Budowa południowo - zachodniej obwodnicy śródmieścia Kielc

Ulice, mosty, inżynieria ruchu oraz uwagi i propozycje.

Moderatorzy: Nowak, Autor, sueno, Daniel, Sirek1, MeehoweCK, Masmix

Pavlo
Posty: 57
Rejestracja: 4 października 2007, o 13:53
Lokalizacja: Kielce
Kontakt:

Post autor: Pavlo » 7 maja 2009, o 18:49

tym razem GW a nie Echo :P

suchy
Posty: 167
Rejestracja: 6 stycznia 2009, o 22:51
Lokalizacja: Kielce/Baranówek

Post autor: suchy » 7 maja 2009, o 19:46

Byłem na zebraniu informacyjnym w WDK. Było muwione to co z grubsza wiemy. W bardzo optymistycznym wariancie, roboty ruszą za 5 latek. 4 warianty , liczba budynków do rozwalenia wynosi od ok. 50 do ok. 90.

Awatar użytkownika
michal_ck
Ranga: Dyrektor budowy ;)
Posty: 2682
Rejestracja: 18 stycznia 2007, o 00:20
Lokalizacja: Kielce-Dąbrowa

Post autor: michal_ck » 8 maja 2009, o 09:36

Obrazek
Tłumy kielczan dyskutowały o obwodnicy
Marcin Sztandera
2009-05-08, ostatnia aktualizacja 2009-05-07 18:50


Kilkaset osób przyszło w czwrtek do WDK, by porozmawiać o budowie południowej obwodnicy śródmieścia Kielc. - Nie mieszkamy nad Biebrzą - przekonywali do wariantu wchodzącego w las i oszczędzającego domy.

Chodzi o budowę dwujezdniowej drogi, która ma połączyć ul. Krakowską ze Ściegiennego. Władze Kielc zleciły Biuru Ekspertyz i Projektów Komunikacyjnych "EKKOM" przygotowanie czterech wariantów jej przebiegu. Każdy z nich zakłada wyburzenia domów - od 50 do nawet 90.

Nic dziwnego, że mieszkańcy, nie tylko dzielnicy Pakosz, szczelnie wypełnili w czwartek salę lustrzaną WDK. Najpierw przez godzinę w skupieniu słuchali argumentów projektantów. Temperatura podskoczyła, gdy do głosu doszli sami mieszkańcy. - Skupiono się na obwodnicy. A co z łącznicami, które we wszystkich wariantach są niemal takie same? Ile tam będzie domów wyburzonych? - dopytywał się pan Piotr z ul. Zaścianek. - To liczba wszystkich szacowanych wyburzeń - odpowiedział Sebastian Biernacki z EKKOM-u.

Rozżalona była pani Mirosława z ul. Zagrodowej. Ona również prosiła o bardziej szczegółowe mapy. - Od lat żyjemy w niepewności, we własnych domach nie możemy nic zrobić. Jak długo teraz mamy jeszcze czekać? Kiedy ruszy ta inwestycja? - pytała. Drogowcy tłumaczyli, że przygotowania do inwestycji to co najmniej pięć lat, ale w tym wypadku do budowy dojdzie najwcześniej po 2015 roku. Dopiero wtedy miasto ma szanse na unijne pieniądze.

Najwięcej zwolenników miał wariant czerwony, oszczędzający domy, ale wchodzący w las na Stadionie. - Niech pan coś powie w naszej sprawie, bo będą chronić żaby, a nie ludzi - apelowała do sąsiada starsza kobieta.

Oklaski otrzymała mieszkanka ul. Bocznej, która poprosiła o wyjaśnienie, jakie szanse ma ten wariant. - Nie zgadzam się z opiniami z forum "Gazety Wyborczej", że trzeba oszczędzać wille kosztem drewnianych domów. Bardzo też cenię środowisko, ale przecież nie żyjemy nad Biebrzą, a to nie jest obwodnica Augustowa - stwierdziła. Zaproponowała jednak modyfikację. - Może lepiej zastanowić się nad włączeniem obwodnicy do ul. Ściegiennego, nie tak daleko od centrum, ale bliżej, przez Baranówek. Przecież już teraz kierowcy tamtędy szukają skrótu - argumentowała.

- Ten wariant na pewno przeanalizujemy pod tym kątem. Obawiam się jednak, że wtedy tam również trzeba będzie wyburzyć kolejnych kilkadziesiąt domów - stwierdził Biernacki.

marcin.sztandera@kielce.agora.pl

Źródło: Gazeta Wyborcza Kielce
1. Zastępca Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej SKI
2. Koordynator ds. zieleni miejskiej
3. Koordynator ds. zagospodarowania os. Dąbrowa II

Marcinus
Posty: 388
Rejestracja: 13 września 2007, o 23:20
Lokalizacja: Kielce
Kontakt:

Post autor: Marcinus » 8 maja 2009, o 22:34

Jezpir pisze:Droga klasy S powinna powstać, ale nie w tym miejscu. Marcinusie, dopiero wtedy ona blokowałaby miasto, a wiele jego mieszkańcom nie dawałaby. Chyba, że byłaby średnicówką - ale wtedy nie S tylko GP.
No dobra,trochę poleciałem z tą S-ką, ale nadal jestem za wariantem czerwonym, z tym że aby był w pełni wykorzystany przydałoby się jeszcze zrobić wjazd na tą drogę od hali i stadionu, a nie tylko od Jagiellońskiej i Armi Krajowej do Ściegiennego i Tarnowskiej.
Tak mnja propozycja naszybko;) nie krytykujcie za ostro:)
Obrazek
zielone okręgi - węzły bezkolizyjne
niebieskie- sygnalizacja świetlna
P - parking wielopoziomowy, może być nawet podziemny, o ile miasto się szarpnie

Awatar użytkownika
michal_ck
Ranga: Dyrektor budowy ;)
Posty: 2682
Rejestracja: 18 stycznia 2007, o 00:20
Lokalizacja: Kielce-Dąbrowa

Post autor: michal_ck » 8 maja 2009, o 23:21

Cmentarz żydowski- nie da rady.
1. Zastępca Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej SKI
2. Koordynator ds. zieleni miejskiej
3. Koordynator ds. zagospodarowania os. Dąbrowa II

Awatar użytkownika
ice
Ranga: Dyrektor budowy ;)
Posty: 5698
Rejestracja: 15 maja 2006, o 09:24
Lokalizacja: Kielce

Post autor: ice » 9 maja 2009, o 11:25

Leśnego Dworu też raczej nie wyburzą ;)
Mi jednak szkoda by było tego parku.

Awatar użytkownika
Danon
Posty: 282
Rejestracja: 21 września 2005, o 23:21
Lokalizacja: Śródmieście
Kontakt:

Post autor: Danon » 9 maja 2009, o 12:16

Te alejki to najlepsze miejsce do spędzania wolnego czasu (aktywnie, czy też spacerując), kretynizm myśleć o pozbawieniu naszego miasta tak ważnego, ciekawego i ładnego miejsca.

baux
Ranga: Inspektor nadzoru ;)
Posty: 1203
Rejestracja: 1 kwietnia 2008, o 19:21
Lokalizacja: gdzieś pomiędzy Centrum a Kadzielnią...

Post autor: baux » 9 maja 2009, o 13:44

Nie rozumiem tylko dlaczego drogowcy chcą wariantu niebieskiego, przecież przeciąganie łącznika z ul. AK tak daleko na zachód sprawi, że ludzie będą jeździć przez ul. Kaczmarka do ul.Krakowskiej i potem skręcą po staremu w ul.Pakosz. Wariant żółty ma znacznie lepiej dopracowane to połączenie, bez bezsensownego nadrabiania drogi, wręcz cofania się.

Awatar użytkownika
Nowak
Ranga: Inspektor nadzoru ;)
Posty: 1647
Rejestracja: 29 maja 2006, o 20:09
Lokalizacja: Kraków / Kielce

Post autor: Nowak » 9 maja 2009, o 18:42

Drogowcy nie chcą wariantu niebieskiego, to po prostu fantazja dziennikarska. Projektanci wyraźnie zaznaczali, że każdy wariant jest tak samo brany pod uwagę i nawet jeśli skłaniają się już ku jakiemuś to nie dali tego po sobie poznać.

Marcinus
Posty: 388
Rejestracja: 13 września 2007, o 23:20
Lokalizacja: Kielce
Kontakt:

Post autor: Marcinus » 10 maja 2009, o 08:34

michal_ck pisze:Cmentarz żydowski- nie da rady.
ice pisze:Leśnego Dworu też raczej nie wyburzą
Mi jednak szkoda by było tego parku.
To można zawsze zrobić tunel i po problemie cmentarza, niszczenia alejek w parku, wyburzania domów. Czytałem kiedyś (dawno temu) że podobnie sprawę komunikacji rozwiązano w Bostonie, ale potrzeba na taką inwestycję ogromnych nakładów finansowych, oraz umiejętności technicznych, których także w Polsce niestety brakuje... :cry:

Awatar użytkownika
ice
Ranga: Dyrektor budowy ;)
Posty: 5698
Rejestracja: 15 maja 2006, o 09:24
Lokalizacja: Kielce

Post autor: ice » 10 maja 2009, o 15:18

No tak, że też drogowcy nie wpadli na wybudowanie tunelu ;)
Ile domostw zostało by uratowanych od wyburzenia :)

baux
Ranga: Inspektor nadzoru ;)
Posty: 1203
Rejestracja: 1 kwietnia 2008, o 19:21
Lokalizacja: gdzieś pomiędzy Centrum a Kadzielnią...

Post autor: baux » 10 maja 2009, o 17:07

Tylko ile warte są te domy a ile budowa przynajmniej koło 2-2,5 kilometra tunelu w standardzie 2x2 :P . Może za te 10-15 lat będziemy się zastanawiać realnie nad takimi inwestycjami :) Poza tym jak już budować gdzieś tunel to w pierwszej kolejności pod centrum 8)

Awatar użytkownika
Jezpir
Ranga: Inspektor nadzoru ;)
Posty: 1130
Rejestracja: 7 sierpnia 2007, o 14:24
Lokalizacja: Kielce, KSM Nord

Post autor: Jezpir » 11 maja 2009, o 07:09

Właśnie! Duża część domów do wyburzenia to 40-50 letnie starowinki, których nikt nie remontował, bo były w tzw. "korytarzu". Lepiej (i taniej) wyburzyć właśnie takie budynki, których właściciele wiedzą od lat, że nie będą tam mieszkać długo i mogli sobie zaplanować inne miejsce zamieszkania. Szkoda tylko, że tak długo nic tam się nie robiło. A nie powinno robić się niespodzianek ludziom, którzy dużym nakładem sił i środków wybudowali sobie domy np. 10 lat temu i myślą, że to ich lokum dożywotnie. Wierzcie mi wybudowanie domu to duża nerwówka, a tu dodatkowe stresy związane z przenosinami. Ponadto czas od wykupu do wyprowadzki nie wystarczy na znalezienie działki i budowę. Trzeba angażować swoje środki finansowe wcześniej czy zaciągnąć kredyt, a tych kosztów niestety wycena nie obejmuje.
Jeżpir

Awatar użytkownika
hst
Posty: 70
Rejestracja: 28 kwietnia 2008, o 14:35
Lokalizacja: kielce

Post autor: hst » 11 maja 2009, o 17:31

Budowa obwodnicy. Czerwony w finale?
Rozmawiał Marcin Sztandera
2009-05-11, ostatnia aktualizacja 2009-05-10 17:40

To jeszcze nie jest przesądzone, ale wszystko wskazuje na to, że do dalszego etapu przejdzie wariant czerwony budowy południowej obwodnica śródmieścia Kielc. To ten, który zgłosili mieszkańcy Pakosza. Oszczędza on domy kosztem parku krajobrazowego.

W ubiegłym tygodniu w "Gazecie" w ramach akcji "Jakiej obwodnicy chcemy" przedstawialiśmy wszystkie zaproponowane przez Biuro Ekspertyz i Projektów Budownictwa Komunikacyjnego "EKKOM" warianty przebiegu obwodnicy śródmieścia. To oni na zlecenie Miejskiego Zarządu Dróg zajmują się planowaniem tej inwestycji. Poprosiliśmy też Państwa o opinie, bo plany już wzbudzają wielkie emocje. W czwartek na spotkanie w tej sprawie przyszło ponad 300 osób.

Marcin Sztandera: Który z zaproponowanych przez Was wariantów południowej obwodnicy śródmieścia Kielc jest najlepszy?

Sebastian Biernacki*: Nie mam wyrobionego zdania, a dodatkowo pracujemy jako zespół, więc sam nie mogę się wypowiadać. To bardzo złożony problem i musimy go przedyskutować.



Ale przecież jesienią mają być wyłonione dwa warianty do dalszych analiz. Podczas spotkania wspomnieliście, że jednym z finalistów mógłby być wariant czerwony, czyli ten oszczędzający domy i wchodzący w park krajobrazowy.

- Mówił o tym mój kolega. Ale ja też uważam, że takie rozwiązanie należy bardzo poważnie wziąć pod uwagę. Proszę zauważyć, że cieszy się ono bardzo dużym poparciem mieszkańców, a tego nie można pominąć. Ale jakie dwa warianty ostatecznie będą uwzględnione we wniosku o wydanie decyzji środowiskowej, na razie nie wiem. Jeszcze kilka dni czekamy na opinie, potem będziemy je analizować, zbierać dodatkowe informacje.



Podczas czwartkowego spotkania pojawiły się też pomysły na modyfikację wariantu czerwonego. Jeden z mieszkańców zaproponował, żeby puścić drogę przez las obok Leśnego Dworu. Widziałem, że Państwo też wymienialiście uwagi na ten temat. Jak to możliwe, że w swoich projektach nie wzięliście pod uwagę takiego rozwiązania?

- Pewne prace realizujemy przez pryzmat własnego doświadczenia. W trosce o środowisko poprowadziliśmy ten wariant przez już istniejącą drogę czy przesiekę, bo to np. ułatwia migracje zwierzynie. Poza tym to miał być wariant, który zakłada jak najmniej wyburzeń. Tymczasem mieszkańcy wskazali inne rozwiązanie i my chętnie je przeanalizujemy. Może się okazać, że nawet jeżeli wyburzeń będzie więcej niż w innych wariantach, to będzie mniejszy opór społeczny. Dlatego właśnie konsultacje społeczne mogą być bardzo cenne.

A co z wariantem niebieskim. Przed konsultacjami drogowcy z MZD mówili, że wariantem preferowanym jest niebieski. Wspominali, że to opinia również ekspertów.

- To zdanie MZD. Mają zresztą do tego prawo, bo konsultują się z różnymi instytucjami i tam przecież też pracują osoby zajmujące się budowaniem dróg.

Mieszkańcy okolic ulicy Zaścianek narzekali, że co prawda przedstawiono kilka wariantów obwodnicy, ale łącznik do ul. Armii Krajowej ma jeden przebieg, przez ich osiedle.

- Łączniki są dopasowane do istniejącego planu zagospodarowania przestrzennego, w dodatku obok jest zabytkowy młyn, który trudno ominąć, i wiadukty, pod którymi też jest określony prześwit. Obiecuję, że poszukamy innego sposobu poprowadzenia łącznic, ale będzie trudno.

Kontrowersje budził też wykres zmian natężenia ruchu w 2020 roku. To rzeczywiście wyglądało bardzo wirtualnie. Policzyliście samochody na nieistniejącej drodze.

- Symulacje powstały na podstawie analiz, które zrobiliśmy. Przygotowaliśmy już projekt uspokojenia ruchu w Kielcach, model komunikacyjny, poparty bardzo szczegółowymi badaniami. Jasno z niego wynika, że obwodnica śródmieścia łącząca ul. Krakowską ze Ściegiennego jest potrzebna. Wzrost ruchu też można policzyć. Możemy się bać, że będzie on większy, niż to przewidują wskaźniki, bo od czasu wejścia do UE wzrost jest lawinowy. To dodatkowy argument za budową.

Wróćmy do konsultacji. Po co zorganizowano spotkanie z mieszkańcami? Przepisy tego nie wymagają, a Państwo macie przecież szczegółowe informacje na temat każdego wariantu dotyczące np. tego, ile domów trzeba wyburzyć?

- Uważam, że to był bardzo dobry pomysł, zresztą takie było oczekiwanie zamawiającego projekt. O takich inwestycjach należy rozmawiać jak najwcześniej. Bo często dochodzi do sytuacji, że konsultacje są organizowane, gdy coś już jest np. częściowo zaprojektowane i próbuje się ten wariant przepchnąć ze względu na koszty. Te konsultacje były zupełnie inne, naprawdę sporo wniosły.

Myśli Pan, że teraz po konsultacjach będzie łatwiej przekonać mieszkańców do Waszych propozycji?

- Moim zdaniem najtrudniejsze jeszcze przed nami. Z czasem zaczynają się rozmowy szczegółowe, z konkretnymi osobami. I wtedy może dojść do usztywnienia stanowisk. Ale konsultacje z mieszkańcami w Kielcach to było jedno z lepszych merytorycznie spotkań. Padały konkretne argumenty i jak powiedziałem, dziękując na końcu, nie musieliśmy uciekać przed widłami. A takie sytuacje też już się zdarzały.

http://miasta.gazeta.pl/kielce/1,35255, ... nale_.html

Awatar użytkownika
tomasz2719
Ranga: Kierownik budowy ;)
Posty: 867
Rejestracja: 8 marca 2008, o 00:19
Lokalizacja: Kielce

Post autor: tomasz2719 » 11 maja 2009, o 18:06

Z jednej strony to szkoda ze przez ten park, a z drugiej to nawet fajnie, że droga będzie w zieleni, a nie jest to zazwyczaj bywa pomiędzy blokowiskami.
Ostatnio zmieniony 17 marca 2011, o 13:24 przez tomasz2719, łącznie zmieniany 1 raz.

ODPOWIEDZ