: 18 października 2010, o 18:22
A pozwolenie dyrekcji na zejście ze szlaku miałeś?Tomasso pisze:Szedłem akurat "Białym Goscińcem", śladem dawnej kolei.
forum serwisu www.inwestycje.kielce.pl
http://inwestycje.kielce.pl/forum/
A pozwolenie dyrekcji na zejście ze szlaku miałeś?Tomasso pisze:Szedłem akurat "Białym Goscińcem", śladem dawnej kolei.
Dokładnie tak - nad "nową" Silnicą i ul. Okrzei był obiekt mostowy, dalej kolejka skręcała lekko na północ i biegła koło obecnej politechniki w ulicę bpa Kadłubka (d. Kniewskiego) i Świętokrzyską (dopiero za skrzyżowaniem, a przed nim lekko na południe, więc faktycznie jest możliwe, że podczas budowy Galerii Echo znaleziono tor). Dalej ślady po kolejce zniszczyła już nowa droga - tutaj widać ciemniejszy pasek gruntu (w wykopie) i wybrzuszenie terenu (przy odchodzącej drodze gruntowej), którędy to biegła serpentyna kolejki (tj. od linii nowej drogi skręcała na północny wschód, potem znów na południowy wschód i znów na wschód do mostu na Lubrzance w Cedzynie).tompac pisze: W kwestii kolejki kieleckiej, na 100% jest torowisko biegło ul. Kniewskiego (teraz chyba jakiegoś biskupa), przedłużenie linii tej ulicy na mapie może wile wyjaśnić
1. Wcześniej był tu wąski tor (mapa 1941), potem po jego śladzie poprowadzono normalny (nie szeroki - szerokie są w byłym ZSRR). Odsyłam do książki Andrzeja Cygana "Z szacunkiem o wąskotorówkach" (świetny zbiór zarysów historii chyba wszystkich kolejek regionu - dostępny m.in. w "Minimuzeum" p. Cygana na stacji Starachowice Wsch. Wąsk.)tompac pisze: Kolej Zagnańsk - Wiśniówka, chyba ktos zasugerował wąskotorówkę - nic z tych rzeczy, normalna kolej szeroko torowa, na odcinku od "skrzyżowania" z linią zelektryfikowaną (Lekomin) aż do Wisniówki rozebrana w "czynie" społecznym przez miejscowych złomiarzy. W trakcie budowy estakady i wiaduktu na S7 odtworzono kilkaset (ok.200?) metrów torowiska.
Zgadzam się, choć nie wiem czy do kamieniołomu w Barczy był normalny tor - chyba nie. Raczej mogła to być bocznica wąska (poszukam tego jeszcze w "Z szacunkiem...").tompac pisze: Kolejka Zagnańsk - Bodzentyn, jako dzieciak widziałem na niej jeszcze pociągi, na przełomie lat 70/80 rozebrana. Wbrew temu co tu sadzicie, jej przebieg w okolicy przecięcia z E77 był inny. Droga, którą obecnie da sie wjechać w las w Barczy nie jest starym torowiskiem - przynajmniej nie po tej wąskotorówce - opcjonalnie może to być fragment starego torowiska, prowadzącego kolej szerokotorową na rampę towarową pod kopalnią w Barczy. W lesie, w pewnym momencie, od tej drogi odchodzi w lewo dość długi odcinek prostej, leśnej drogi - to właśnie końcowy odcinek tej kolei. Droga ta kończy się nasypem przed którym rozciąga się widok na kilkanaście dołów i pagórków - po wojnie w tym miejscu saperzy "utylizowali" swoje znaleziska.
Potwierdzam, mapka tutaj.tompac pisze: Ślad torowisko wąskiej kolejki można znaleźć pomiędzy tą droga prowadząca w las a starym torowiskiem kolei na Wisniówkę, [...]
Film "Barwy walki" z bocznicy do Wiśniówki jest na youtube:tompac pisze: PS Nie wiem czy wiecie, ael na odcinku linii prowadzącej na Wisniówke (w rejonie gdzie linia z lasu wychodziła na łąki na Podwisniówce kręcono sceny wykolejenia pociągu prze partyzantów w filmie "Barwy walki" (to chyba ten film).
o którym już tu była mowa(nazwa ul.Mostowej naprzeciwko tych resztek mostu jest pozoostałością po nim):nad "nową" Silnicą i ul. Okrzei był obiekt mostowy
Podczas pierwszej Wojny Światowej w Galicyjskiej strefie Polski dominowała Armia Austriacka. Trwały zatargi i przepychania zaborców na ziemiach Polskich, a kto kogo przechytrzy i będzie panował decydowały armie. Na początku 1915 r. wojska Austriackie rozpoczęły budowę kolejki polowej o szerokości 600 mm. Linia prowadząca z Jędrzejowa do Motkowic nad Nidą o długości 18 km służyła do transportowania materiałów dla potrzeb wojskowych na front. Dalej przedłużono ją do Chmielnika i przez Raków do Bogorii.