Rozbudowa ul. Ściegiennego + drogi nr 73 do Woli Morawickiej

Ulice, mosty, inżynieria ruchu oraz uwagi i propozycje.

Moderatorzy: Nowak, Autor, sueno, Daniel, Sirek1, MeehoweCK, Masmix

Awatar użytkownika
sueno
Ranga: Dyrektor budowy ;)
Posty: 4907
Rejestracja: 31 maja 2006, o 21:56
Lokalizacja: Świat czerwonego smoka
Kontakt:

Post autor: sueno » 22 października 2008, o 19:57

Obrazek
AKTUALNOŚCI
22 października 2008 - 17:51
Kielce > Ulica Ściegiennego będzie miała drugą jezdnię
ObrazekObrazek
Ten budynek przy ulicy Ściegiennego 146 w Kielcach stoi w miejscu planowanej drugiej jezdni trasy i zostanie wyburzony do 12 grudnia. (D. Łukasik)

Jeszcze w tym roku znikną trzy budynki przy ulicy Ściegiennego w Kielcach. Ich wyburzenie jest konieczne przed budową drugiego pasma tej drogi.

Miejski Zarząd Dróg ogłosił przetarg na wyburzenie trzech budynków w pasie przyszłej rozbudowanej ulicy Ściegiennego w Kielcach. Na początek zniknie zabudowa trzech nieruchomości o numerach 146,221 i 235. Budynki zostaną rozebrane do 12 grudnia.

- Większość nieruchomości potrzebnych pod nową drogę jest przejęta przez miasta, ale nie wszystkie. Kilku właścicieli nie zgodziło się na nasze warunki więc skierowaliśmy wnioski do sądu o wywłaszczenie - przyznaje dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Kielcach, Piotr wójcik. - Nie możemy skorzystać, ze spec ustawy i przejąć grunt z mocy prawa za odszkodowaniem, ponieważ warunki zabudowy zostały wydane, gdy nie obowiązywały te przepisy.

Budowa drugiego pasma ulicy Ściegiennego, to jedna z kosztowniejszych inwestycji drogowych w mieście. Druga jezdnia powstanie od skrzyżowania z Popiełuszki do granic miasta. Pod drodze trzeba wybudować skrzyżowanie z ulicą Leśniówka. Do wymiany jest sygnalizacja świetlna, na taką umożliwiającą bezkolizyjny wjazd i opuszczenie krzyżówki. Całe przedsięwzięcie ma kosztować 180 mln zł.

- Jeszcze w tym roku złożymy wniosek do marszałka o dofinansowanie inwestycji z unijnego programu - przyznaje dyrektor.

Jeśli miasto dostanie pieniądze, to budowa ruszy pod koniec przyszłego roku albo na początku 2010 roku. Potrwa do 2 lat.

Do zakończenia budowy dojazd do osiedli domków jednorodzinnych w Bilczy i innych na terenie Morawicy, które są zamieszkałe w większości przez kielczan będzie udręką.

/ATA/

źródło: http://www.echodnia.eu/apps/pbcs.dll/ar ... /138315973
Najlepsza gra w sieci: http://www.reddragon.pl

"Są fachowcy i nie widzę potrzeby, żeby nauczyciel dyktował, jak ma się budować drogi" - autor znany :D

Awatar użytkownika
Jezpir
Ranga: Inspektor nadzoru ;)
Posty: 1130
Rejestracja: 7 sierpnia 2007, o 14:24
Lokalizacja: Kielce, KSM Nord

Post autor: Jezpir » 23 października 2008, o 12:24

Nie uważacie za sensowne, żeby (po przebudowie tego odcinka ul. Ściegiennego na dwupasmówkę) zmienić nazwy ulic:
1) ulica Popiełuszki na ul. Ściegiennego
2) ul. Ściegiennego od (obecnej) Popiełuszki do Husarskiej/Wapiennikowej na Popiełuszki,
3) ul. Ściegiennego od Husarskiej/Wapiennikowej do Krakowskiej na Jana Pawła II.
Wtedy:
1) ul. Ściegiennego zaczynałaby się od Wrzosowej i biegłaby do końca miasta,
2) ul. Popiełuszki miałaby podobną długość i lokalizację, a ze względu na patrona może doczekałaby się szybszej przebudowy,
3) ul. Jana Pawła II biegłaby niejako "do końca" traktu.
Przecież to trochę bez sensu, że nazwa ulicy zmienia się nie na większym, tylko na mniej znacznym skrzyżowaniu (jak Jana Pawła II czy Wesoła) i nazwa ulicy nie trzyma się głównej drogi ruchu (jak Ściegiennego).
Wiem, że spowoduje to zamieszanie z dowodami i innymi dokumentami (choć zdecydowanie mniej jak w przypadku ul. b-pa Jaworskiego, Piłsudskiego czy Nowaka-Jeziorańskiego), ale przynajmniej będzie logicznie (wg mnie). Przy tych ulicach znajduje się faktycznie sporo zabudowań, ale adresy mają głównie pochodzące od ulic bocznych, np. przy ul. Popiełuszki nie ma (chyba) żadnego adresu.
Jeżpir

Lucens
Posty: 148
Rejestracja: 10 stycznia 2007, o 15:30
Lokalizacja: os. Świętokrzyskie

Post autor: Lucens » 23 października 2008, o 13:09

Obawiam się, że koszty takiej wymiany spowodują, że pomysłu nasze władze nie podchwycą. Problem dotyczy głównie obecnej Ściegiennego na odcinku od Seminaryjskiej-Ogrodowej do Popiełuszki. O ile na Oś. Świętokrzyskim zmiany dotknęły głównie osoby fizyczne, to na Ściegiennego ma siedzibę sporo firm i instytucji, choćby WDK, Kielecka Kopalnia Surowców Mineralnych S.A. czy Kopalnie Odkrywkowe Surowców Drogowych S.A.
Ponadto Aleja Popiełuszki ciągnie się nie od Wrzosowej ale od Wapiennikowej i jest tam "zameldowanych" kilka firm (a warto pamiętać, że Aleja Popiełuszki powstała kilka lat temu w wyniku nadania takiej nazwy odcinkowi ul. Tarnowskiej).

Wreszcie kwestia samych nazw. O ile ulica Manifestu Lipcowego aż się prosiła o zmianę nazwy (inicjatywę tę popierałem, choć sam w związku z tym musiałem zmieniać wszystkie dokumenty) ze względów historycznych, to względy porządkowe (a takie maja miejsce w przypadku Ściegiennego) nie są już tak istotne.

Gdyby jednak pojawiła się wola zmiany nazw w/w ulic, to należałoby to zrobić jak najszybciej, bo za kilka-kilkanaście lat na obecnej Alei Popiełuszki pojawi się zapewne wiele nowych adresów i koszty wspomnianej zmiany znacznie wzrosną.

Awatar użytkownika
sueno
Ranga: Dyrektor budowy ;)
Posty: 4907
Rejestracja: 31 maja 2006, o 21:56
Lokalizacja: Świat czerwonego smoka
Kontakt:

Post autor: sueno » 23 października 2008, o 13:49

To ja byłbym za odreligijnieniem nazw jeśli byłaby dokonywana zmiana ich nazwy...
Najlepsza gra w sieci: http://www.reddragon.pl

"Są fachowcy i nie widzę potrzeby, żeby nauczyciel dyktował, jak ma się budować drogi" - autor znany :D

Awatar użytkownika
vincent
Posty: 379
Rejestracja: 19 kwietnia 2007, o 13:02
Lokalizacja: Bilcza

Post autor: vincent » 23 października 2008, o 14:02

Ale czemu? Przeca ulica Ściegiennego to nie jakiś tribute dla kleru :) tylko ulica łącząca Kielce z miejscem jego urodzenia ( Bilcza). Chyba, że chodzi Ci o likwidacje skrótu ks. i jak za prl-u będzie ul. Ściegiennego
Żółć i czerwień w naszych sercach aż po życia kres!!!

Awatar użytkownika
sueno
Ranga: Dyrektor budowy ;)
Posty: 4907
Rejestracja: 31 maja 2006, o 21:56
Lokalizacja: Świat czerwonego smoka
Kontakt:

Post autor: sueno » 23 października 2008, o 14:45

a Popiełuszki i JPII?
Najlepsza gra w sieci: http://www.reddragon.pl

"Są fachowcy i nie widzę potrzeby, żeby nauczyciel dyktował, jak ma się budować drogi" - autor znany :D

Awatar użytkownika
Jezpir
Ranga: Inspektor nadzoru ;)
Posty: 1130
Rejestracja: 7 sierpnia 2007, o 14:24
Lokalizacja: Kielce, KSM Nord

Post autor: Jezpir » 23 października 2008, o 17:49

Ja jestem również za laicyzacją życia publicznego, ale w tym przypadku pofolgowałbym nieco. Patroni tych ulic, oprócz tego, że byli księżmi, byli również wybitnymi Polakami (jak JPII) i patriotami (jak ks Ściegienny). Oczywiście ks. Popiełuszko nie zdążył się wykazać ponad jakąś miarę, ale w końcu zginął nie za wiarę, a za głoszone poglądy polityczne i działalność "wywrotową". I jako takiemu należy mu się szacunek. A skoro w naszym kraju i mieście jest tradycja nadawania nazw głównych ulic nazwiskami patronów, to nie widzę przeciwskazań (o ile oczywiście nie ma moralnych czy etycznych wątpliwości) do uhonorowania i utrwalenia nazwisk duchownych - wybitnych Polaków, którzy działali dla dobra regionu, czy kraju, a nie tylko Kościoła, z którego się wywodzili.
Skoro nie mamy oporów przy H. Sienkiewiczu czy Władysławie Orkanie, to nie powinniśmy mieć ich także przy Piotrze Ściegiennym.
Ale wracając - względy porządkowe są dla mnie o wiele ważniejsze niż pośmiertne dołożenie Jankowi Krasickiemu czy Hance Sawickiej, którzy zawinili tym, że za młodu dali się porwać hasłom i frazesom głoszonym przez dość nikczemnych ludzi, a wsławili się bardziej walką z okupantem niźli działalnością komunistyczną.
Jeżpir

Awatar użytkownika
vincent
Posty: 379
Rejestracja: 19 kwietnia 2007, o 13:02
Lokalizacja: Bilcza

Post autor: vincent » 25 października 2008, o 10:32

Budowa obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej

Sprawa budowy obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej w ciągu drogi krajowej nr 73 jest jednym z ważniejszych problemów, które nurtują mieszkańców naszej gminy. Władze gminy od wielu lat czynią starania, aby budowę przyspieszyć. Ostatnią inicjatywą było pismo wójta do posłów na Sejm RP - Andrzeja Pałysa i Konstantego Miodowicza, z prośbą o poparcie starań gminy, aby budowa obwodnicy została rozpoczęta już w przyszłym roku.

Wczoraj dotarła z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad do Urzędu Gminy w Morawicy odpowiedź na interpelację posła Andrzeja Pałysa w tej sprawie. Z pisma dowiedzieć się możemy o zaawansowaniu prac przygotowawczych do tej inwestycji. Nakreślony jest także ogólny harmonogram czasowy realizacji inwestycji. Pismo w całości zamieszczamy poniżej.

Treść tej odpowiedzi można przeczytać pod tym adresem:
http://www.morawica.pl/index/wiecej/153.html

Najważniejsze informacje znajdują się na drugiej stronie tegoż pisma

ObrazekObrazek
Żółć i czerwień w naszych sercach aż po życia kres!!!

=CK=
Posty: 304
Rejestracja: 20 lipca 2008, o 11:19

Post autor: =CK= » 31 października 2008, o 18:54

Kolejna decyzja lokalizacyjna na odcinek Kielce - Wola Morawicka
Decyzję o lokalizacji drugiego fragmentu nowego odcinka Kielce – Wola Morawicka w ciągu drogi krajowej nr 73 Kielce – Busko – Tarnów wydał wojewoda świętokrzyski. Inwestycja, w skład której wchodzi obwodnica Morawicy podzielona jest na trzy fragmenty. Dwa z nich od granic Kielc do Bilczy i od Bilczy do Brzezin uzyskały już decyzję lokalizacyjną. Trzeci odcinek od Brzezin do Woli Morawickiej uzyska ją niebawem. Wtedy będzie można ogłosić przetarg na projekt i budowę drogi. Inwestycja będzie realizowana w nowoczesnym systemie „Zaprojektuj i zbuduj”.
Droga nr 73 ma być dwujezdniowa na odcinku o długości 8,2 kilometra począwszy od granic miasta Kielce, a skończywszy na granicy Woli Morawickiej. Na 4-kilometrowym odcinku od granicy Kielc do skrzyżowania z drogą na Bieleckie Młyny dobudowana zostanie druga jezdnia po stronie wschodniej istniejącej drogi 73. Na pozostałym odcinku powstanie obwodnica Morawicy i Woli Morawickiej omijająca po stronie wschodniej obie miejscowości. Realizację inwestycji zaplanowano na lata 2009-2011. Sama budowa rozpocznie się prawdopodobnie w 2010 roku.
Aktualnie trwają przygotowania do budowy nowej drogi, której przebieg został określony na mocy decyzji środowiskowej wydanej w ubiegłym roku. Ze względu na konieczność uporządkowania ewidencji gruntów przed wystąpieniem o decyzję lokalizacyjną, dalsze przygotowania podzielono na trzy etapy. Jednak przetarg ogłoszony zostanie na całą inwestycję.
31.10.2008 GDDKiA

Awatar użytkownika
sueno
Ranga: Dyrektor budowy ;)
Posty: 4907
Rejestracja: 31 maja 2006, o 21:56
Lokalizacja: Świat czerwonego smoka
Kontakt:

Post autor: sueno » 12 listopada 2008, o 18:18

Wniosek o dofinansowanie rozbudowy ul. Ściegiennego 2008-11-12

10 listopada br. Gmina Kielce złożyła w Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie wniosek o dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego inwestycji pn. "Rozbudowa ul. Ściegiennego w ciągu drogi krajowej 73 w Kielcach".

Projekt zgłoszony został do dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013 w ramach Priorytetu VIII - Bezpieczeństwo transportu i krajowe sieci transportowe, Działania 8.2 - Drogi krajowe poza siecią TEN-T. Celem głównym tej osi priorytetowej jest poprawa stanu bezpieczeństwa oraz dostępności komunikacyjnej Polski i krajowych połączeń międzyregionalnych, położonych poza siecią TEN-T. Cele szczegółowe to m. in. poprawa stanu bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz poprawa stanu dróg krajowych.

Realizacja inwestycji na tym ważnym ciągu komunikacyjnym w Mieście zapewni poprawę bezpieczeństwa, płynności ruchu oraz zwiększy komfort podróży (skrócenie czasu przejazdu, zmniejszenie kosztów eksploatacji pojazdów, zmniejszenie liczby wypadków i uciążliwości dla środowiska). Możliwość szybszej, bezpieczniejszej i sprawniejszej komunikacji sprzyjać będzie poprawie jakości usług transportowych i mobilności mieszkańców Kieleckiego Obszaru Metropolitalnego.

Całkowita wartość projektu wynosi 191.834.797,23 PLN, w tym wnioskowana kwota dotacji z UE –158.241.074,70 PLN (85%).

źródło: http://www.um.kielce.pl/pl/biuro_prasow ... t2155.html
Najlepsza gra w sieci: http://www.reddragon.pl

"Są fachowcy i nie widzę potrzeby, żeby nauczyciel dyktował, jak ma się budować drogi" - autor znany :D

Awatar użytkownika
sueno
Ranga: Dyrektor budowy ;)
Posty: 4907
Rejestracja: 31 maja 2006, o 21:56
Lokalizacja: Świat czerwonego smoka
Kontakt:

Post autor: sueno » 13 listopada 2008, o 17:53

Obrazek
AKTUALNOŚCI
13 listopada 2008 - 11:20
Kielce > Miasto złożyło wniosek o pieniądze na rozbudowę ulicy Ściegiennego

Kielce złożyły wniosek w Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie o dofinansowanie rozbudowy ulicy Ściegiennego w granicach miasta.

Budowa drugiego pasma ulicy Ściegiennego, to jedna z kosztowniejszych inwestycji drogowych w mieście. Druga jezdnia powstanie od skrzyżowania z Popiełuszki do granic miasta. Po drodze trzeba wybudować skrzyżowanie z ulicą Leśniówka. Do wymiany jest sygnalizacja świetlna, na taką, która umożliwi bezkolizyjny wjazd i opuszczenie krzyżówki.

Całe przedsięwzięcie ma kosztować 191 mln zł. Miejski Zarząd Dróg stara się o ponad 158 mln zł unijnej dotacji.

Jeśli miasto dostanie pieniądze, to budowa ruszy pod koniec przyszłego roku albo na początku 2010 roku. Potrwa do dwóch lat.

Dwupasmowa ulica poprawi bezpieczeństwo, płynności ruchu oraz zwiększy komfort podróży w kierunku Tarnowa oraz do osiedli mieszkaniowych w rejonie Morawicy, gdzie wyprowadziło się wielu kielczan.

ATA

źródło: http://www.echodnia.eu/apps/pbcs.dll/ar ... /327071472
Najlepsza gra w sieci: http://www.reddragon.pl

"Są fachowcy i nie widzę potrzeby, żeby nauczyciel dyktował, jak ma się budować drogi" - autor znany :D

Awatar użytkownika
Michel2
Posty: 383
Rejestracja: 20 marca 2006, o 10:21
Lokalizacja: Ziemia Swietokrzyska :*
Kontakt:

Post autor: Michel2 » 13 listopada 2008, o 18:15

Po drodze trzeba wybudować skrzyżowanie z ulicą Leśniówka. Do wymiany jest sygnalizacja świetlna, na taką, która umożliwi bezkolizyjny wjazd i opuszczenie krzyżówki.


Hmmm... A nie lepiej jak powstał by tam węzeł taki jak Żelazna/Armii Krajowej - Grunwaldzka/Żytnia.
www.nowiny.com.pl - serwis internetowy gminy Sitkówka-Nowiny
Kocham Świętokrzyskie :* :)

Awatar użytkownika
ice
Ranga: Dyrektor budowy ;)
Posty: 5738
Rejestracja: 15 maja 2006, o 09:24
Lokalizacja: Kielce

Post autor: ice » 13 listopada 2008, o 19:08

Rozwiązanie o którym piszesz jest zapewnie troszke doroższe od budowy krzyżówki i modernizacji sygnalizacji świetlnej.
Gdyby to było takie hop siup to takie węzły były by na każdym większym skrzyżowaniu.

Awatar użytkownika
Daniel
Ranga: Dyrektor budowy ;)
Posty: 2750
Rejestracja: 21 września 2005, o 14:35
Lokalizacja: Kielce
Kontakt:

Post autor: Daniel » 13 listopada 2008, o 22:33

Ja myślę, że taki dwupoziomowy węzeł jest tam ekonomicznie nieuzasadniony, szczególnie po wyłączeniu ulicy Posłowickiej z ruchu dla samochodów powyżej 3,5t.

Awatar użytkownika
sueno
Ranga: Dyrektor budowy ;)
Posty: 4907
Rejestracja: 31 maja 2006, o 21:56
Lokalizacja: Świat czerwonego smoka
Kontakt:

Post autor: sueno » 22 listopada 2008, o 13:48

Obrazek
Inwestycje
Wreszcie dwupasmówką z Kielc do Morawicy ?

Miała być przebudowana do 2006 roku. Ale do dzisiaj wjazd do Kielc od strony Dymin to prawdziwe utrapienie kierowców. Mieszkańcy gminy Morawica od lat walczą o obwodnicę. Czy długo zapowiadana, jedna z największych inwestycji drogowych w województwie doczeka się szczęśliwego finału?

Pomysł na przebudowę ulicy Ściegiennego powstał dawno temu, jednak od pomysłu do realizacji droga okazała się daleka i z pewnością nie dwupasmowa... „Wylotówka” z Kielc ma zostać kompleksowo przebudowana na drogę dwupasmową aby dostosować odcinek drogi nr 73 Kielce – Wola Morawicka do parametrów dwujezdniowej drogi klasy GP. Według planów droga nr 73 ma być dwujezdniowa na odcinku o długości 8,2 kilometra począwszy od granic miasta, a skończywszy na granicy miejscowości Wola Morawicka. Na 4-kilometrowym odcinku od granicy Kielc do skrzyżowania z drogą na Bieleckie Młyny dobudowana zostanie druga jezdnia po stronie wschodniej istniejącej drogi 73. Na pozostałym odcinku powstanie obwodnica Morawicy i Woli Morawickiej omijająca po stronie wschodniej obie miejscowości.

Zrealizowanie tych zadań ma skutkować poprawieniem warunków przejazdu z Kielc do południowej części województwa oraz poprawieniem bezpieczeństwa ruchu na odcinku drogi 73 Kielce – Morawica.

Z przebudową drogi wiążą duże nadzieje przede wszystkim mieszkańcy Kielc i gminy Morawica. Wjazd i wyjazd z Kielc na ulicy Ściegiennego w godzinach szczytu komunikacyjnego to przekleństwo kierowców, którzy zmuszeni są stać w kilkusetmetrowych korkach. Nie wspominając już o fatalnym stanie nawierzchni na tym odcinku. Sprawa budowy obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej w ciągu drogi krajowej nr 73 jest jednym z ważniejszych problemów nurtujących mieszkańców gminy Morawica, którzy od wielu lat zabiegają o wybudowanie drogi umożliwiającej pojazdom ominięcie obszaru miejskiego i odciążenie jego ulic z ruchu tranzytowego.

Droga krajowa nr 73 biegnąca od budowanego węzła Kielce Północ przez Busko, Tarnów do Jasła ma ważne znaczenie dla Kielc i regionu świętokrzyskiego również w związku z możliwością powstania lotniska w Obicach. W przyszłości drogą 73 będzie można dojechać do planowanej autostrady A4.

Jednak cała inwestycja znacznie odwlekała się w czasie. Początkowo drogowcy planowali zakończenie przebudowy na lata 2005-2006. Jak się okazało nie było to możliwe. Długotrwałe procedury, niezgodności w ewidencji działek, problemy z wykupieniem gruntów oraz z ustaleniem lokalizacji drogi krajowej wydatnie opóźniły rozpoczęcie inwestycji.

Jak zatem wygląda sytuacja obecnie i co do tej pory udało się zrobić? Na mocy decyzji środowiskowej wydanej w ubiegłym roku ustalono przebieg nowej drogi. Obecnie trwają przygotowania do jej budowy. Ze względu na konieczność uporządkowania ewidencji gruntów przed wystąpieniem o decyzję lokalizacyjną, przygotowania podzielono na etapy. Do tej pory dwa odcinki Kielce – Bilcza i Bilcza – Brzeziny zostały już zlokalizowane, a trzeci Brzeziny – Wola Morawicka wkrótce ją uzyska.

Wybudowanie drugiej nitki ulicy Ściegiennego w Kielcach wiąże się także z wyburzeniem 20 domostw i przesunięciem mediów doprowadzających do miasta gaz, energię i wodę. Wykupionych jest już ponad 80 proc. terenów.

Gmina Kielce liczy na dofinansowanie inwestycji ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. W Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie został złożony wniosek o dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego inwestycji pn. "Rozbudowa ul. Ściegiennego w ciągu drogi krajowej 73 w Kielcach". Wartość całego projektu wynosi ponad 191 mln zł, w tym wnioskowana kwota dotacji z UE to 158 mln zł.

Aby przyspieszyć realizację całej inwestycji podjęto decyzję o prowadzeniu przedsięwzięcia w nowoczesnym systemie „Zaprojektuj i zbuduj”. System ten umożliwia zastąpienie dwóch odrębnych przetargów na projektowanie oraz realizację inwestycji – jednym łącznym przetargiem na projekt i wykonanie. Wyłoniony w przetargu wykonawca opracuje na podstawie wstępnej koncepcji drogi szczegółowy projekt budowlany, a po jego przygotowaniu przystąpi do budowy. W związku z trybem realizacji inwestycji w takim systemie ogłoszono przetarg na opracowanie Programu Funkcjonalno-Użytkowego. Jednak, ze względu na brak ofert konieczne było ponowne ogłoszenie przetargu, ogłoszono go 7 października tego roku.

W 2009 roku przewiduje się wypłatę odszkodowań za nieruchomości pod inwestycję oraz ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji w programie „Zaprojektuj i zbuduj” wraz z uzyskaniem wymaganych prawem decyzji administracyjnych. Potem rozpocząć się mają roboty budowlane.

Według zapowiedzi drogowców koniec przyszłego roku to realny termin rozpoczęcia budowy. Nowa droga ma być oddana do użytku w 2011 roku.

źródło: wrota świętokrzyskie
Najlepsza gra w sieci: http://www.reddragon.pl

"Są fachowcy i nie widzę potrzeby, żeby nauczyciel dyktował, jak ma się budować drogi" - autor znany :D

ODPOWIEDZ