Szybki tramwaj powstaje w Krakowie:
Wizualizacje:Realizacja pięknej wizji szybkiego tramwaju rozpoczęła się od budowy odcinka Kurdwanów - Wielicka. Pierwsza część inwestycji została zrealizowana przez Przedsiębiorstwo Budownictwa Inżynieryjnego "Ergopol" kosztem 52 milionów złotych. Ten etap budowy objął budowę nowej pętli tramwajowej na Kurdwanowie, trzykilometrowego odcinka łączącego Kurdwanów z torowiskiem na ulicy Wielickiej oraz przebudowę skrzyżowania Nowosądecka - Wielicka.
II etap budowy Krakowskiego Szybkiego Tramwaju polega na wybudowaniu podziemnego tunelu tramwajowego łączącego rondo Mogilskie z Dworcem Głównym, przedłużeniu linii tramwajowej do Krowodrzy i wybudowanie tam pętli tramwajowej oraz modernizację ulicy Powstania Warszawskiego łącznie z rondem Grzegórzeckim. Koszt inwestycji szacowany jest na 33 miliony euro.
Całkowita trasa KST to blisko 12 kilometrów, z czego 1,4 km przebiegnie w podziemnym tunelu, 5,9 km to nowe torowiska a drugie tyle to zmodernizowana istniejąca infrastruktura. Oddanie do użytku I i II odcinka KST ma nastąpić mniej węcej w tym samym czasie, co uruchomienie zintegrowanego systemu zarządzania sygnalizacją świetlną w mieście. Ponieważ wszystkie skrzyżowania z wyjątkiem węzła "Rondo Mogilskie" będą jednopoziomowe, jedyną szansą na prawdziwie szybkie poruszanie się tramwajów po linii KST może zapewnić wyłącznie odpowiednie sterowanie sygnalizacją świetlną.
Integralną częścią budowy I i II odcinka KST jest zakup nowych niskopodłogowych tramwajów. W 1999 roku MPK zakupiło 26 pojazdów marki Bombardier natomiast do 2007 tabor MPK powiększy się o kolejne 24 niskopodłogowe tramwaje tak, by nowe pojazdy mogły już obsługiwać drugi odcinek szybkiego tramwaju.
W dalszej przyszłości ma zostać zrealizowany ostatni etap KST, czyli wybudowanie torowiska tramwajowego łączącego rondo Grzegórzeckie z torowiskiem przy ulicy Wielickiej poprzez most Kotlarski. Na razie realizacja tej części jest bardzo odległa, więc nawet nie znamy szczegółowego przebiegu trasy szybkiego tramwaju na tym odcinku.
http://www.krakowskieinwestycje.pl/foto ... y/kst2.jpg
http://www.krakowskieinwestycje.pl/foto ... y/kst1.jpg