Paliwa alternatywne w komunikacji

Wszystko związane z działaniem komunikacji publicznej.

Moderatorzy: Nowak, Autor, sueno, Daniel, CKfan, AR

halny
Ranga: Inspektor nadzoru ;)
Posty: 1807
Rejestracja: 27 września 2005, o 20:15
Lokalizacja: Kielce

Paliwa alternatywne w komunikacji

Post autor: halny » 11 listopada 2005, o 22:22

Wyczytałem G.W. że w Krakowie był testowany miejski autobus Agora firmy Iribus na podzespołach Iveco z silnikiem Cursor 8gw poj. 8 litrów :D fabrycznie przystosowany do gazu ziemnego/ CNG / Koszt takiego pojazdu to tylko 15 % więcej od dizla ! W tej chwili w Tarnowie ,Rzeszowie i w kilku innych miastach już poruszją się autobusy miejskie na gaz ziemny !W Kielcach Zakład Gazowniczy kalkuluje ewentualność budowy stacji CNG. W/w autobus jest na stronie www.ksg.pl/oddziały/ozg_krakow/aktualnosci/art1.html

Awatar użytkownika
Autor
Site Admin
Posty: 11636
Rejestracja: 21 września 2005, o 14:05
Lokalizacja: Bilbało!
Kontakt:

Post autor: Autor » 11 listopada 2005, o 22:43

Obrazek

Zakład Gazowniczy w Kielcach chce zbudować stacje paliw z gazem ziemnym
Bartosz Śmietański, 09-11-2005

Czy właściciele samochodów zamiast benzyny będą mogli tankować o wiele tańszy gaz ziemny? Odpowiedz na to pytanie poznamy wkrótce, bo Zakład Gazowniczy w Kielcach sprawdza, czy wprowadzenia na kielecki rynek samochodowych instalacji na gaz ziemny będzie opłacalne.

- Sprawa tylko z pozoru wydaje się łatwa, w rzeczywistości, żeby zdecydować się na takie rozwiązanie, trzeba sprawdzić wiele rzeczy - tłumaczy Piotr Sobieraj, kierownik działu rozwoju, rynku i marketingu w kieleckim zakładzie gazowniczym.

Tłumaczy, że problemem są przede wszystkim ograniczenia technologiczne oraz finansowe. - Tu mamy do czynienia z gazem sprężonym, a nie ciekłym - dodaje.

Jak wyjaśnia, technologia montażu takich instalacji w samochodach jest zupełnie inna niż w przypadku popularnego gazu LPG, jest też o wiele droższa. - Jeśli chodzi o samochody osobowe, to przeciętny koszt wynosi około 6 tys. zł. Poza tym w całej Polsce jest zaledwie kilka placówek, które mają uprawnienia do takiego montażu - twierdzi.

- Na dodatek, jeżeli silnik jest bardzo wyeksploatowany, montaż może się nie udać - ostrzega.

Nie ukrywa jednak, że perspektywa wykorzystania gazu ziemnego zamiast benzyny jest bardzo kusząca.

- Przede wszystkim ze względu na koszty. Metr sześcienny gazu kosztuje 1,38 zł, a do przejechania 100 km wystarczy 8 m sześc. W dodatku zbiorniki robione są z tworzywa sztucznego, więc są o wiele lżejsze od zwykłych, no i mniejsze. bo gaz tankowany jest w postaci sprężonej. Zatem kierowcy mogliby zaoszczędzić nie tylko pieniądze, ale i miejsce w swoim aucie. Na dodatek samochody napędzane gazem są bardzo ekologiczne - tłumaczy Sobieraj.

Niestety, na wprowadzenie takich rozwiązań w Kielcach będziemy musieli jeszcze poczekać. - Realnym terminem jest 2007 rok, bo to wymaga sporych inwestycji. Przede wszystkim potrzebna będzie specjalistyczna stacja tankowania gazu, a to oczywiście związane jest z kosztami i pozwoleniem - tłumaczy.

Na razie takie placówki powstały w Rzeszowie, Przemyślu, Jaśle, Krakowie, a w zeszłym miesiącu w Radomiu.

Jeden z największych potencjalnych odbiorców gazu, Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji, nie jest zainteresowane zamontowaniem takich instalacji w swoim taborze. - To ogromna inwestycja, na którą nas po prostu nie stać - tłumaczy Grzegorz Słoń, prezes MPK. Koszt dostosowania jednego autobusu do tankowania gazu ziemnego to wydatek około 100 tys. zł, więc potrzebowalibyśmy kilka milionów.

Z naszych szacunków wynika, że przy stałej cenie gazu inwestycja zwróciłaby się nam się dopiero za około osiem lat, a w dodatku istnieje mała szansa na dofinansowanie takiego przedsięwzięcia z samorządu, więc nawet nie myślimy o takim rozwiązaniu - kwituje.

halny
Ranga: Inspektor nadzoru ;)
Posty: 1807
Rejestracja: 27 września 2005, o 20:15
Lokalizacja: Kielce

Post autor: halny » 27 grudnia 2005, o 22:01

Gdzieś czytałem że w Radomiu już są autbusy cng.

Awatar użytkownika
Daniel
Ranga: Dyrektor budowy ;)
Posty: 2750
Rejestracja: 21 września 2005, o 14:35
Lokalizacja: Kielce
Kontakt:

Post autor: Daniel » 28 grudnia 2005, o 11:03

halny pisze:Gdzieś czytałem że w Radomiu już są autbusy cng.
Owszem - 3 sztuki Jelczy 120M które przeszły naprawę główną.

Póki co przetrag na dostawy nowych niskopodłogowych gazowców dla Radomia został unieważniony za sprawa protestu MANa.

Awatar użytkownika
Autor
Site Admin
Posty: 11636
Rejestracja: 21 września 2005, o 14:05
Lokalizacja: Bilbało!
Kontakt:

Post autor: Autor » 6 stycznia 2006, o 22:51

Kubio pisze:ONET.PL

Gaz ziemny - paliwowa przyszłość?

Paliwo 3 razy tańsze niż benzyna. Do tego ekologiczne, bezpieczne i bez problemów spełniające wymogi Euro-5. Marzenie? Nie, to możliwe. Jak w praktyce wygląda użytkowanie pojazdu napędzanego gazem ziemnym?
Michał Horodyski, inf. własna Onet; NGV Autogas/ 2006-01-05 12:06
W Niemczech jeździ ok. 30 000 takich samochodów. Liczba stacji, na których można naładować butle, przekracza 600 i cały czas się powiększa. Auta napędzane tym paliwem są coraz bardziej popularne na świecie. Jednak w Polsce takie instalacje nie są jeszcze popularne. Dlaczego? Powodów jest kilka. Mimo rosnącej ilości stacji infrastruktura jest jeszcze za mała, aby swobodnie korzystać z dobrodziejstw CNG (Compressed Natural Gas). Drugą kwestią jest miejsce, gdzie możemy bezpiecznie i z gwarancją przystosować samochód do zasilania sprężonym gazem ziemnym. W Polsce istnieje tylko kilka takich zakładów: w Tarnowie, Katowicach, Gdańsku i Krakowie.

Wbrew pozorom koszt instalacji CNG nie jest stosunkowo wysoki. W starszych samochodach z silnikiem gaźnikowym musimy zapłacić 4500 zł. Za 6500 zł przerobimy silnik „wtryskowy”. Możliwa jest także przeróbka motorów wysokoprężnych, ale koszty są zbyt wysokie, by opłacało się dodawać alternatywne paliwo do samochodów osobowych. Do wyższej ceny instalacji CNG w porównaniu z LPG przyczynia się koszt zbiorników, które muszą być specjalnie przystosowane do przechowywania sprężonego gazu. W cenie instalacji znajduje się jeden zbiornik. Każdy kolejny kosztuje dodatkowo ok. 1300 zł. Zazwyczaj są to zbiorniki o pojemności 65 litrów, w których mieści się ilość gazu odpowiadająca 16 litrom benzyny. Dlatego należy instalować kilka takich zbiorników, co pociąga za sobą zmniejszenie przestrzeni w bagażniku oraz znaczne zwiększenie ciężaru pojazdu. Możemy się zdecydować na zbiorniki kompozytowe, jednak cena jednego – ok. 700 euro nie jest zachęcająca.

W skład instalacji CNG wchodzą:

- Zbiorniki.

- Reduktor – zmniejsza ciśnienie gazu doprowadzanego do silnika.

- Mieszalnik.

- Przewody doprowadzające paliwo do silnika wykonane ze specjalnej stali.

Poniżej prezentujemy mapkę z zaznaczonymi miastami, gdzie znajdują się stacje tankowania gazu ziemnego.



Gdy nie ma stacji CNG w pobliżu, auto zatankować możemy nawet w domu. Wymaga to zainwestowania w sprzęt sprężający gaz. Możemy jednak zapomnieć o tankowaniu w 2 minuty. W domowych warunkach zajmuje to od kilku do kilkunastu… godzin. Urządzenia, które napełnią zbiorniki w kilka minut, znajdują się na stacjach CNG.

Niektórzy producenci samochodów od jakiegoś czasu seryjnie wprowadzają na rynek auta napędzane CNG. Są to przede wszystkim Volvo i Fiat (np. Volvo S60 Bi-Fuel, Fiat Doblo 1.6 Natural Power). Także z taśm Opla zjechał model Zafira z zainstalowanymi butlami CNG. Jednak spora ich część ma bardzo mały zasięg w granicach 250 km. Niestety większość modeli jest jeszcze niedostępna w Polsce.

Jeśli chodzi o bezpieczeństwo w trakcie eksploatacji przerobionego auta, gaz ziemny nie ma sobie równych. Z racji tego, że jest lżejszy od powietrza, w razie uszkodzenia instalacji w błyskawiczny sposób ulatnia się, co minimalizuje ryzyko wybuchu czy zapalenia. Prócz tego temperatura zapłonu gazu jest dwukrotnie wyższa niż benzyny.

Korzystanie dzisiaj z gazu ziemnego jako paliwa jest średnio opłacalne i dość uciążliwe. Mała ilość stacji i drogi sprzęt do domowego tankowania zniechęcają. Największy pożytek z CNG mają firmy transportowe, które coraz częściej decydują na przerobienie swojego taboru. Łatwo można obliczyć, że na długich dystansach gaz ziemny jest bezkonkurencyjny pod względem opłacalności. Nie ma żadnych złudzeń, że CNG staje się powoli największym konkurentem LPG i może niedługo go zastąpi.

Autor: Michał Horodyski
Kubio pisze:Mapa stacji benzynowych w Polsce (za ONET.PL):
Obrazek

halny
Ranga: Inspektor nadzoru ;)
Posty: 1807
Rejestracja: 27 września 2005, o 20:15
Lokalizacja: Kielce

Post autor: halny » 14 maja 2006, o 16:12

W niedzielnym Echu w artykule o planach inwestycji za euru jest także projekt odnowy taboru autobusów miejskich. Oby jak najszybciej bo za większością tych rumpli nie da się jechać !! Mozna się udusić . Jedna kontrola Inspekcji i 3/4 autobusów bez dowodów rejestracyjnych :!: W tej chwili to główny truciciel powietrza w Kielcach .

Awatar użytkownika
CKfan
Ranga: Dyrektor budowy ;)
Posty: 4200
Rejestracja: 20 grudnia 2005, o 20:56
Lokalizacja: Kielce os. Jagiellońskie

Post autor: CKfan » 14 maja 2006, o 21:06

Coś za bardzo mieszają. Prywatyzują, a tu nagle mieliby kupować nowe autobusy? Chyba, że zobowiążą inwestora do tego.
Sorry, takiego mamy prezydenta...

eM
Ranga: Inspektor nadzoru ;)
Posty: 1103
Rejestracja: 2 października 2005, o 19:14
Lokalizacja: Kielce

Post autor: eM » 15 maja 2006, o 13:08

Nie wierze, żebysmy mogli zmusić inwestora w późniejszym terminie do zakupu autobusów CNG. Jest to możiwe teraz w umowie prywatyzacyjnej, bądź później w warunkach kolejnego przetargu, ale cóż skoro następny będzie za 8 lat.

halny
Ranga: Inspektor nadzoru ;)
Posty: 1807
Rejestracja: 27 września 2005, o 20:15
Lokalizacja: Kielce

Post autor: halny » 9 czerwca 2006, o 22:53

W Rzeszowie jeżdżą piękne nowiutkie autobusy na gaz ziemny! Zazdrość bieże :)

Awatar użytkownika
Daniel
Ranga: Dyrektor budowy ;)
Posty: 2750
Rejestracja: 21 września 2005, o 14:35
Lokalizacja: Kielce
Kontakt:

Post autor: Daniel » 10 czerwca 2006, o 09:10

Rzeszów dysponuje największa ilością gazowców w Polsce. No i tymi gazowcami strzelili sobie samobuja. Podczas podpisywania umowy z Podkarpacką Spółką Gazowniczą zobligowali się do zakupu co roku pewnej ilości autobusów zasilanych CNG (tak by PSG nie zostala z bezużyteczną stacją). Rezszów bardzo liczył na unijne dopłaty do ekologicznego środka transportu (75%), ale przy przyznawianiu kasiorki okazało się Rzeszó jest czystym ekologicznie miastem i nie wymaga takiego transportu, a wógole unia preferuje bardziej elektryczną komunikację no i z dopłat nici; a autobusy kupowac trzeba, do tego gazowce sa droższe o 20% od pojazdów z konwencjonalnym napędem. No i na wszytskim zyskują pasażerowie:)

Aktualnie MPK Rzeszów ogłosił przetarg na do 10 (bo nie pamietam ile) nowych 12-metrowych autobusów, jednak napewno nie będa to jak dotychczas wozy niskopodłogowe, bo kasiorki brak.
Ostatnio zmieniony 18 kwietnia 2012, o 07:11 przez Daniel, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
CKfan
Ranga: Dyrektor budowy ;)
Posty: 4200
Rejestracja: 20 grudnia 2005, o 20:56
Lokalizacja: Kielce os. Jagiellońskie

Post autor: CKfan » 10 czerwca 2006, o 11:13

Przynajmniej będą mieli nowe autobusy. Sosnowiec ma dostać kasę na komunikację miejską z UE
Sorry, takiego mamy prezydenta...

Awatar użytkownika
Daniel
Ranga: Dyrektor budowy ;)
Posty: 2750
Rejestracja: 21 września 2005, o 14:35
Lokalizacja: Kielce
Kontakt:

Post autor: Daniel » 10 czerwca 2006, o 13:10

b@rtek pisze:Przynajmniej będą mieli nowe autobusy. Sosnowiec ma dostać kasę na komunikację miejską z UE
Sosnowiec już rozstrzygnąl przetargi i w ten oto właśnie sposób wkrótce na ulice Sosnowca wyjedzie:
:arrow: 38 Jelczy M121I
http://transport.asi.pwr.wroc.pl/2-74100.html (takich)
:arrow: 30 Solarisów Urbino 15
http://transport.asi.pwr.wroc.pl/2-1988.html (takich)

Kasę dostała także Bielsko - Biała, która w tym tygodniu odebrala 10 Solarisów U12
http://transport.asi.pwr.wroc.pl/2-96859.html (tych)

I inni też dostali - ale nie będe więcej wymieniał.
Ostatnio zmieniony 18 kwietnia 2012, o 07:11 przez Daniel, łącznie zmieniany 2 razy.

halny
Ranga: Inspektor nadzoru ;)
Posty: 1807
Rejestracja: 27 września 2005, o 20:15
Lokalizacja: Kielce

Post autor: halny » 10 czerwca 2006, o 22:45

Te w B.B. ładnie malowane i zklimą dla kierowcy.Nieżle!

halny
Ranga: Inspektor nadzoru ;)
Posty: 1807
Rejestracja: 27 września 2005, o 20:15
Lokalizacja: Kielce

Post autor: halny » 10 października 2008, o 22:37

Może przy okazji planowania zakupów nowych autobusów postawić jednak na cng? Zakup droższy, ale jednak eksploatacja na lata tańsza.

kon_rad
Posty: 158
Rejestracja: 22 grudnia 2006, o 02:11
Lokalizacja: Kielce

Post autor: kon_rad » 11 października 2008, o 00:49

Nie obiecujmy sobie za dużo. CNG nie będzie w naszym Mieście jeszcze przez długi czas... A swoją drogą... Chcielibyście MAN-y, SCANIA, VOLVO, SOLARISY, może NEOPLANY... OK Czy ktoś z Was wziął pod uwagę, że te nowoczesne autobusy będą narażone na kontakt ze sprajem, pisakiem spirytusowym, albo też zwykłym rylcem (funkcję tego prostego urządzenia może spełnić żyletka)... Bez względu na to czy autobusy będą stare czy nowe wandalizmu nikt nie powstrzyma... Kupione zostaną supernowoczesne pojazdy, które zostaną zniszczone, od środka, w kilka tygodni, podobnie jak przystanki...

ODPOWIEDZ