pracowników przed utratą pracy. Procesy restrukturyzacyjne z sukcesem przeprowadziliśmy zarówno w Siedlcach, jak i w Olsztynie – podsumowuje Józef Niczyporuk.

Artur Hajdorowicz, dyrektor Biura Planowania Przestrzennego w kieleckim ratuszu, przyznaje, że ze strony miejskiej nie było zachwytów nad przedstawioną propozycją. Zaznacza, że miasto inaczej wyobraża sobie koncepcję modernizacji dworca.

Hajdorowicz wskazuje trzy słabe punkty projektu. - Po pierwsze nie jest to koncepcja zgodna z projektem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla tego obszaru, który zakłada stworzenie centrum komunikacyjnego dla miasta i regionu. Dwa: mamy tu do czynienie z propozycją budowy galerii handlowej z maksymalnie zredukowaną funkcją komunikacyjną do paru stanowisk dla autobusów. Nie mówimy więc o centrum komunikacyjnym tylko tak naprawdę o galerii handlowej - twierdzi Artur Hajdorowicz.

Szef miejskich planistów podnosi także kwestię architektury nowego budynku. Jego zdaniem nowy projekt nie eksponuje w wystarczającym stopniu charakterystycznej kopuły starego obiektu, który jest chroniony poprzez wpis do gminnej ewidencji zabytków.

- Uznaliśmy, że w Kielcach bryła dworca UFO to pewna wartość. Budynek jednoznacznie kojarzy się na zewnątrz z Kielcami. Trzeba powiedzieć, że wszystkie wizualizacje tego obiektu w koncepcji to ujęcia z lotu ptaka, a nie z perspektywy człowieka. Mam wątpliwości, czy kopułę z perspektywy człowieka w ogóle widać. Inwestor proponuje zachowanie części dworca w taki sposób, że opakowuje go nowym budynkiem. To oznacza, że nie będzie UFO tylko coś w rodzaju wielkiego, białego wieloryba - uważa Hajdorowicz.

Dyrektor nie chce jednak przesądzać o przyszłości projektu. Przypomina, że przez najbliższy miesiąc będzie trwać publiczna debata nad projektem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu dworca. Zdaniem Hajdarowicza dużo zależy od efektów tej procedury.

- Pytanie, czy chronimy bryłę dworca i funkcję komunikacyjną, czy nam na tym nie zależy, pozostaje otwarte. Gdybyśmy mieli coś zmieniać w projekcie, który dąży do zachowania architektury dworca, musimy zrezygnować z założeń ochronnych. Mnie osobiście propozycja budowy kolejnej galerii handlowej ze zredukowaną funkcją dworca nie odpowiada. Ale trudno przesądzać o tym przed dyskusją publiczną. Będziemy rozmawiać z inwestorem - mówi Artur Hajdorowicz.


http://www.strefabiznesu.echodnia.eu/ar ... y-wieloryb
Wszystkim się podoba, a tobie się nie podoba

Awatar użytkownika
Autor
Site Admin
Posty: 11590
Rejestracja: 21 września 2005, o 14:05
Lokalizacja: Bilbało!
Kontakt:

Post autor: Autor » 8 kwietnia 2013, o 14:39

Dla mnie te perspektywy sa bardzo oszukańcze, z dworca zostają nieco więcej niż w koncepcji HB reavis, ale tak naprawdę rola dzisiejszego, doskonałego obiektu jest w całym tym projekcie fatalnie zmarginalizowana. Dzisiaj bardzo wazna role w całej kompozycji pełni tez zadaszenie peronow. To wszystko gra, w tym projecie, to zwykla maksymalnie wykorzystujaca teren bryla z lekkim akcentem starego dworca, dla tych, którzy dziś chcą go zachować.

Awatar użytkownika
AR
Ranga: Menadżer budowy ;)
Posty: 5704
Rejestracja: 15 listopada 2005, o 19:01
Lokalizacja: QKI
Kontakt:

Post autor: AR » 8 kwietnia 2013, o 14:40

Niestety zgadzam się z p. Hajdorowiczem i z ww. opinią kolegi...
Wszystkim się podoba, a tobie się nie podoba

Awatar użytkownika
CKfan
Ranga: Menadżer budowy ;)
Posty: 4200
Rejestracja: 20 grudnia 2005, o 20:56
Lokalizacja: Kielce os. Jagiellońskie

Post autor: CKfan » 8 kwietnia 2013, o 15:09

Wg mnie to zbyt duża ingerencja w bryłę budynku. Spodek powinien zostać dominującą częścią, można go obudować, aby stanowiska dla autobusów były pod dachem i osłonięte od zimna, ale nie powinny one zmienić swojego miejsca. A z tej wizualki wynika, że stanowiska będą tylko w miejscu stanowisk dla wysiadających, czemu jestem przeciwny.
Sorry, takiego mamy prezydenta...

Awatar użytkownika
RZ
Ranga: Menadżer budowy ;)
Posty: 3622
Rejestracja: 29 marca 2006, o 20:48

Post autor: RZ » 8 kwietnia 2013, o 15:38

Zachowywanie spodka w takim kształcie to smutna kpina z tych, którzy, tak jak ja widzą jego ogromną wartość architektoniczną i krajobrazową. Wy, którzy się zachwycacie tym, jak to trafnie ujął A. Hajdorowicz, wielorybem, zróbcie sobie ćwiczenie. Wydrukujcie sobie te wizualki i przejdzie się na Czarnowską i Żelazną. Poprzyglądajcie się spokojnie, pomedytujcie sobie nad tym widokiem i wyobraźcie sobie ten projekt w realnej rzeczywistości.
Nie należy lekceważyć drobnostek, bo od nich zależy doskonałość (Michał Anioł)

Awatar użytkownika
ice
Ranga: Menadżer budowy ;)
Posty: 5648
Rejestracja: 15 maja 2006, o 09:24
Lokalizacja: Kielce

Post autor: ice » 8 kwietnia 2013, o 16:51

Równie dobrze moża by było zburzyć dworzec i poprostu postawić na jego miejscu galerię handlową. Po co się bawić w jakieś zostawianie kopuły.
Inwestor trochę chyba nie zrozumiał do końca założeń.
To trochę tak jakby zburzuć pałac Biskupów, postawić sklep ale "zachowując ważny symbol" kieleckiego pałacu, charakterystyczne, cztery wieże.
Podoba mi się plac.
Ostatnio zmieniony 8 kwietnia 2013, o 16:55 przez ice, łącznie zmieniany 1 raz.
Precz z pieszymi i rowerzystami!

Awatar użytkownika
Autor
Site Admin
Posty: 11590
Rejestracja: 21 września 2005, o 14:05
Lokalizacja: Bilbało!
Kontakt:

Post autor: Autor » 8 kwietnia 2013, o 16:52

Troche mi to smierdzi Katowicami.

Awatar użytkownika
ice
Ranga: Menadżer budowy ;)
Posty: 5648
Rejestracja: 15 maja 2006, o 09:24
Lokalizacja: Kielce

Post autor: ice » 8 kwietnia 2013, o 16:59

Tak wogóle, moim zdaniem ta kopuła zupełnie nie pasuje do nowego budynku.
Gdyby "ufo" nigdy nie powstało a to byłby projekt nowego dworca to pewnie byłbym zachwycony.
Czekam na nastepna koncepcję :)
Niech ewentualna galeria handlowa, bez której podejrzewam, się nie obejdzie powstanie na tyłach dworca a od Czarnowskiej niech pozostanie spodek w niezmienionej formie.
Precz z pieszymi i rowerzystami!

krln
Posty: 18
Rejestracja: 14 września 2011, o 17:40
Lokalizacja: Sady

Post autor: krln » 8 kwietnia 2013, o 17:49

Rozumiem, że to nie jest ostateczny projekt? Ten jest po prostu nie do zaakceptowania. Bryła budynku jest okropna, spodek "ginie", kościół przesłonięty i zdominowany "wielorybem". Nigdy nie mogę zrozumieć, dlaczego architekci robią takie zakłamane wizualizacje, nie są zachowane prawdziwe odległości i perspektywy, nie ma tam tylu drzew, nie uwzględniono ekranów, wszystkie otaczające budynki są białe, a w rzeczywistości mamy wielokolorową tandetę. Przede wszystkim jednak dworzec ma pozostać dworcem... A tutaj zaprezentowano galerię (W CENTRUM! A PRZECIEŻ MIASTO DĄŻY DO PRZYWRÓCENIA HANDLU I RUCHU NA SIENKIEWICZA...), a przy galerii mały dworzec. W tym projekcie zmieniono całkowicie sposób organizacji ruchu, układ stanowisk jest taki jak na zwykłych parkingach, czyli równoległy, a powierzchnia przeznaczona do manewrów jest po prostu śmieszna. Nie wiem czy gdzieś w Polsce jest tak dobrze zorganizowany ruch autobusów jak na naszym obecnym dworcu, czyli z układem stanowisk na planie koła: busy nie maja problemów z wjazdem i wyjazdem, nie blokują się wzajemnie, pasażerowie wychodzą bezpośrednio z dworca na stanowisko nie poruszając się w ogóle po jezdni. 'UFO' z zachowaniem kołowej organizacji ruchu powinno być centralnym punktem budynku, sklepy, jeśli już muszą być, na tyłach, ale jednocześnie nie zasłaniając kościoła. I przede wszystkim nie można dopuścić do rozebrania kopuły ani żadnego innego elementu, należy je wyremontować a nie przebudować!

Awatar użytkownika
RZ
Ranga: Menadżer budowy ;)
Posty: 3622
Rejestracja: 29 marca 2006, o 20:48

Post autor: RZ » 8 kwietnia 2013, o 18:40

ice pisze:Równie dobrze moża by było zburzyć dworzec i poprostu postawić na jego miejscu galerię handlową. Po co się bawić w jakieś zostawianie kopuły.
Inwestor trochę chyba nie zrozumiał do końca założeń.
To trochę tak jakby zburzuć pałac Biskupów, postawić sklep ale "zachowując ważny symbol" kieleckiego pałacu, charakterystyczne, cztery wieże.
Podoba mi się plac.
Nic dodać nic ująć, tyle że niestety inwestor doskonale wszystko zrozumiał. Zresztą jedna z osób reprezentujących nowego inwestora wcześniej pracowała dla starego, a ta koncepcja to po prostu "kompromisowa" kontynuacja koncepcji wcześniejszych. Będą próbowali tę koncepcję "wymusić". Przykład z pałacem biskupim jest bardzo adekwatny.
A plac, abstrahując od kontekstu, jest ok.
Autor pisze:Troche mi to smierdzi Katowicami.
Inwestor podał przykład Katowic jako "modelowe rozwiązanie" chwalone przez ichniejszego konserwatora. Reakcja na to wszystkich obecnych na spotkaniu architektów była bardzo mocna - przez moment zrobiło się nieprzyjemnie.
Nie należy lekceważyć drobnostek, bo od nich zależy doskonałość (Michał Anioł)

ODPOWIEDZ