Szybki autobus w Kielcach już we wrześniu. Później inteligentna komunikacja?
Autobus ma opóźnienie, więc sygnalizacja świetlna daje mu zielone światło - m.in. takie rozwiązanie planuje wprowadzić ZTM. Ale najwcześniej w 2017 roku. A już we wrześniu w Kielcach uruchomiony zostanie tzw. szybki autobus.
Szybka linia autobusowa będzie kursować w Kielcach od pętli autobusowej na ul. Sikorskiego do minidworca na osiedlu Ślichowice. Zarząd Transportu Miejskiego zapowiadał, że ruszy w połowie tego roku. Tak się jednak nie stało. - Czekamy, aż zakończą się prace na ul. Grunwaldzkiej i Szajnowicza-Iwanowa - tłumaczy Barbara Damian, zastępca dyrektora ZTM.
Przebudowa tych ulic ma potrwać do połowy października, ale szybka linia będzie mogła kursować najprawdopodobniej już we wrześniu. - Zasadnicze prace przy tej inwestycji powinny zakończyć się do końca września. Nie jest wykluczone, że na przełomie sierpnia i września do użytku zostaną oddane główne ciągi komunikacyjne - zapowiada Jarosław Skrzydło, rzecznik prasowy Miejskiego Zarządu Dróg w Kielcach.
Podkreśla, że dla kursowania autobusów kluczowe jest przeprowadzenie próby obciążeniowej na nowej estakadzie. Ta zaplanowana jest na 27 sierpnia. - Wykonawca ma natomiast 14 dni na opracowanie raportu z tego badania - zaznacza Skrzydło.
Wtedy ZTM będzie mogło uruchomić szybką linię. - Najlepiej byłoby to zrobić, jak będą gotowe również przystanki na ul. Warszawskiej. Kilka zatok zostanie tam zlikwidowanych i wtedy czas przejazdu rzeczywiście będzie skrócony - mówi Damian.
Po pierwszym miesiącu od uruchomienia szybkiego autobusu będzie można ocenić, jak sprawdza się w praktyce. - Jeśli coś będzie nie tak, będziemy mogli wprowadzić korekty w rozkładzie - zapowiada wicedyrektor.
Prawdziwą rewolucję ZTM dopiero jednak szykuje. Zarząd pracuje nad uruchomieniem w Kielcach tzw. Inteligentnego Systemu Transportu (ITS). - Pozwoli to jeszcze bardziej przyspieszyć i usprawnić kursowanie autobusów - zapewnia Barbara Damian.
ITS to system kierujący transportem miejskim. - Na bieżąco będzie można sterować cyklami sygnalizacji świetlnej w zależności od potoków ruchu. Zostaną zamontowane systemy czujników i kamer na skrzyżowaniach - wyjaśnia Jarosław Skrzydło.
W czujniki mają zostać wyposażone również wszystkie autobusy. - Będą wysyłać sygnały do serwera, a ten do sygnalizacji świetlnej, aby autobus miał zieloną falę - zapowiada wicedyrektorka ZTM.
Podobnie ma być w przypadku opóźnienia na danej linii. - Automatycznie włączy się dla autobusu zielone światło, aby miał pierwszeństwo na skrzyżowaniu i nadrobił stratę - tłumaczy Damian.
Ponadto ZTM chce, aby w ramach ITS przy drogach wjazdowych do Kielc stanęły tablice interaktywne informujące m.in. o utrudnieniach w ruchu w mieście i proponujące objazdy. - Pieniądze na uruchomienie takiego systemu planujemy pozyskać z Unii Europejskiej. Przygotowujemy właśnie wniosek, który złożymy w przyszłym roku - zapowiada wicedyrektorka.
Inwestycja miałaby ruszyć w 2017 lub 2018. Nie wiadomo jeszcze, ile wdrożenie ITS w Kielcach będzie kosztować. - Projekt jest jeszcze niegotowy. Cały czas trwają wyliczenia - zaznacza Barbara Damian.
Podobne rozwiązanie w 2013 roku wprowadziły Gliwice za 35,5 mln zł. W tym roku do użytku oddano Inteligentny System Transportu w Rzeszowie, który obejmuje 51 skrzyżowań wpiętych do systemu, 62 kamery na skrzyżowaniach i 86 na przystankach. Rzeszowska inwestycja kosztowała około 87 mln zł.
Cały tekst:
http://kielce.gazeta.pl/kielce/1,47262, ... z3jRLuFZMZ
Z tego co wcześniej było podawane do informacji, ma być to linia
46.
Może można byłoby zastosować numerację np.;
M46 (od Metrobus),
S46 (jak Szybki autobus),
M1,
S1,
A46
Oznaczenie
"M" zostało wprowadzone np. w Berlinie.