Strona 40 z 48

: 30 lipca 2011, o 16:47
autor: tomasz2719
Temat chyba był już poruszony w temacie Galerii Korona, ale tyczy się świateł, także napiszę, że na skrzyżowaniu Warszawska/Polna, będzie sygnalizacja świetlna. Bezkolizyjna z tego co się domyśliłem, z przyciskami dla pieszych. Ciekawe kiedy z tym ruszą. No i ktoś, gdzieś, coś mówił, że na skrzyżowaniu Warszawska/Studencka ma być sygnalizacja, ale to już wydaje mi się przesadą.

: 21 sierpnia 2011, o 22:02
autor: Marcinus
Chciałbym się odnieść do sygnalizacji świetlnej na Grunwaldzkiej, koło szpitala. Dzisiaj byłem świadkiem stłuczki, a przybyli na miejsce policjanci stwierdzili, że "za wcześnie włącza się zielone światło dla skręcających w lewo" (do szpitala). W opisywanej sytuacji kierująca, jadąca przez skrzyżowanie na wprost (ze Ślichowic w stronę centrum), wjechała "na żółtym" i zderzyła się ze skręcającym w lewo, który wjechał na zielonym świetle do skrętu. Jak wcześniej napisałem policjanci po obejrzeniu pracy sygnalizacji stwierdzili, że taka sytuacja jest możliwa. Kto w takiej sytuacji jest sprawcą?
Według KD:
"sygnał żółty ciągły – zabrania wjazdu za sygnalizator, chyba że w momencie jego zaświecenia kierujący pojazdem był tak blisko sygnalizatora, że nie mógłby się przed nim zatrzymać bez gwałtownego hamowania, informując jednocześnie o zmianie nadawanego sygnału na czerwony." - z wikipedii.

: 21 sierpnia 2011, o 22:10
autor: MeehoweCK
Okiem laika wina leży po stronie wjeżdżającego na żółtym świetle, ale z drugiej strony istnieje przepis mówiący, że nawet mając zielone światło, należy się upewnić o miejscu na kontynuowanie jazdy za sygnalizatorem.

: 23 sierpnia 2011, o 12:22
autor: ghs
MeehoweCK pisze:Okiem laika wina leży po stronie wjeżdżającego na żółtym świetle (...)
Na żółtym świetle można przejeżdżać (w pewnych okolicznościach). Brak winnych kierujących, mogą dochodzić pieniędzy od instytucji odpowiedzialnej na sygnalizację.
MeehoweCK pisze:(...) ale z drugiej strony istnieje przepis mówiący, że nawet mając zielone światło, należy się upewnić o miejscu na kontynuowanie jazdy za sygnalizatorem.
Tutaj ten przepis nie ma zastosowania. Chodzi w nim o to, żeby w korkach mimo zielonego nie pchać się na skrzyżowanie, jeśli nie można go opuścić, bo możesz stanąć na jego środku i po zmianie świateł blokować ruch poprzeczny.

: 23 sierpnia 2011, o 19:48
autor: jasiek
Dzisiaj nie działały światła na skrzyżowaniu IXw./Nowy Świat. Jechałem o 14 i 18, jak cudnie nagle zniknęły wszystkie korki z okolic :twisted:

: 23 sierpnia 2011, o 20:02
autor: RZ
Pieszo też się szybciej przechodziło...

: 23 sierpnia 2011, o 20:11
autor: bender
RZ pisze:Pieszo też się szybciej przechodziło...
To skrzyżowanie do jest dramat z punktu widzenia przede wszystkim pieszych i rowerzystów. Ja rozumiem, że są jakieś tam zasady włączania zielonego dla poszczególnych kierunków ale dlaczego do jasnej cholery przez większość czasu wszystkie kierunki mają czerwone?

Auta stoją a pieszy iść nie może. Piesi idą - rowerzyści stoją.

Pokonanie skrzyżowania idąc np. od południowego zachodu w kierunku północnego wschodu wymaga dobrych 5-6 minut. Rowerem uciekam w kierunku hotelu DAL, tam przejeżdżam po pasach i wracam do IX Wieków. Jestem gdzieś w okolicach Warszawskiej a inni rowerzyści są dopiero za pierwszym sygnalizatorem. :roll:

: 23 sierpnia 2011, o 20:42
autor: andrzeej
jasiek pisze:Dzisiaj nie działały światła na skrzyżowaniu IXw./Nowy Świat. Jechałem o 14 i 18, jak cudnie nagle zniknęły wszystkie korki z okolic :twisted:
Tak samo było, jak skrzyżowanie było już zbudowane, ale sygnalizacja jeszcze nie działała - zero korków, piesi przechodzili bez problemów. A teraz i tak przechodzą na czerwonym, bo nie sposób tyle czasu czekać na zielone.

: 23 sierpnia 2011, o 20:43
autor: tomasz2719
Na tym skrzyżowaniu, jeśli chcesz przejść przez al. IX W. Kielc, trzeba wybrać przejście po twojej prawej stronie. Wtedy przejdziesz w sumie na jeden raz. Jeśli pójdziesz lewą strona, to czeka się 2 razy na światłach. W wypadku przejścia przez ul. Nowy Świat (po północnej i południowej stronie), zazwyczaj ignoruję światła, które są na skręcie samochodów z al. IX W. Kielc w ul. Nowy Świat, bo zazwyczaj aż tyle aut tam nie skręca, a czeka się bez sensu.

: 25 sierpnia 2011, o 22:21
autor: grzebo
Ja proponuję, żeby SKI napisało w tej sprawie do MZD. Chociaż pewnie odpowiedzią będzie "niedasię", to sądzę, że można zacząć ich o to gnębić, to może na przyszłość będzie lepiej.
pismo do MZD pisze:
Kielce, dnia 26 sierpnia 2011 roku

(dane SKI)


Miejski Zarząd Dróg w Kielcach
ul. Prendowskiej 7
25-384 Kielce

Wniosek

Działając w ramach swoich zadań statutowych i na podstawie art. 241 kpa Stowarzyszenie Kieleckie Inwestycje wnosi o niezwłoczne wprowadzenie zmian w programie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu al. IX Wieków Kielc i ul. Nowy Świat w Kielcach.

Zastosowany obecnie na przedmiotowym skrzyżowaniu program sygnalizacji świetlnej jest bardzo nieprzyjazny dla pieszych i rowerzystów, a przy tym sprzeczny z obowiązującym prawem. Z tego względu powinien być on zmodyfikowany w następujący sposób.

1. Dla wszystkich relacji, w których piesi przechodzą przez ww. skrzyżowanie powinna istnieć możliwość przejścia przez całą ulicę (wszystkie jej jezdnie) w czasie jednej fazy.

Obecnie jest to możliwe tylko przy przechodzeniu wschodnim przejściem przez al. IX Wieków Kielc.

2. Powinny zostać znacznie ograniczone czasy trwania faz ruchu dla pojazdów skręcających w prawo z al. IX Wieków (z obu kierunków); obecnie w fazach tych przejeżdża bardzo mało pojazdów, natomiast powodują one niepotrzebne wstrzymywanie ruchu pieszych.

Brak powyższych dwóch usprawnień powoduje, że piesi nagminnie przechodzą przez część ww. skrzyżowania na czerwonym świetle. Istniejąca organizacja ruchu sprawia, że przejście przez choćby jedną z przecinających się ulic wymaga czekania na kilka faz sygnalizacji świetlnej, natomiast przejście przez skrzyżowanie "na ukos" (czyli przez dwie ulice) zajmuje nieakceptowalnie długi czas.

Stan powyższy potwierdzają nawet artykuły prasy lokalnej, jak np. poniższa publikacja Echa Dnia.
http://www.echodnia.eu/apps/pbcs.dll/ar ... 4/70168049

Taka organizacja sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu znajdującym się w centrum miasta, przy instytucjach generujących duży ruch pieszych (Urząd Wojewódzki, ZUS) jest niedopuszczalna. Jest to obszar na którym wedle wszelkich zasad urbanistyki powinno się promować ruch pieszy, a nie go utrudniać.

Sytuacja, w której piesi zaczynają ze zniecierpliwienia niewłaściwą organizacją ruchu przechodzić na czerwonym świetle jest bardzo niebezpieczna i sprzeczna z zasadami zawartymi w przepisach prawa. Zgodnie z zał. 3 pkt 6.1 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach: "Wprowadzenie sygnalizacji powinno spowodować poprawę bezpieczeństwa ruchu, co jest celem nadrzędnym i wystarczającym".

Obecny program sygnalizacji świetlnej na ww. skrzyżowaniu tego warunku koniecznego niewątpliwie nie spełnia, co sprawia, że wnioskowane zmiany są niezbędne.

3. Rowerzyści powinni mieć możliwość przejechania całego skrzyżowania w ramach jednej fazy

Analogicznie do pkt 1 powyżej, należy na przedmiotowym skrzyżowaniu wprowadzić "zieloną falę" dla rowerzystów jadących wzdłuż al. IX Wieków Kielc. Obecnie sygnalizacja jest ustawiona w ten sposób, że rowerzyści poruszający się drogą rowerową zawsze muszą się zatrzymać przynajmniej jeden raz na skrzyżowaniu z ul. Nowy Świat – zamiast pojedynczej zielonej fazy do jazdy na wprost, tak jak dla samochodów w al. IX Wieków Kielc, przejazd rowerowy został rozbity na trzy części, z których na co najmniej jednej zawsze świeci się czerwone światło.

Jest to bezpodstawna dyskryminacja rowerzystów w stosunku do kierowców samochodów, tym bardziej rażąca, że występująca w miejscu gdzie, ze względu na budowę kosztownej drogi rowerowej oraz zasady prawidłowej urbanistyki, ruch rowerowy powinien być uprzywilejowany.

Ponadto taka sytuacja powoduje, że rowerzyści, podobnie jak piesi, ignorują kolejny czerwony sygnał na skrzyżowaniu, na którym już raz musieli czekać na zmianę fazy.

Jest to sytuacja niebezpieczna, która sprawia, że program sygnalizacji powinien być niezwłocznie zmodyfikowany zgodnie z niniejszym wnioskiem.

Należy także zauważyć, że na przedmiotowym skrzyżowaniu występują bardzo krótkie obszary akumulacji rowerzystów przed poszczególnymi przejazdami. Przy większym natężeniu ruchu rowerowego rowerzyści niepotrzebnie zatrzymani światłami na wysepce pomiędzy jezdniami ul. Nowy Świat po prostu się na niej nie mieszczą. To samo dotyczy rowerzystów z przyczepkami, w tym do przewozu dzieci, którzy stawiani są obecnie w bardzo niebezpiecznej sytuacji, gdy muszą zatrzymać się na środku ul. Nowy Świat. Problem ten mógłby zostać zniwelowany przez zastosowanie postulowanej zmiany.

Na marginesie powyższego podnosimy, że na przedmiotowym skrzyżowaniu sygnalizacja świetlna jest skonfigurowana w sposób niezgodny z zał. 3 pkt 8.3.2 ww. Rozporządzenia. Zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym rowerzysta korzystający z przejazdu rowerowego ma prawo włączyć się z niego do ruchu na zasadach ogólnych. Wobec braku
dedykowanych pasów rowerowych do wykonywania skrętu w lewo oraz braku śluz rowerowych na przedmiotowym skrzyżowaniu, zgodnie z obecnie wprowadzoną organizacją ruchu strumień rowerowy osób skręcających z przejazdu rowerowego w lewo w ul. Nowy Świat jest kolizyjny ze strumieniami samochodów jadących al. IX Wieków Kielc i ze strumieniem samochodów skręcających w prawo w ul. Nowy Świat. Jest to sytuacja sprzeczna z ww. rozporządzeniem oraz niezwykle niebezpieczna – kierowcy samochodów nie spodziewają się, że w poprzek ich toru jazdy rowerzyści mogą wykonywać manewr skrętu w lewo. Ponadto dziwna jest sytuacja, w której dla samochodów przewidziano sygnalizatory kierunkowe, a dla rowerzystów – nie.

W związku z powyższym wnosimy o wprowadzenie postulowanych zmian w programie sygnalizacji świetlnej na przedmiotowym skrzyżowaniu w najkrótszym możliwym terminie oraz o poinformowanie Stowarzyszenia o krokach podjętych w niniejszej sprawie zgodnie z kpa.

(...) podpis
Macie jakieś poprawki, uwagi?

: 25 sierpnia 2011, o 23:37
autor: tomasz2719
grzebo pisze: Wobec braku dedykowanych pasów rowerowych do wykonywania skrętu w lewo oraz braku śluz rowerowych na przedmiotowym skrzyżowaniu, zgodnie z obecnie wprowadzoną organizacją ruchu strumień rowerowy osób skręcających z przejazdu rowerowego w lewo w ul. Nowy Świat jest kolizyjny ze strumieniami samochodów jadących al. IX Wieków Kielc i ze strumieniem samochodów skręcających w prawo w ul. Nowy Świat. Jest to sytuacja sprzeczna z ww. rozporządzeniem oraz niezwykle niebezpieczna – kierowcy samochodów nie spodziewają się, że w poprzek ich toru jazdy rowerzyści mogą wykonywać manewr skrętu w lewo.
Czytam to kolejny raz i nie rozumiem. Możesz zrobić mapkę? Ja to zdanie widzę tak:
1. 'strumień rowerowy osób skręcających z przejazdu rowerowego w lewo w ul. Nowy Świat' - Czyli jadę ścieżką rowerową wzdłuż al. IX W. Kielc i chcę skręcić w lewo w ul. Nowy Świat (więc muszę się przebić przez al. IX W. Kielc). Ze względu iż nie ma takiej możliwości poprzez ścieżkę rowerową, wjeżdżam na chodnik dla pieszych i stosuję się do sygnalizatorów.
2. 'jest kolizyjny ze strumieniami samochodów jadących al. IX Wieków Kielc' - ciąg dalszy pkt. 1. Skoro już stosuję się do sygnalizatorów, to jadę na zielonym, a auta stoją na czerwonym. Nie widzę kolizji.
3. 'i ze strumieniem samochodów skręcających w prawo w ul. Nowy Świat' - stosując się do sygnalizatorów, gdy auta mają zielone światło, to piesi i rowerzyści mają czerwone światło. Kolizji brak, nie mówiąc już o tym, że nie mogę znaleźć połączenia aut skręcających w prawo, z rowerzystami skręcającymi w lewo (o ile stosujemy się do sygnalizacji).

Chyba że bierzesz pod uwagę skręt rowerzystów w lewo poprzez ulicę, a nie ścieżkę rowerową i chodnik. Tyle że napisane jest wyraźnie 'strumień rowerowy osób skręcających z przejazdu rowerowego w lewo'. Tak więc jeszcze raz poproszę o mapkę bo za Chiny ludowe nie mogę tego zrozumieć i sobie wyobrazić.

: 25 sierpnia 2011, o 23:47
autor: Michał
chodzi zapewne o to, że jedziemy ścieżką tuż przy UW od strony Okrzei, i chcemy skręcić w lewo w Nowy Świat, uprzednio przecinając jeden pas (zachodni) Nowego Światu.

: 26 sierpnia 2011, o 00:00
autor: tomasz2719
A pro po skrętu w lewo przez rowerzystów, przypomniałem sobie, że jest druga możliwość gdy nie przebijam się przez al. IX W. Kielc (wtedy gdy jadę ścieżką rowerową, która jest po lewej stronie al. IX W. Kielc) :) . Ale wtedy co do mojego punktu numer 2, auta jadą prosto aleją, a ja w ogóle nie mam z nią nic wspólnego. Jeśli chodzi o mój punkt numer 3, to znalazłem to połączenie. Ale jednak jeśli najpierw przejeżdżam sygnalizatorami przez ul. Nowy Świat, a tuż za nią chcę skręcić w lewo (jadąc wtedy wzdłuż ul. Nowy Świat), to rzeczywiście może i by była kolizja z autami, ale jednak stosując się do sygnalizatorów, takiej kolizji nie ma.

: 26 sierpnia 2011, o 00:02
autor: grzebo
@tomasz2719

Chodzi oczywiście o wariant, który opisałeś na końcu. Spróbuję lepiej wyjaśnić bez mapki:

Przejazd rowerowy jest takim samym skrzyżowaniem jak każde inne, pozwala on rowerzyście jechać prosto po przejeździe, albo skręcić w lewo lub w prawo (ale oczywiście nie pod prąd jezdni jednokierunkowej).

Problem w tamtym miejscu dotyczy następujących sytuacji:
1. startuję spod hotelu Ibis i chcę jechać do centrum,
2. startuję od UW i chcę jechać do centrum,
3. startuję z DR przy Plantach i chcę jechać pod UW,
4. startuję z DR przy Koziej i chcę jechać pod UW.

Chodzi więc o sytuacje, gdy rowerzysta jadący wzdłuż al. IX Wieków chce zrobić lewoskręt w Nowy Świat. Przy obecnym oznakowaniu jest to oczywiście możliwe bez zsiadania i wykonywania nielegalnych manewrów jak jeżdżenie po chodniku albo wzdłuż przejścia dla pieszych. Po prostu jedzie się prosto, aż do przejazdu przez drugą jezdnię ul. Nowe Świat, po czym się w nią skręca. Przy takim manewrze nie napotyka się już kolejnego światła, co oznacza, że wiążące jest to z sygnalizatora S-6 dla rowerów. W efekcie ruch rowerowy jest kolizyjny z samochodowym, co nie powinno mieć miejsca.

Problem powstał dlatego, że MZD nie przewidział, że rowerzyści mogą chcieć skręcać w Nowy Świat. Można go rozwiązać bardzo prosto na dwa sposoby: umożliwiając rowerzystom, którzy chcą robić lewoskręt włączenie się na jezdnię al. IX Wieków przed skrzyżowaniem i jechanie z samochodami przez światła kierunkowe albo przez śluzy rowerowe na ul. Nowy Świat umożliwiające skręcanie w lewo "na dwa razy".

Edit:
Nieudolna mapka (okrągłe = światła dla rowerów ; kwadratowe = światła dla samochodów) Obrazek

: 28 sierpnia 2011, o 16:32
autor: mirstel
Marcinus pisze:Chciałbym się odnieść do sygnalizacji świetlnej na Grunwaldzkiej, koło szpitala. Dzisiaj byłem świadkiem stłuczki [...] W opisywanej sytuacji kierująca, jadąca przez skrzyżowanie na wprost (ze Ślichowic w stronę centrum), wjechała "na żółtym" i zderzyła się ze skręcającym w lewo, który wjechał na zielonym świetle do skrętu. [...]
Ok tydzień temu skręcałem w lewo z grunwaldzkiej w kierunku szpitala. Mało brakło a byłbym uczestnikiem podobnego zdarzenia. Ja dostałem zieloną strzałkę, zdążyłem ruszyć i dojechać do drugiego pasa a grunwaldzką przeleciał dostawczak tuż przed moim samochodem.

Druga sprawa, że strzałka w lewo świeci się bardzo krótko - przejedzie max jeden samochód, drugi wjeżdża już na czerwonym.