Wąskotorówka Kielce

Dzieje, wspomnienia, fotografie, czyli dawne Kielce

Moderatorzy: Autor, sueno, Daniel, Sirek1

Awatar użytkownika
Adasiek CK
Ranga: Inspektor nadzoru ;)
Posty: 1141
Rejestracja: 4 stycznia 2008, o 03:03
Lokalizacja: Kielce <-> Warszawa

Post autor: Adasiek CK » 3 września 2008, o 20:17

Obrazek

Proszę, mam tu zaznaczony ten budynek. Podobno w Kielcach zachowały się dwie parowe lokomotywy wąskotorówki, jedna stoi w zakładach Społem koło ul. Grunwaldzkiej, a druga podobno w zakładzie Chemaru, ale to kompletny wrak.
<klawy tekścik w tym miejscu>

rzeczownik
Posty: 357
Rejestracja: 12 sierpnia 2008, o 19:50

Post autor: rzeczownik » 4 września 2008, o 20:58

TW Kolejofil pisze: Swoją droga ciekawe, że na planie z 1930 r. kolejka jest, a na mapie wojskowej z 1929 i 1940 jej nie ma - dziwne, żeby istniała tak krótko.
Być może, była to jakaś kolejka budowlana wybudowana ad hoc na początku lat 30-tych. Rozwiązanie tej kwestii może kryć się w historii inwestycji przemysłowych w tej części miasta, prowadzonych z wykorzystaniem sporych nakładów materiałowych.

A co do kolejki umownie nazwanej "daleszycką". Na niemieckim planie Kielc z 1939 r. zaznaczono wiadukt wąskotorówki, który przebiegał nad ulicą Nowozagnańską (ob. Okrzei) w rejonie ulicy Krzywej. W ulicy Zagnańskiej natomiast znajdował się przejazd kolejowy. Wąski tor docierał w bezpośrednie pobliże linii Kraków - Warszawa. Zapewne istniał tam jakiś punkt przeładunkowy.

Awatar użytkownika
TW Kolejofil
Posty: 16
Rejestracja: 11 sierpnia 2008, o 10:46
Lokalizacja: Kielce XXV-lecia / Wrocław
Kontakt:

Post autor: TW Kolejofil » 15 września 2008, o 15:07

O zachowanych w Kielcach wąskotorowych parowozach nie słyszałem. Na terenie Społem widziałem z ulicy lokomotywę, ale spalinową na tor normalny, do obsługi nieczynnej już bocznicy. Trzeba by kiedyś spróbować zwiedzić zakład, może udałoby się dowiedzieć coś więcej. Jeśli parowóz wąskotorowy rzeczywiście by się tam znajdował, to mało prawdopodobne, żeby kiedykolwiek w historii był używany na terenie Społem - za mały teren zakładu, żeby opłacalna była eksploatacja kolejki wąskotorowej równolegle z normalnotorową bocznicą. W okolicach Chemaru nie miałem niestety okazji się pokręcić. Spotkałem się natomiast z kotłem, prawdopodobnie parowozowym, ustawionym jako pomnik na terenie kieleckiej elektrociepłowni, przy ulicy Hubalczyków.

Awatar użytkownika
sueno
Ranga: Dyrektor budowy ;)
Posty: 4907
Rejestracja: 31 maja 2006, o 21:56
Lokalizacja: Świat czerwonego smoka
Kontakt:

Post autor: sueno » 15 września 2008, o 15:10

Parę lat temu stała lokomotywa (nie wiem tylko jaka bo się nie znam) taka nieduża, w okolicach kościoła św. Krzyża, koło początku wiaduktu :) Teraz jej już chyba nie ma :(
Najlepsza gra w sieci: http://www.reddragon.pl

"Są fachowcy i nie widzę potrzeby, żeby nauczyciel dyktował, jak ma się budować drogi" - autor znany :D

Awatar użytkownika
TW Kolejofil
Posty: 16
Rejestracja: 11 sierpnia 2008, o 10:46
Lokalizacja: Kielce XXV-lecia / Wrocław
Kontakt:

Post autor: TW Kolejofil » 15 września 2008, o 15:48

Prawdopodobnie była to lokomotywa normalnotorowa z tamtejszej bocznicy, której resztka jest jeszcze widoczna w ulicy Żelaznej. Teraz praktycznie na torze stoi budynek bodajże z jakimś punktem usługowym.

Awatar użytkownika
Tomasso
Ranga: Kierownik budowy ;)
Posty: 589
Rejestracja: 13 kwietnia 2006, o 17:47
Lokalizacja: Kielce - Sieje
Kontakt:

Post autor: Tomasso » 16 września 2008, o 08:01

Będąc w tym roku na wycieczce w Beskidach trafiłem na przejazd starych parowozów przez Rabę Niżną i podzielę się z kolejofilami kilkoma fotkami:

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
sueno
Ranga: Dyrektor budowy ;)
Posty: 4907
Rejestracja: 31 maja 2006, o 21:56
Lokalizacja: Świat czerwonego smoka
Kontakt:

Post autor: sueno » 16 września 2008, o 08:06

TW Kolejofil pisze:Prawdopodobnie była to lokomotywa normalnotorowa ...
Pamiętam tylko że malutka była :)
Najlepsza gra w sieci: http://www.reddragon.pl

"Są fachowcy i nie widzę potrzeby, żeby nauczyciel dyktował, jak ma się budować drogi" - autor znany :D

Awatar użytkownika
TW Kolejofil
Posty: 16
Rejestracja: 11 sierpnia 2008, o 10:46
Lokalizacja: Kielce XXV-lecia / Wrocław
Kontakt:

Post autor: TW Kolejofil » 19 września 2008, o 20:05

Co do fotek zamieszczonych przez Tomasso - przejazd parowozów odbył się w związku z coroczną imprezą Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce, tzw. Parowozjadą. Zainteresowanych odsyłam na stronę skansenu: http://www.skansen.hg.pl (chwilowo niedostępna) albo na http://www.parowozy.pl

A wracając do tematu kieleckiej wąskotorówki - czekamy na kolejne wiadomości historyczne...

Awatar użytkownika
piter84
Posty: 112
Rejestracja: 5 grudnia 2007, o 13:43

Post autor: piter84 » 26 października 2008, o 01:54

rzeczownik pisze:Zachęcony przez pitera84 wybrałem się wczoraj w okolice Leszczyn i Bęczkowa na poszukiwanie śladów kolejki. Niestety nie znalazłem nic, co świadczyłoby o przebiegu wąskotorówki. Ukształtowanie terenu trochę przypomina nasyp kolejowy, ale fachowcem nie jestem, więc nie będę w tym zakresie snuł hipotez. Ponowna prośba do pitera84 o dokładniejsze wskazanie miejsca, o którym pisał.
Przepraszam , że się tak długo nie odzywałem.Specjalnie przejechałem się ostatnią drogą przez Leszczyny w kierunku Masłowa i rzeczywiście toru , który szedł obok muru kościelnego już nie ma a w 2006 roku jeszcze go widziałem.Muszę pojechać tam jeszcze raz ale tym razem zostawić samochód przy kościele i iść w pole może tam zachowały się tory.

rzeczownik
Posty: 357
Rejestracja: 12 sierpnia 2008, o 19:50

Bibliografia

Post autor: rzeczownik » 27 grudnia 2008, o 18:04

W bibliografii zamieszczonej w książce Stanisława Janickiego "Spacerkiem po gminie Zagnańsk" znalazłem dwie ciekawe pozycje, do których jednak nie udało mi się dotrzeć :? :
1) Paszkowski M., "Świętokrzyskie ciuchcie", Jedle. Biuletyn Świętokrzyskiego PTTK nr 2/1987
2) "Zakład Przemysłu Drzewnego w Zagnańsku 1916-86. Zarys dziejów", Zagnańsk 1987

Awatar użytkownika
TW Kolejofil
Posty: 16
Rejestracja: 11 sierpnia 2008, o 10:46
Lokalizacja: Kielce XXV-lecia / Wrocław
Kontakt:

Post autor: TW Kolejofil » 27 stycznia 2009, o 19:35

Ostatnio lektura map topograficznych w skali 1:5000 na Geoportalu dała mi niemal stuprocentowy dowód na istnienie w przeszłości połączenia między kolejką kielecką (vel daleszycką) a jędrzejowską w Rakowie. Otóż w lasku nad rzeką na północ od Os. 70-lecia Niepodległości odnalazłem nasyp, który biegnie wzdłuż rzeki, zakręca na zachód tuż przed drogą 764 i po przejściu przez rzekę łączy się z dawnym torowiskiem kolejki z Kielc. Takie bliskie sąsiedztwo nasypu prawdopodobnie będącego pozostałością po torowisku z istniejącym (jeszcze) torem kolejki sugeruje niemal pewne połączenie tych torów, tym bardziej, że miały one tę samą szerokość. Na wiosnę spróbuję sprawdzić to w terenie.

Ponawiam zapytanie: wie ktoś coś o kolejce wzdłuż ówczesnej ulicy Piotrkowskiej?

Awatar użytkownika
Tomasso
Ranga: Kierownik budowy ;)
Posty: 589
Rejestracja: 13 kwietnia 2006, o 17:47
Lokalizacja: Kielce - Sieje
Kontakt:

Post autor: Tomasso » 28 stycznia 2009, o 11:30

Mam coś dla wielbicieli wąskotorówki - wędrując ostatnio szlakiem przez Pasmo Ociesęckie, niedaleko Rakowa przebiega stara linia kolejki. Częściowo pozostały tylko tory ale przez las biegnie dobrze zachowany nasyp. Na zachód od Dębna koło Rakowa napotkałem na pozostałości mostu nad strumieniem. Robią wrażenie majaczące w lesie betonowe ruiny, budowane jeszcze za czasów zaborów.
Obrazek

Obrazek

drezynn
Posty: 5
Rejestracja: 27 stycznia 2009, o 20:09
Lokalizacja: Starachowice
Kontakt:

kolejka

Post autor: drezynn » 29 stycznia 2009, o 15:24

Czy coś więcej wiadomo na temat tej budowli. "Zaborcy" tak nie budowali.

Awatar użytkownika
Tomasso
Ranga: Kierownik budowy ;)
Posty: 589
Rejestracja: 13 kwietnia 2006, o 17:47
Lokalizacja: Kielce - Sieje
Kontakt:

Post autor: Tomasso » 30 stycznia 2009, o 10:34

Cytat z "Express - ponidzie":
Podczas pierwszej Wojny Światowej w Galicyjskiej strefie Polski dominowała Armia Austriacka. Trwały zatargi i przepychania zaborców na ziemiach Polskich, a kto kogo przechytrzy i będzie panował decydowały armie. Na początku 1915 r. wojska Austriackie rozpoczęły budowę kolejki polowej o szerokości 600 mm. Linia prowadząca z Jędrzejowa do Motkowic nad Nidą o długości 18 km służyła do transportowania materiałów dla potrzeb wojskowych na front. Dalej przedłużono ją do Chmielnika i przez Raków do Bogorii.

drezynn
Posty: 5
Rejestracja: 27 stycznia 2009, o 20:09
Lokalizacja: Starachowice
Kontakt:

Post autor: drezynn » 31 stycznia 2009, o 21:33

Koleje wojskowe układano często z gotowych przęseł. Torowiska były prowizoryczne lub prowadzono tor obok drogi. Przepusty i mosty budowano drewniane lub kamienne. Mając na względzie mobilność armii i możliwość zajęcia tych terenów przez wroga, tory budowano z szyn lekkich by w stosownym czasie można było je zlikwidować. Penetrując lasy starachowickie i północne stoki Gór Świętokrzyskich można zobaczyć budowle betonowe ale z początku lat 50-tych XX w.

ODPOWIEDZ