Post
autor: Autor » 7 listopada 2010, o 18:57
Gazeta Wyborcza
Pytanie 4.: Czy wyznaczać buspasy?
Jan Gierada, kandydat SLD na prezydenta Kielc
- Nie podzielam poglądu, aby zasadne było wyznaczanie na ciasnych kieleckich ulicach buspasów dla autobusów. Przy tak słabym układzie komunikacyjnym kieleckich ulic jedynym rozwiązaniem jest budowanie parkingów wielopoziomowych. Tak na osiedlach (parking przy Wojewódzkim Szpitalu Zespolonym jest w trakcie budowy) jak i w centrum miasta, np. przy urzędzie wojewódzkim, na placu Wolności i przy KCK. Przez tyle lat w Kielcach nic nie zrobiono w poprawie komunikacji, a ilość samochodów w ostatnich latach wzrosła o kilkaset procent. Wyznaczanie buspasów nie poprawi płynności ruchu. Wręcz przeciwnie powoduje to gigantyczne korki, wypadki i stłuczki, a w konsekwencji powoduje wiele trudności dla kierowców.
Wojciech Lubawski, prezydent Kielce, kandydat Porozumienia Samorządowego
- Komfort jazdy i szybkie przemieszczanie się autobusów po mieście to warunki, by mieszkańcy przesiedli się z aut prywatnych do pojazdów komunikacji miejskiej. Ostatnie zakupy autobusów i plany inwestycyjne MPK gwarantują zwiększenie komfortu jazdy. Szybkość poruszania się po mieście - moim zdaniem - jest do poprawienia, jeśli postawimy na buspasy. Jeżeli nastąpi ograniczenie ruchu samochodów osobowych, należy rozważyć dopuszczenie do buspasów innych samochodów - np. taksówek czy samochodów ciężarowych.
Jacek Kowalczyk, kandydat PSL
- Moim zdaniem zdecydowanie powinno się budować wzdłuż ulic buspasy dla autobusów i wyznaczać je na istniejących już ulicach, nawet jeśli w niektórych przypadkach mogłyby nieco ograniczyć ruch samochodów osobowych. Najważniejszym wszak warunkiem, aby takie rozwiązanie miało rację bytu, jest ścisła egzekucja przepisów w zakresie korzystania z buspasów (powinny korzystać z nich jedynie pojazdy komunikacji miejskiej oraz taksówki).
Ważne jest, aby o komunikacji miejskiej myśleć perspektywicznie. Remontując lub modernizując ulice Kielc nie powinniśmy budować buspasów kosztem pasów drogowych przeznaczonych dla pozostałych użytkowników, zwężając je, a kosztem np. pasów zieleni. Takie rozwiązanie powinno się jak najszybciej wprowadzić na ul. Tarnowskiej, Bohaterów Warszawy, Al. Solidarności, Witosa, Zagnańskiej itp. Usprawni to zdecydowanie komunikację miejską i zwiększy liczbę jej użytkowników.
Grzegorz Świercz, kandydat Platformy Obywatelskiej
- Tak, wyznaczanie buspasów jest konieczne. Skracając czas przejazdu autobusów i warunkują ich większą punktualność, a co ważne obniżają koszt funkcjonowania firm komunikacji miejskiej. W każdym wypadku budowa buspasa powinna być uzasadniona (stopniem wykorzystania, możliwością wyznaczenia). Głównym zadaniem buspasów jest uatrakcyjnić transport zbiorowy- autobusy stojące w korkach to kompletne nieporozumienie! Gdyby człowiek miał gwarancję, że odjedzie i dojedzie punktualnie, to częściej korzystałby z tej formy transportu rozładowując przynajmniej częściowo korki w mieście. Buspasy mogłyby być dostępne także dla taksówek.
Grzegorz Banaś, kandydat Prawa i Sprawiedliwości
- Tworzenie buspasów to dobry pomysł. Mam tylko wątpliwości, czy w Kielcach dadzą one rezultaty w postaci rozładowania korków. Dotychczasowe nie spełniły swojej roli. Lokalizowanie buspasów nie może skutkować dodatkowym zwężeniem ulic dla ruchu samochodów osobowych, ponieważ i tak większość osób przemieszcza się po mieście własnymi autami. Dodatkowo - infrastruktura w Kielcach jest nie przystosowana do wyłączania jednego pasa do ruchu specjalnego. Nie mniej jednak - moim zdaniem, przy projektowaniu nowych ulic tego typu rozwiązania powinny być brane pod uwagę. W obecnych warunkach - jeśli już te pasy wyznaczono, powinien być na nich dozwolony ruch pojazdów osobowych w godzinach w których nie kursuje w Kielcach komunikacja miejska.