Budowa ITS wiąże się z przebudową skrzyżowań a to oznacza, że miasto ma niepowtarzalną szansę na ucywilizowanie skrzyżowań, które dziś są skrajne nieprzyjazne dla osób niezmotoryzowanych. Jak to wyjdzie w praktyce? Słabo ;( Miłego wciskania przycisków na każdym skrzyżowaniu, dzięki czemu będziecie mogli przejść aż przez jedną*jezdnię.
Skrzyżowanie ul. Grunwaldzkiej i ul. Jagiellońskiej
Pojawią się dodatkowe pasy do skrętu w lewo. Całe skrzyżowanie zostanie objęte przejazdami dla rowerów. Na duży plus zmniejszenie promienia łuków na prawoskrętach i zlikwidowanie zbędnej zatoki autobusowej w kierunku zachodnim. Znikną również bezsensowne obszary wyłączone z ruchu. Niestety fatalna nawierzchnia na istniejących przejazdach dla rowerów nie zostanie zmieniona.
Skrzyżowanie al. Popiełuszki i ul. Wrzosowej
Pojawi się brakujące przejście dla pieszych przez południowy wlot. Całe skrzyżowanie zostanie objęte przejazdami dla rowerów. Niestety geometria infrastruktury rowerowej fatalna - drogi dla rowerów powinny być wpięte w osi przejazdów dla rowerów (albo na odwrót - przejazdy wyznaczone w osi dróg dla rowerów) a nie kilka metrów obok.
Skrzyżowanie ul. Tarnowskiej, ul. Bohaterów Warszawy i ul. Seminaryjskiej
Pojawią się dodatkowe pasy do skrętu w lewo wokół centralnej wyspy. Po północnej stronie pojawi się zawrotka. Skrzyżowanie zostanie otoczone przejazdami dla rowerów - niestety istniejące wysepki wydzielające pasy do skrętu w prawo pozostaną, więc piesi (a teraz dodatkowo również rowerzyści) nadal będą musieli pokonywać skrzyżowanie na dwa razy i marnować czas. Taką sytuację będziemy mieć na kolejnych 5 skrzyżowaniach wzdłuż DK73 ;/
Skrzyżowanie ul. Tarnowskiej, ul. Źródłowej i ul. Zagórskiej
W ciągu DK73 zostaną zlikwidowane pasy do skrętu w lewo. W zamian od strony północnej pojawi się pas do skrętu w prawo. Również na wlotach od ul. Zagórskiej pojawią się pasy do skrętu w prawo. Podobnie jak na poprzednim skrzyżowaniu wysepki wydzielające pas do skrętu w prawo pozostaną, co w połączeniu z poprowadzeniem przejazdu dla rowerów tylko przez dwie strony skrzyżowania spowoduje, że rowerzyści chcąc jechać w ciągu DK73 będą musieli stać 3 razy na światłach.
Skrzyżowanie ul. Źródłowej, Al. Solidarności, Al. IX Wieków Kielc i ul. Sandomierskiej
Skrzyżowanie zostanie otoczone przejazdami dla rowerów. Niestety, geometria rozwiązań to szczyt kieleckiej inżynierii. Wysepka wydzielająca pas do skrętu w prawo w ul. Sandomierską pozostanie. Na ul. Sandomierskiej, Al. Solidarności i Al IX Wieków Kielc (z wyjątkiem bezsensownej DDR pomiędzy jezdniami, co by rowerzysta mógł jeszcze dłużej nacieszyć się czekaniem na sygnalizacji*świetlnej) nie przewidziano infrastruktury rowerowej, więc rowerzysta będzie mógł sobie pojeździć dookoła skrzyżowania.
Skrzyżowanie Al. Solidarności z wjazdem do CH Auchan
Zostaną wyznaczone przejazdy dla rowerów. Niestety przez wschodni wlot skrzyżowania przejazd dla rowerów będzie oddalony od jezdni - kolejny pokaz kieleckiej inżynierii.
Skrzyżowanie ul. Sandomierskiej, ul. Szczecińskiej i ul. Poleskiej
Wokół skrzyżowania zostaną wyznaczone przejazdy dla rowerów. Ponieważ jednak przewymiarowane jezdnie i narożniki skrzyżowania o ogromnych promieniach nie zostaną*ruszone to pojawią się bezsensowne odgięcia. Rowerzysta będzie mógł sobie pojeździć dookoła skrzyżowania.
Skrzyżowanie ul. Sandomierskiej i ul. Śląskiej
Tylko przez wschodni wlot pojawi się przejazd dla rowerów. Przewymiarowane jezdnie byłej DK74 zostaną po staremu.
Skrzyżowanie Al. IX Wieków Kielc, ul. Nowy Świat i ul. Pelca
Tylko przez wschodni wlot pojawi się przejazd dla rowerów. Wysepki oddzielające pas do skrętu w prawo zostaną. Szansa na wyznaczenie buspasa na południowej jezdni w ciągu pasa do skrętu w prawo stracona, zamiast tego pas do skrętu w lewo będzie miał bezsensowną kontynuację.
Skrzyżowanie ul. Warszawskiej, ul. Orkana i ul. Jaworskiego
Skrzyżowanie zostanie otoczone przejazdami dla rowerów, niestety wysepki oddzielające pasy do skrętu w prawo pozostaną, więc piesi i rowerzyści będą musieli pokonywać skrzyżowanie na dwa razy...
Przejście dla pieszych przez ul. Orkana
Zamiast tylko przejścia dla pieszych całe skrzyżowanie zostanie osygnalizowane. Niestety piesi będą mogli przejść tylko przez wschodni wlot. DDR oczywiście musi się przeplatać z chodnikiem.
Przejście dla pieszych przez ul. Wrzosową
Pojawi się przejazd dla rowerów prowadzący donikąd. DDR oczywiście po złej stronie chodnika.
Skrzyżowanie ul. Krakowskiej, ul. Spacerowej i ul. Gagarina
Wraz z DDR po wschodniej stronie pojawi się przejazd dla rowerów. Niestety DDR poprowadzona będzie po złej stronie chodnika.
Skrzyżowanie ul. Grunwaldzkiej z wjazdem do Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego
Pojawi się przejazd dla rowerów - niestety tak jak cała DDR po złej stronie chodnika. Przez zachodnią część skrzyżowania pojawi się przejazd dla rowerów, niestety nie uda się tego zrobić przez wlot wschodni.
Skrzyżowanie ul. Krakowskiej i ul. Chorzowskiej
Tylko przez jeden wlot pojawi się przejazd dla rowerów.
Skrzyżowanie ul. Warszawskiej, ul. Starej i ul. Marii Konopnickiej
Na skrzyżowanie praktycznie nic się nie zmieni. Nie powstanie brakujące przejście po południowej stronie.
Skrzyżowanie ul. Krakowskiej, ul. Fabrycznej i ul. Górników Staszicowskich
Pojawi się odcinek drogi dla rowerów prowadzącej jak najbardziej dookoła skrzyżowania.
Skrzyżowanie ul. Ściegiennego i ul. Weterynaryjnej
Pojawi się sygnalizacja świetlna i przejazd dla rowerów obok istniejącego przejścia dla pieszych.
Skrzyżowanie ul. Ściegiennego z drogą do browaru
Pojawi się sygnalizacja świetlna, obok przejść dla pieszych powstaną przejazdy dla rowerów. Niestety po zachodniej stronie będą to bieda CPR-y, a w zasadzie istniejący chodnik. Szczyt kieleckiej inżynierii.
Skrzyżowanie ul. Krakowskiej z ul. Pakosz
Zmieni się geometria skrzyzowania - zostanie zlikwidowana wysepka do skrętu w prawo z ul. Krakowskiej w ul. Pakosz. Na całym skrzyżowaniu i zawrotkach się sygnalizacja świetlna, przez ul. Pakosz zostanie przeprowadzony przejazd dla rowerów. Niestety nie przeprowadzono DDR na drugą stronę ul. Krakowskiej.