
(stacja benzynowa na Rynku)
Moderatorzy: sueno, MeehoweCK, Masmix, CKfan, AR, Geodeta, grzebo, maciej, mp, michal_ck, RZ, Kot, Jarek, Oskar, Petras
Wniosek
Dotyczy: dopuszczenia ruchu rowerów „pod prąd” w zrewitalizowanym centrum Kielc
W związku z oddawaniem do użytkowania kolejnych ulic w zrewitalizowanym centrum Kielc oraz z wprowadzoną niedawno nową organizacją ruchu na tym obszarze, Stowarzyszenie Kieleckie Inwestycje wnioskuje o dopuszczenie ruchu rowerów „pod prąd” na następujących ulicach jednokierunkowych:
1)ul. Wesołej na całej długości,
2)ul. Piotrkowskiej od parkingu za UM do Rynku,
3)wzdłuż północnej i wschodniej pierzei Rynku,
4)ul. Bodzentyńskiej od Rynku do do ul. Wesołej,
5)ul. Leśnej na całej długości,
6)ul. Małej na całej długości,
7)ul. św. Leonarda od Rynku do ul. Wesołej,
8)ul. Kaczyńskiego od al. IX Wieków Kielc do placu św. Wojciecha, z możliwością wjazdu w pl. św. Wojciecha,
9)ul. Warszawskiej od Rynku do al. IX Wieków Kielc.
Dla dopuszczenia ruchu rowerowego „pod prąd” na wskazanych ulicach nie jest konieczne malowanie kontrapasów na jezdni (choć tam, gdzie jej szerokość jest wystarczająca nie byłoby to złym pomysłem), gdyż w zupełności wystarczy dodanie tabliczek T-22 „nie dotyczy rowerów” do odpowiednich znaków B-2, B-21, B-22, D-3 oraz C-1 do C-5.
Proponowane rozwiązanie ma następujące zalety.
Znacząco ułatwi komunikację rowerową w centrum miasta
Stowarzyszenie Kielecki Inwestycje z rozczarowaniem przyjęło wprowadzoną niedawno organizację ruchu, która nie wspiera należycie ruchu rowerowego w centrum miasta. Wobec utrzymania zakazu ruchu rowerowego na ul. Sienkiewicza, priorytetem powinno być zapewnienie rowerzystom możliwości wygodnego objechania tej ulicy innymi trasami – na przykład ul. św. Leonarda na odcinku Rynek – KCK oraz ul. Leśną – ul. Małą oraz ul. Małą – ul. Czerwonego Krzyża – ul. Wesołą.
Zachęcanie Kielczanek i Kielczan do korzystania z roweru jest najtańszym sposobem na zmniejszanie korków w mieście. Ponadto w centrum przyjaznym rowerzystom może przebywać jeszcze więcej ludzi, którzy nie wymagają kosztownych i zajmujących przestrzeń miejsc parkingowych dla samochodów. Ułatwienie rowerowego dojazdu do sklepów w śródmieściu zwiększy liczbę ich klientów i ułatwi centrum miasta konkurowanie z istniejącymi i planowanymi galeriami handlowymi – a zatem spełni równocześnie postulaty i rowerzystów i kupców z centrum, którzy od dawna lobbują za ułatwieniami dla ruchu w rejonie ul. Sienkiewicza.
Należy także pamiętać, że centrum przyjazne dla rowerzystów sprawi, że miasto stanie się bardziej atrakcyjne dla turystów. Kielce mają duży potencjał jako ośrodek turystyczny, a koniecznym uzupełnieniem tras rowerowych prowadzących poza miasto jest właśnie otwarcie śródmieścia na rowerowy ruch turystyczny.
Zwiększy bezpieczeństwo komunikacji rowerowej i zachęci do korzystania z niej także poza centrum
Szersze udostępnienie centrum miasta dla rowerów wpłynie pozytywnie także na ogólną poprawę bezpieczeństwa rowerzystów oraz spopularyzuje ten sposób poruszania się po całym mieście. Dopuszczenie ruchu „pod prąd” na wskazanych wyżej ulicach sprawi, że przez centrum powstaną dogodne skróty dla rowerzystów jadących tranzytem między innymi częściami miasta. Tym samym zmniejszy się ilość kolizji z udziałem rowerzystów – ulice o uspokojonym ruchu, jakie występują w śródmieściu są bezpieczniejsze dla rowerzystów niż ul. Ogrodowa czy ul. Źródłowa.
Dogodne skróty przez centrum miasta sprawią także, że jeszcze więcej potencjalnych klientów tamtejszych sklepów będzie przez nie przejeżdżać (co zwiększy ich konkurencyjność i ułatwi rewitalizację śródmieścia), a także przyczyni się do popularyzacji komunikacji rowerowej w mieście, gdyż trasy rowerowe pomiędzy różnymi punktami w mieście będą znacznie krótsze niż ich odpowiedniki dostępne dla samochodów.
Jest zgodne z wolą mieszkańców miasta
Z przeprowadzonych konsultacji społecznych w sprawie organizacji ruchu w zrewitalizowanym centrum Kielc wynikało, że liczna grupa Kielczanek i Kielczan chce, aby śródmieście było szeroko dostępne dla ruchu rowerowego. Postulaty te zostały spełnione jedynie w ograniczonym stopniu w obecnie wdrożonej organizacji ruchu. Także badania ankietowe wśród użytkowników ul. Sienkiewicza wykazały, że aż 46% pieszych (bo tylko wśród nich przeprowadzone było badanie) chciałoby ruchu rowerowego nawet na tym deptaku. Skoro zatem deptak pozostaje dla rowerzystów niedostępny, to tym bardziej zatem należy zadbać o wygodę komunikacji rowerowej wokół ul. Sienkiewicza.
Jest zgodne z ekspertyzami opracowanymi na zamówienie urzędu miasta
Wszystkie opracowania ekspercie dotyczące organizacji ruchu w centrum miasta, które zostały sporządzone w ostatnich latach wskazują na konieczność uprzywilejowania ruchu rowerowego w śródmieściu. W szczególności chodzi o dokumenty: „Organizacja ruchu w centrum miasta Kielce – strefa ruchu uspokojonego” autorstwa Ekkom sp. z o.o., „Polityka rowerowa miasta Kielce”, stworzony w ramach projektu UrBike oraz „Koncepcja sieci tras rowerowych w strefie śródmiejskiej Kielc” autorstwa Marcina Hyły.
Ponadto, zgodnie ze Strategią rozwoju miasta Kielce na lata 2007 – 2020, władze powinny wykorzystywać „atrakcyjność położenia geograficznego i walorów krajobrazowych, w tym krajobrazu kulturowego śródmieścia miasta”, a także popularyzować sport i rekreację towarzyszącym leczeniu uzdrowiskowemu. Uczynienia śródmieścia dostępnym dla rowerów spełnia wszystkie te warunki jednocześnie.
Jest zgodne z tendencjami w innych miastach Polski i Europy
Kraków oraz Gdańsk już dopuściły na ulicach w centrach miast ruch rowerowy „pod prąd” poprzez stosowanie tabliczek T-22 bez malowania poziomego oznakowania kontrapasów. Wiele innych miast w Polsce wytycza także pełne kontrapasy rowerowe (Poznań, Szczecin, Warszawa, Wrocław itd.) W Unii Europejskiej dopuszczanie ruchu rowerów pod prąd w ulicach jednokierunkowych jest stosowane powszechnie, a w niektórych krajach jest wręcz obowiązkowe.
Jest zgodne z prawem i zalecane jako dobra praktyka
Wydana w maju tego roku ekspertyza Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad pod tytułem „Opinia w sprawie dwukierunkowego ruchu rowerowego na ulicach i drogach jednokierunkowych” zaleca dopuszczanie ruchu rowerowego pod prąd na ulicach o uspokojonym ruchu poprzez samo dodawanie tabliczek T-22. Dokument ten dostępny jest także w internecie, pod adresem: http://www.gddkia.gov.pl/userfiles/arti ... TKMHTK.pdf .
W związku z powyższym, Stowarzyszenie Kieleckie Inwestycje wnosi o dopuszczenie ruchu rowerów „pod prąd” na ulicach wskazanych powyżej, gdyż rozwiązanie takie ma same zalety, jest korzystne dla mieszkańców Kielc i dla turystów, a także podnosi walory naszej przestrzeni miejskiej.
Wniosek
Dotyczy: wytyczenia przejazdu rowerowego przez al. IX Wieków Kielc łączącego ul. Radiową z ul. L. Kaczyńskiego, dopuszczenia ruchu rowerowego „pod prąd” na fragmencie ul. L. Kaczyńskiego i fragmencie ul. Kościuszki
Korzystając z okazji, jaką jest dobiegająca końca budowa ul. L. Kaczyńskiego w Kielcach, Stowarzyszenie Kieleckie Inwestycje zwraca się z uprzejmą prośbą o wytyczenie przejazdu rowerowego przez al. IX Wieków Kielc, który umożliwiłby kontynuowanie rowerzystom wyjeżdżającym z ul. L. Kaczyńskiego podróży ul. Radiową. Przejazd taki mógłby zostać wytyczony wzdłuż istniejącego przejścia dla pieszych, które znajduje się w ww. miejscu.
Zgodnie z dobrymi praktykami tworzenia miast przyjaznych rowerzystom, które zostały wyczerpująco opisane m.in. w „Polityce rowerowej miasta Kielce” stworzonej w ramach projektu UrBike, jedną z najtańszych i najskuteczniejszych metod wspierania ruchu rowerowego jest tworzenie drobnych skrótów dostępnych tylko dla rowerzystów. Jednym z takich skrótów, który można by wytyczyć przy okazji budowy ul. L. Kaczyńskiego jest właśnie przejazd rowerowy przez al. IX Wieków Kielc, budowa którego sprawiłaby, że rowerzyści uzyskaliby dogodną trasę alternatywną do ul. Warszawskiej i al. Solidarności, łączącą kampus Politechniki Świętokrzyskiej oraz dwie galerie handlowe (budowaną Koronę, istniejące Echo) z centrum miasta.
Umożliwienie rowerzystom przejazdu przez al. IX Wieków Kielc pomiędzy ul. Radiową a ul. L. Kaczyńskiego nie musi mieć formy przejazdu rowerowego (z pierwszeństwem dla rowerzystów). Jeśli z jakichś względów takie rozwiązanie nie jest możliwe do zastosowania, to równie dobrą alternatywą może być umożliwienie rowerzystom przejazdu na zasadach ogólnych (czyli z ustąpieniem pierwszeństwa przed pojazdami jadącymi al. IX Wieków Kielc) W tym celu wystarczy wyasfaltowanie fragmentu pasa zieleni między jezdniami al. IX Wieków Kielc i utworzenie tam przejazdu o szerokości ok. 1,5 m (za wąskiego dla samochodów), a następnie umożliwienie rowerzystom przejazdu na wprost przez dodanie tabliczek T-22 („nie dotyczy rowerów”) do znaków nakazujących samochodom skręt w al. IX Wieków Kielc.
Wprowadzenie takiego rozwiązania, wraz z dopuszczeniem ruchu rowerowego „pod prąd” na odcinku ul. L. Kaczyńskiego od al. IX Wieków Kielc do pl. Św. Wojciecha stworzyłoby tanim kosztem bardzo wygodną trasę rowerową pomiędzy centrum miasta (w tym budynkami UJK na ul. Leśnej) a kampusem Politechniki Świętokrzyskiej (w tym z akademikami), szkołami przy ul. Radiowej oraz galeriami handlowymi. Dzięki uliczkom wewnętrznym tego kampusu rowerzyści mają także możliwość bezpiecznego kontynuowania podróży do galerii handlowej Echo.
Innym ułatwieniem dla rowerzystów podróżujących taką trasą byłoby dopuszczenie ruchu rowerowego „pod prąd” na jednokierunkowym odcinku ul. Kościuszki od ul. Niskiej do al. 1000‑lecia Państwa Polskiego. Dla zastosowania tego rozwiązania wystarczające są dosłownie dwie tabliczki T-22, ze względu na niewielkie natężenie ruchu na wskazanym odcinku nie ma nawet konieczności malowania oznakowania poziomego. Natomiast dokładnie na skrzyżowaniu ul. Kościuszki z al. 1000-lecia PP rozpoczyna się droga wewnętrzna do akademików Politechniki Świętokrzyskiej, która jest bardzo dogodną dla rowerzystów trasą do galerii handlowej Echo.
Dzięki tego typu drobnym ułatwieniom miasto Kielce może stać się jeszcze bardziej przyjazne dla rowerzystów, a do tego uczynić to niskim kosztem. Wprowadzenie wnioskowanych rozwiązań sprawi, że powstanie w Kielcach trasa rowerowa będąca ważnym uzupełnieniem systemu ścieżek rowerowych, łącząca obiekty o bardzo dużej popularności wśród młodych ludzi, która z pewnością przyczyniłaby się do popularyzacji komunikacji rowerowej w mieście i do poprawy jej bezpieczeństwa. Z tej przyczyny Stowarzyszenie Inwestycje Kieleckie uprzejmie prosi o uwzględnienie powyższego wniosku.