Kielce czy Radom, kto pierwszy zbuduje port lotniczy?
Moderatorzy: Nowak, Autor, sueno, Daniel, Sirek1, MeehoweCK, Masmix
Zapraszam na małą fotorelację z Radomia > http://www.inwestycje.radom.pl/forum/vi ... 6869#36869
- Krzysiek Kielce
- Posty: 308
- Rejestracja: 2 grudnia 2008, o 16:11
- Lokalizacja: KIELCE
Lotnisko w Radomiu ma ruszyć do września 2013
Do września 2013 roku w Radomiu ma ruszyć lotnisko cywilne. We wtorek spółka Port Lotniczy Radom, odpowiadająca za uruchomienie lotniska, po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowała wizualizację nowego portu lotniczego.
Koncepcję architektoniczno-urbanistyczną dostosowania czynnego lotniska wojskowego w Radomiu do potrzeb cywilnego portu lotniczego przedstawiono na konferencji prasowej spółki Port Lotniczy Radom.
Koncepcja obejmuje szereg obiektów niezbędnych lotnictwu cywilnemu, m.in. tymczasowy pasażerski terminal, budynek lotniskowej straży pożarnej, magazyny, obiekty techniczne i terminal cargo.
Jak podkreślił prezes zarządu spółki Tomasz Siwak, koncepcja uwzględnia również infrastrukturę, która będzie wykorzystywana zarówno przez wojsko, jak i cywilny port lotniczy. Chodzi m.in. o przedłużenie pasa startowego, poszerzenie dróg kołowania, nowe płyty postojowe oraz instrumenty nawigacji.
Siwak zapowiedział, że na podstawie koncepcji architektoniczno-urbanistycznej przygotowywane będą projekty budowlane poszczególnych obiektów, które w przyszłości powstaną na radomskim lotnisku.
Podkreślił, że kolejnym bardzo ważnym krokiem w budowie radomskiego lotniska jest przeniesienie do Radomia tymczasowego terminalu pasażerskiego, który spółka odkupiła za 2 mln zł od Portu Lotniczego Łódź. Do końca listopada obiekt rozmontuje w Łodzi, a następnie zamontuje w Radomiu firma budowlana Holma z Warszawy. Za usługę Port Lotniczy Radom zapłaci 4,5 mln zł netto.
Władze Radomia od kilkunastu lat zabiegają o utworzenie cywilnego portu lotniczego na bazie lotniska wojskowego. W tym celu utworzyły spółkę Port Lotniczy Radom. Jej kapitał wynosi ponad 24 mln zł. Pieniądze pochodzą z budżetu miasta. Wojewoda mazowiecki przekazał miastu tereny pod lotnisko: część na zasadzie użyczenia, część w ramach darowizny. Część terenów, m.in. tam, gdzie znajduje się pas startowy i drogi kołowania, spółka Port Lotniczy Radom będzie współużytkować z wojskiem.
Port lotniczy w Radomiu musi rozpocząć działalność do września 2013 r., w przeciwnym razie zgodnie z umową grunty, przekazane pod budowę cywilnego lotniska, wrócą do Skarbu Państwa. Zarząd Portu Lotniczego Radom przewiduje, że lotnisko będzie mogło obsłużyć nawet 3,5 mln pasażerów rocznie.
źródło: http://wiadomosci.onet.pl/regionalne/wa ... omosc.html
Do września 2013 roku w Radomiu ma ruszyć lotnisko cywilne. We wtorek spółka Port Lotniczy Radom, odpowiadająca za uruchomienie lotniska, po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowała wizualizację nowego portu lotniczego.
Koncepcję architektoniczno-urbanistyczną dostosowania czynnego lotniska wojskowego w Radomiu do potrzeb cywilnego portu lotniczego przedstawiono na konferencji prasowej spółki Port Lotniczy Radom.
Koncepcja obejmuje szereg obiektów niezbędnych lotnictwu cywilnemu, m.in. tymczasowy pasażerski terminal, budynek lotniskowej straży pożarnej, magazyny, obiekty techniczne i terminal cargo.
Jak podkreślił prezes zarządu spółki Tomasz Siwak, koncepcja uwzględnia również infrastrukturę, która będzie wykorzystywana zarówno przez wojsko, jak i cywilny port lotniczy. Chodzi m.in. o przedłużenie pasa startowego, poszerzenie dróg kołowania, nowe płyty postojowe oraz instrumenty nawigacji.
Siwak zapowiedział, że na podstawie koncepcji architektoniczno-urbanistycznej przygotowywane będą projekty budowlane poszczególnych obiektów, które w przyszłości powstaną na radomskim lotnisku.
Podkreślił, że kolejnym bardzo ważnym krokiem w budowie radomskiego lotniska jest przeniesienie do Radomia tymczasowego terminalu pasażerskiego, który spółka odkupiła za 2 mln zł od Portu Lotniczego Łódź. Do końca listopada obiekt rozmontuje w Łodzi, a następnie zamontuje w Radomiu firma budowlana Holma z Warszawy. Za usługę Port Lotniczy Radom zapłaci 4,5 mln zł netto.
Władze Radomia od kilkunastu lat zabiegają o utworzenie cywilnego portu lotniczego na bazie lotniska wojskowego. W tym celu utworzyły spółkę Port Lotniczy Radom. Jej kapitał wynosi ponad 24 mln zł. Pieniądze pochodzą z budżetu miasta. Wojewoda mazowiecki przekazał miastu tereny pod lotnisko: część na zasadzie użyczenia, część w ramach darowizny. Część terenów, m.in. tam, gdzie znajduje się pas startowy i drogi kołowania, spółka Port Lotniczy Radom będzie współużytkować z wojskiem.
Port lotniczy w Radomiu musi rozpocząć działalność do września 2013 r., w przeciwnym razie zgodnie z umową grunty, przekazane pod budowę cywilnego lotniska, wrócą do Skarbu Państwa. Zarząd Portu Lotniczego Radom przewiduje, że lotnisko będzie mogło obsłużyć nawet 3,5 mln pasażerów rocznie.
źródło: http://wiadomosci.onet.pl/regionalne/wa ... omosc.html
- KamilEm
- Ranga: Kierownik budowy ;)
- Posty: 639
- Rejestracja: 18 września 2006, o 16:23
- Lokalizacja: Kielce - Świętokrzyskie
- Kontakt:
Czy nowe lotniska na wschodzie kraju będą rentowne?
W drugiej połowie listopada br. w Świdniku pod Lublinem ma rozpocząć działalność pierwszy w tej części kraju port lotniczy, zaś we wrześniu 2013 r. zostanie otwarte lotnisko w Radomiu. Zdaniem ekspertów obiekty te nie mają szansy na rentowność.
„W ciągu roku od startu osiągniemy próg rentowności, który wyznacza 300 tys. odprawianych co roku pasażerów” – podkreśla Piotr Jankowski, rzecznik prasowy Portu Lotniczego Lublin. Jednak jak uważają eksperci, osiągnięcie tego progu może być trudne ze względu na fakt, że stosuje się go do sytuacji, w której na lotnisku lądują regularne linie, a nie tani przewoźnicy. Jeśli port będzie współpracować wyłącznie z tanimi liniami, to wówczas próg rentowności należy podnieść do około 800 – 900 tys. pasażerów rocznie. To więcej, niż wszyscy mieszkańcy Lublina (ponad 300 tys.). Zdaniem specjalistów lotnisko będzie przynosiło straty, a samorząd będzie musiał do inwestycji ciągle dopłacać.
Kolejnym problemem jest fakt, że na razie nie ma zbyt wielu chętnych zainteresowanych lotami spod Lublina. Dotychczas jedynie WizzAir zaoferował trasy do Oslo i Luton. Jak zapewnia Jankowski, port negocjuje z innymi przewoźnikami i twierdzi, że będzie więcej kierunków lotu.
W Radomiu do września 2013 r. powstanie lotnisko cywilne
Kolejna inwestycja, która może okazać się nierentowna, to budowa lotniska cywilnego w Radomiu. Tamtejszy magistrat kupił od portu w Łodzi blaszany terminal i chce go postawić przy lotnisku wojskowym do końca września przyszłego roku. Jak zapewnia Kajetan Orzeł, rzecznik prasowy portu, projekt będzie opłacalny. 18 września spółka Port Lotniczy Radom po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowała koncepcję architektoniczno-urbanistyczną dostosowania czynnego lotniska wojskowego w Radomiu do potrzeb cywilnego portu lotniczego. Obejmuje ona m.in. tymczasowy terminal pasażerski, budynek lotniskowej straży pożarnej, magazyny, obiekty techniczne i terminal cargo.
Jak informuje PAP, „uwzględnia również infrastrukturę, która będzie wykorzystywana zarówno przez wojsko, jak i cywilny port lotniczy. Chodzi m.in. o przedłużenie pasa startowego, poszerzenie dróg kołowania, nowe płyty postojowe oraz instrumenty nawigacji”. Teraz na podstawie koncepcji przygotowywane będą projekty budowlane poszczególnych obiektów.
Jednak zdaniem Zbigniewa Sałka, wiceszefa Międzynarodowego Stowarzyszenia Portów Lotniczych, bliskość nowego portu od Warszawy będzie działać na jego niekorzyść. „Trasa ekspresowa sprawia, że w ciągu godziny możemy być na lotnisku w Warszawie. Poza tym ten rejon nie jest w stanie przyciągnąć żadnego turysty ani biznesmena” - uważa.
Czytaj więcej na inzynieria.com: http://drogi.inzynieria.com/cat/19/art/ ... z275NESwMc
W drugiej połowie listopada br. w Świdniku pod Lublinem ma rozpocząć działalność pierwszy w tej części kraju port lotniczy, zaś we wrześniu 2013 r. zostanie otwarte lotnisko w Radomiu. Zdaniem ekspertów obiekty te nie mają szansy na rentowność.
„W ciągu roku od startu osiągniemy próg rentowności, który wyznacza 300 tys. odprawianych co roku pasażerów” – podkreśla Piotr Jankowski, rzecznik prasowy Portu Lotniczego Lublin. Jednak jak uważają eksperci, osiągnięcie tego progu może być trudne ze względu na fakt, że stosuje się go do sytuacji, w której na lotnisku lądują regularne linie, a nie tani przewoźnicy. Jeśli port będzie współpracować wyłącznie z tanimi liniami, to wówczas próg rentowności należy podnieść do około 800 – 900 tys. pasażerów rocznie. To więcej, niż wszyscy mieszkańcy Lublina (ponad 300 tys.). Zdaniem specjalistów lotnisko będzie przynosiło straty, a samorząd będzie musiał do inwestycji ciągle dopłacać.
Kolejnym problemem jest fakt, że na razie nie ma zbyt wielu chętnych zainteresowanych lotami spod Lublina. Dotychczas jedynie WizzAir zaoferował trasy do Oslo i Luton. Jak zapewnia Jankowski, port negocjuje z innymi przewoźnikami i twierdzi, że będzie więcej kierunków lotu.
W Radomiu do września 2013 r. powstanie lotnisko cywilne
Kolejna inwestycja, która może okazać się nierentowna, to budowa lotniska cywilnego w Radomiu. Tamtejszy magistrat kupił od portu w Łodzi blaszany terminal i chce go postawić przy lotnisku wojskowym do końca września przyszłego roku. Jak zapewnia Kajetan Orzeł, rzecznik prasowy portu, projekt będzie opłacalny. 18 września spółka Port Lotniczy Radom po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowała koncepcję architektoniczno-urbanistyczną dostosowania czynnego lotniska wojskowego w Radomiu do potrzeb cywilnego portu lotniczego. Obejmuje ona m.in. tymczasowy terminal pasażerski, budynek lotniskowej straży pożarnej, magazyny, obiekty techniczne i terminal cargo.
Jak informuje PAP, „uwzględnia również infrastrukturę, która będzie wykorzystywana zarówno przez wojsko, jak i cywilny port lotniczy. Chodzi m.in. o przedłużenie pasa startowego, poszerzenie dróg kołowania, nowe płyty postojowe oraz instrumenty nawigacji”. Teraz na podstawie koncepcji przygotowywane będą projekty budowlane poszczególnych obiektów.
Jednak zdaniem Zbigniewa Sałka, wiceszefa Międzynarodowego Stowarzyszenia Portów Lotniczych, bliskość nowego portu od Warszawy będzie działać na jego niekorzyść. „Trasa ekspresowa sprawia, że w ciągu godziny możemy być na lotnisku w Warszawie. Poza tym ten rejon nie jest w stanie przyciągnąć żadnego turysty ani biznesmena” - uważa.
Czytaj więcej na inzynieria.com: http://drogi.inzynieria.com/cat/19/art/ ... z275NESwMc
"experci" mówią też że z radomia można dojechać do okęcia "ekspresówką". jakimś przypadkiem ci wysokiej klasy spece od transportu nie dostrzegli, że za grójcem brakuje kilkudziesięciu (!) km drogi ekspresowej to "drobne" przeoczenie dośc dobrze chyba oddaje "fachowość" ich ekspertyz ...
to sa z grubsza rzecz biorąc ci sami eksperci, którzy w 1998r mówili, że nie warto zabiegać o status stolicy województwa, bo nie będzie miało to wpływu na rozwój. w kielcach na szczęście ich nie posłuchano. w radomiu niestety i owszem, ale to był ostatni raz. teraz niech ujadają ile wlezie. ich histeria nikogo nad mleczną nie rusza. my robimy swoje. a dla przyjaciół z kielc specjalnie za 150mln budujemy wygodny dojazd bezkolizyjną, dwupasmową trasą
to sa z grubsza rzecz biorąc ci sami eksperci, którzy w 1998r mówili, że nie warto zabiegać o status stolicy województwa, bo nie będzie miało to wpływu na rozwój. w kielcach na szczęście ich nie posłuchano. w radomiu niestety i owszem, ale to był ostatni raz. teraz niech ujadają ile wlezie. ich histeria nikogo nad mleczną nie rusza. my robimy swoje. a dla przyjaciół z kielc specjalnie za 150mln budujemy wygodny dojazd bezkolizyjną, dwupasmową trasą
- MeehoweCK
- Ranga: Dyrektor budowy ;)
- Posty: 3317
- Rejestracja: 25 września 2005, o 17:41
- Lokalizacja: Warszawa / Kielce
- Kontakt:
W takich analizach nie powinno być miejsca na skróty myślowe. Fragment od Grójca ekspresówką nie jest i nie da się na nim zbliżyć do prędkości osiąganych na eskach. W dodatku w Raszynie traci się zwykle co najmniej kwadrans. Nie widzę szans by dojechać z Radomia na Okęcie w godzinę. Chyba, że ktoś na całej długości przekracza dozwoloną prędkość o 30 km/h.
- CKfan
- Ranga: Dyrektor budowy ;)
- Posty: 4200
- Rejestracja: 20 grudnia 2005, o 20:56
- Lokalizacja: Kielce os. Jagiellońskie
Zastanawiam się czy Obice mają jakieś uzasadnienie wobec bliskości Radomia i stanu zaawansowania ich portu lotniczego. Wydaje mi się, że trzeba doinwestować Masłów, a w Obicach owszem, przygotować cały teren (łącznie ze zniwelowaniem góry kamiennej), aby był gotowy do czasu gdy jego ewentualna budowa zacznie być potrzebna. 80 km to nie jest taki duży dystans, a jego przebycie skraca na pewno S7 (konieczna budowa odcinka od Skarżyska do Radomia). Wystarczy aby móc organizować mecz reprezentacji w piłkę nożną, nie mówiąc już o Euro 2016 w piłce ręcznej w Kielcach. Goście targowi też nie powinni narzekać, bo Targi Kielce są położone tuż obok obwodnicy.
Sorry, takiego mamy prezydenta...
- andrzeej
- Ranga: Inspektor nadzoru ;)
- Posty: 1786
- Rejestracja: 12 maja 2009, o 12:34
- Lokalizacja: KOM
Z Kielc na Okęcie jeżdżę równe 2,5 godziny. Staram się jechać w miarę przepisowo. Z Grójca na Okęcie jest 42 km. Nigdy nie sprawdzałem, ale myślę, że w godzinę spokojnie można dojechać.MeehoweCK pisze:W takich analizach nie powinno być miejsca na skróty myślowe. Fragment od Grójca ekspresówką nie jest i nie da się na nim zbliżyć do prędkości osiąganych na eskach. W dodatku w Raszynie traci się zwykle co najmniej kwadrans. Nie widzę szans by dojechać z Radomia na Okęcie w godzinę. Chyba, że ktoś na całej długości przekracza dozwoloną prędkość o 30 km/h.
- AR
- Ranga: Dyrektor budowy ;)
- Posty: 5704
- Rejestracja: 15 listopada 2005, o 19:01
- Lokalizacja: QKI
- Kontakt:
No tak, tylko ile z kierunków lotów z Okęcia będzie, jeśli będzie, dostępne w Radomiu...
Nie mówimy tu o równorzednych lotniskach, zeby porownywać odległość.
Wg mnie bardziej rozpatrywałbym nasz inters w radomskim lotnisku, w czarterach dotyczących wydarzeń w Kielcach, a nie możliwości latania po Europie.
Ile czasu zajęło np. Katowicom dojście z już funkcjonującego lotniska do obecnego poziomu, żeby rzeczywiście mieć mozliwość podróżowania po Europie? 15 lat?
Spora ilość czarterów, oraz spore terminale, 3 km pas.
Do tego region z wielką ilością mieszkańców, plus pasażerowie z Czech.
...no, ale nie od razu Paryż zbudowano...
Nie mówimy tu o równorzednych lotniskach, zeby porownywać odległość.
Wg mnie bardziej rozpatrywałbym nasz inters w radomskim lotnisku, w czarterach dotyczących wydarzeń w Kielcach, a nie możliwości latania po Europie.
Ile czasu zajęło np. Katowicom dojście z już funkcjonującego lotniska do obecnego poziomu, żeby rzeczywiście mieć mozliwość podróżowania po Europie? 15 lat?
Spora ilość czarterów, oraz spore terminale, 3 km pas.
Do tego region z wielką ilością mieszkańców, plus pasażerowie z Czech.
...no, ale nie od razu Paryż zbudowano...
Wszystkim się podoba, a tobie się nie podoba
- AR
- Ranga: Dyrektor budowy ;)
- Posty: 5704
- Rejestracja: 15 listopada 2005, o 19:01
- Lokalizacja: QKI
- Kontakt:
Polsce przybędą trzy nowe lotniska
Już w przyszłym roku, do 12 istniejących polskich portów lotniczych, dołączyć mają trzy kolejne: Gdynia, Radom i Lublin. Polacy latają coraz więcej i coraz częściej, dlatego planowane lotniska chcą skutecznie powalczyć o pasażerów i nowe połączenia. Lotnisko, to bez wątpienia prestiż. Pytanie, czy cena jaką trzeba za to zapłacić, nie jest zbyt wysoka.
To co jeszcze niedawno było tylko wizualizacją, staje się rzeczywistością. Prace na terminalu lotniczym Gdynia-Kosakowo wchodzą w fazę wykończeniową. – To lotnisko lokalne, które będzie stanowiło uzupełnienie oferty przewozowej dla naszej aglomeracji. Głównym ośrodkiem regionalnym jest lotnisko w Rębiechowie – mówi wiceprezydent Gdyni Bogusław Stasiak.
Budowany w Gdyni port lotniczy jest zaledwie 34 kilometry od tego w Gdańsku. Nawet w godzinach szczytu można tę odległość pokonać w mniej niż godzinę. Oficjalnie nikt nie mówi o tym, że Gdynia ma ambicje przejąć część połączeń gdańskiego konkurenta. Tak jak stało się to w przypadku Modlina. Choć akurat jego uruchomienie właśnie temu miało służyć.
Podczas pierwszych trzech miesięcy z Modlina skorzystało ponad 100 tysięcy pasażerów. Jak będzie w Gdyni? Nie wiadomo. Wiadomo, że tu oferta ma być szersza niż w Gdańsku. – Możemy też zaoferować naszym klientom miejsce dla małych samolotów biznesowych, samolotów korporacyjnych – mówi Janusz Stateczny z Portu Lotniczego Gdynia-Kosakowo.
Takie małe lotniska poza Gdynią powstają też w Radomiu i w Lublinie. Tak jak gdyńskie – mają zacząć działać już w przyszłym roku. – Dwanaście lotnisk już funkcjonujących, trzy w budowie, to już jest ponad nasze potrzeby. Obyśmy nie musieli tak musieli tak jak w Hiszpanii niektóre lotniska zamykać – mówi Adrian Furgalski z zespołu doradców TOR.
To akurat, przynajmniej na początku, nie będzie problem tych którzy chcą tanio i wygodnie latać.
Autor: Jacek Gasiński, jagr, pszl; Źródło: „Wiadomości” TVP1
Już w przyszłym roku, do 12 istniejących polskich portów lotniczych, dołączyć mają trzy kolejne: Gdynia, Radom i Lublin. Polacy latają coraz więcej i coraz częściej, dlatego planowane lotniska chcą skutecznie powalczyć o pasażerów i nowe połączenia. Lotnisko, to bez wątpienia prestiż. Pytanie, czy cena jaką trzeba za to zapłacić, nie jest zbyt wysoka.
To co jeszcze niedawno było tylko wizualizacją, staje się rzeczywistością. Prace na terminalu lotniczym Gdynia-Kosakowo wchodzą w fazę wykończeniową. – To lotnisko lokalne, które będzie stanowiło uzupełnienie oferty przewozowej dla naszej aglomeracji. Głównym ośrodkiem regionalnym jest lotnisko w Rębiechowie – mówi wiceprezydent Gdyni Bogusław Stasiak.
Budowany w Gdyni port lotniczy jest zaledwie 34 kilometry od tego w Gdańsku. Nawet w godzinach szczytu można tę odległość pokonać w mniej niż godzinę. Oficjalnie nikt nie mówi o tym, że Gdynia ma ambicje przejąć część połączeń gdańskiego konkurenta. Tak jak stało się to w przypadku Modlina. Choć akurat jego uruchomienie właśnie temu miało służyć.
Podczas pierwszych trzech miesięcy z Modlina skorzystało ponad 100 tysięcy pasażerów. Jak będzie w Gdyni? Nie wiadomo. Wiadomo, że tu oferta ma być szersza niż w Gdańsku. – Możemy też zaoferować naszym klientom miejsce dla małych samolotów biznesowych, samolotów korporacyjnych – mówi Janusz Stateczny z Portu Lotniczego Gdynia-Kosakowo.
Takie małe lotniska poza Gdynią powstają też w Radomiu i w Lublinie. Tak jak gdyńskie – mają zacząć działać już w przyszłym roku. – Dwanaście lotnisk już funkcjonujących, trzy w budowie, to już jest ponad nasze potrzeby. Obyśmy nie musieli tak musieli tak jak w Hiszpanii niektóre lotniska zamykać – mówi Adrian Furgalski z zespołu doradców TOR.
To akurat, przynajmniej na początku, nie będzie problem tych którzy chcą tanio i wygodnie latać.
Autor: Jacek Gasiński, jagr, pszl; Źródło: „Wiadomości” TVP1
Wszystkim się podoba, a tobie się nie podoba
http://wiadomosci.onet.pl/regionalne/wa ... omosc.html
Radom zastąpi Modlin? Przewoźnicy są zainteresowani
Port Lotniczy Radom jest gotowy na przejęcie lotów z Modlina. Początkowo miał być uruchomiony we wrześniu, ale pierwsze loty czarterowe planowane są już w okresie letnim.
(...)
Do niedawna lotnisko należało do wojska. Teraz cywile są tu współgospodarzami. Ruszyła już budowa terminala, przebadano pas startowy, odnowiono stare i wymalowano nowe znaki poziome. Na realizację inwestycji miasto wydało już ok. 11 milionów złotych.
Radom zastąpi Modlin? Przewoźnicy są zainteresowani
Port Lotniczy Radom jest gotowy na przejęcie lotów z Modlina. Początkowo miał być uruchomiony we wrześniu, ale pierwsze loty czarterowe planowane są już w okresie letnim.
(...)
Do niedawna lotnisko należało do wojska. Teraz cywile są tu współgospodarzami. Ruszyła już budowa terminala, przebadano pas startowy, odnowiono stare i wymalowano nowe znaki poziome. Na realizację inwestycji miasto wydało już ok. 11 milionów złotych.