Lotnisko Kielce

Wszystko na temat nowych inwestycji w Kielcach.

Moderatorzy: Nowak, Autor, sueno, Daniel, Sirek1

Adams931
Posty: 42
Rejestracja: 18 sierpnia 2006, o 23:49
Lokalizacja: Kielce
Kontakt:

Post autor: Adams931 » 28 sierpnia 2007, o 23:46

To jeszcze z Echa o masłowie:

Lotnisko dla sportowca i biznesmena
Obice niech sobie funkcjonują swoją drogą, jako duży port pasażerski, a Masłów będzie szedł, a raczej leciał, własną trasą.


Aeroklub Kielecki chce rozwijać działalność szkoleniową i sportową i - według zapowiedzi pozostałych udziałowców lotniska - będzie miał taką możliwość. (A. Piekarski) Sportowe, rekreacyjne, biznesowe - takie ma być podkieleckie lotnisko w Masłowie. Do niedawna traktowane jako alternatywa dla portu lotniczego w Obicach, dziś przestało być przedmiotem w sporze o lokalizację lotniska.

Przestało być obiektem sporu, bo i sporu właściwie już nie ma. Tego, że przyszłością lotnictwa cywilnego dla Kielc i województwa powinien być port planowany koło Morawicy, nikt już nie kwestionuje. Oczywiście nikt z tych, którzy w ogóle wierzą w sensowność budowy w okolicach Kielc dużego lotniska. A że wierzą nie wszyscy - zwłaszcza patrząc z perspektywy Warszawy czy Brukseli - to już inna sprawa.

NOWE HANGARY, NOWY HOTEL

Koncepcja dla Masłowa jest mniej więcej taka: Obice niech sobie funkcjonują swoją drogą, jako duży port pasażerski, a Masłów będzie szedł, a raczej leciał, własną ścieżką. Ta ścieżka to stworzenie warunków do rozwoju lotnictwa sportowego, sportów paralotniczych (spadochroniarstwo, motolotnie itp.), lotnictwa prywatnego i biznesowego, a także szkolnictwa lotniczego.


Lotnisko w skrócie
Lotnisko Kielce w Masłowie powstało w 1937 roku. Jest zarejestrowane jako lotnisko komunikacji cywilnej w Światowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego (ICAO). Lotnisko ma pas asfaltowy 900 na 30 metrów i pas trawiasty 900 na 250 metrów. Udziałowcami spółki zarządzającej lotniskiem są Urząd Marszałkowski, powiat kielecki, gmina Masłów i Aeroklub Kielecki.- W ten sposób Masłów nie konkurowałby z Obiciami, za to spełniałby rolę, której to drugie lotnisko nie byłoby w stanie przejąć - mówi wicemarszałek województwa świętokrzyskiego Zdzisław Wrzałka. - Port w Masłowie znakomicie mógłby się sprawdzić na przykład jako lotnisko docelowe dla gości Targów Kielce, przylatujących tutaj kilku-kilkunastomiejscowymi samolotami.

Coraz więcej jest też osób zainteresowanych rekreacyjnym lataniem prywatnymi samolotami - w Masłowie mieliby bardzo dobre warunki. Nie do przecenienia jest też rola lotnictwa sportowego, które dzięki Aeroklubowi ma tutaj bardzo długą i piękną tradycję.
Na razie w Masłowie "parkuje” sześciu użytkowników prywatnych samolotów.
- Widać zainteresowanie kolejnych, dlatego postanowiliśmy udostępnić miejsce pod nowe hangary - mówi prezes spółki Lotnisko Kielce Jarosław Soja. - Oprócz tego chcielibyśmy doprowadzić do budowy hotelu tuż przy lotnisku, a także podwyższyć główny budynek lotniska, tak by z wieży kontrolnej był bardziej rozległy widok. Jeśli plan zagospodarowania lotniska zostanie przez Radę Nadzorczą spółki przyjęty, nowe hangary mogłyby stanąć w Masłowie w przyszłym roku. W tym samym czasie byłby ogłoszony przetarg na budowę hotelu.

LĄDOWAĆ W KAŻDYCH WARUNKACH

Wszystko to pomogłoby uruchomić program szkoleń pilotów.
- Lotniska dysponujące znacznie gorszymi warunkami prowadzą szkolenia, nie widzę więc przeszkód, by u nas też odbywały się profesjonalne kursy pilotażu - mówi Jarosław Soja.

Masłowowi brakuje jeszcze dobrego systemu radionawigacyjnego do "sterowania” samolotami i zimowego utrzymania lotniska. Jedno i drugie jest kosztowne, ale trudno myśleć o skutecznej promocji lotniska, gdy nie będzie ono oferować możliwości lądowania w każdych (no, prawie każdych) warunkach pogodowych i o każdej porze dnia i nocy. Do plusów można za to zaliczyć, że już teraz w Masłowie można dokonać odprawy granicznej, a wkrótce ma powstać posterunek celny z prawdziwego zdarzenia.

- Mam nadzieję, że po okresie zastoju, związanego ze zmieniającymi się koncepcjami co do przyszłej funkcji Masłowa, w końcu zacznie się tam coś sensownego dziać - mówi wiceprezes Aeroklubu Kieleckiego Stanisław Barycki. - To lotnisko nie musi przyjmować dziesiątek samolotów dziennie, ale doskonale nadaje się do obsługi taksówek powietrznych, niewielkich samolotów czarterowych czy prywatnych. My ze swej strony chcielibyśmy rozwijać działalność, którą Aeroklub się zajmuje "od zawsze”, zwłaszcza że zainteresowanie szkoleniami lotniczymi, uprawianiem motolotniarstwa czy skoków spadochronowych jest coraz większe. Dlatego pomysły typu nowe hangary czy hotel przy lotnisku oceniam jak najlepiej.
Wygląda więc na to, że mimo zdarzających się w przeszłości tarć, teraz zarówno właściciele lotniska, jak i działacze Aeroklubu widzą przyszłość Masłowa podobnie. Przynajmniej teoretycznie. Teraz najwyższy już czas na praktykę.

Artur Potaczała

Źródło: echodnia.eu
Kielce - moje miejsce na Świecie...

voodoo
Ranga: Inspektor nadzoru ;)
Posty: 1224
Rejestracja: 5 września 2006, o 12:28
Lokalizacja: Kielce/Ślichowice

Post autor: voodoo » 29 sierpnia 2007, o 09:39

Lepsza atmosfera wokół lotniska’

Czy Unia Europejska da pieniądze na budowę lotniska w Obicach? Będzie wiadomo 11 września– wtedy w Brukseli odbędzie się druga i jednocześnie ostatnia tura negocjacji Regionalnego Programu Operacyjnego z Komisją Europejską. Kwestia lotniska będzie głównym punktem tych rozmów. Władze samorządowe województwa świętokrzyskiego liczą na to, że uda się przekonać unijnych negocjatorów o potrzebie budowy portu – mówi Marcin Perz, członek zarządu województwa świętokrzyskiego: „Atmosfera wokół budowy lotniska w Obicach zdecydowanie polepszyła się, myślę, że będziemy mieli okazję, żeby przedstawić nasze argumenty, nowe dokumenty; to lotnisko jest nam naprawdę potrzebne, samymi drogami biznesu nie ściągniemy – żeby ściągać inwestycje, potrzeba być dobrze skomunikowanym, ale w XXI wieku to już nie tylko drogi i pociągi.” Decyzja, która zapadnie w Brukseli za 2 tygodnie będzie już ostateczna.

Radio Plus

Awatar użytkownika
Grzegorz
Ranga: Dyrektor budowy ;)
Posty: 3006
Rejestracja: 31 maja 2006, o 17:10

Post autor: Grzegorz » 29 sierpnia 2007, o 09:53

Boję się :? Jeśli nic nie wyjdzie z unijnych pieniędzy to prezydent musi zrobić dosłownie wszystko, by lotnisko wybudowali prywatni inwestorzy :!:

Awatar użytkownika
Daniel
Ranga: Dyrektor budowy ;)
Posty: 2750
Rejestracja: 21 września 2005, o 14:35
Lokalizacja: Kielce
Kontakt:

Post autor: Daniel » 29 sierpnia 2007, o 21:14

Komisarz Hübner: dajcie sobie spokój z Obicami
Piotr Burda
2007-08-29, ostatnia aktualizacja 2007-08-29 21:12


Danuta Hübner, unijna komisarz ds. polityki regionalnej, sugeruje, aby wykreślić lotnisko w Obicach z Regionalnego Programu Operacyjnego. Pisze o tym w liście do świętokrzyskich europosłów.
Jest on odpowiedzią na list Adama Bielana, Janusza Onyszkiewicza, Czesława Siekierskiego, Bogusława Sonika i Andrzeja Szejny z 17 lipca. Zwrócili się wówczas do unijnej komisarz o poparcie budowy lotniska w Obicach. Treść odpowiedzi nie pozostawia złudzeń. Danuta Hübner krytycznie odnosi się do pomysłu wybudowania lotniska. W swoim liście przytacza szereg inwestycji planowanych w województwie świętokrzyskim, m.in. budowę drogi ekspresowej łączącej Kielce z Krakowem i Warszawą. "W wyniku realizacji wyżej wymienionych inwestycji czas dostępu z Kielc do najbliższych lotnisk znacznie się skróci" - pisze Hübner. Komisarz zwraca też uwagę, że wzrost cen na rynku budowlanym sprawi, iż planowane koszty lotniska w Obicach mogą być wyższe niż planowane 75 mln euro. Jej zdaniem obecność lotniska w Regionalnym Programie Operacyjnym wydłuży czas jego zatwierdzania. Opłacalność Obic ma bowiem zbadać niezależny zespół ekspertów, a to może trwać kilkanaście tygodni. Hübner poinformowała także europosłów, że na wypadek ich negatywnej oceny zasugerowała "stronie polskiej opracowanie już teraz innej wersji RPO, bez lotniska, tak by maksymalnie skrócić czas konieczny do jego zatwierdzenia przez Komisję".

Treścią listu zaskoczony jest Marcin Perz, członek zarządu województwa. Jego zdaniem klimat dla budowy lotniska jest dobry. I powołuje się m.in. na deklarację Manfreda Beschela, przedstawiciela Komisji Europejskiej, po I turze negocjacji RPO. - Stwierdził, że jeśli prywatny biznes będzie zainteresowany lotniskiem, to znacznie zwiększy szansę na realizację. Prezydent Lubawski znalazł takich inwestorów - mówi Perz. Przyznaje jednak, że urząd marszałkowski jest przygotowany na różne wersje RPO, w tym także bez Obic. - Ale na pewno nie odpuścimy lotniska. 11 września jedziemy do Brukseli, aby dalej do niego przekonywać. Ten list trzeba traktować jako początek walki na nerwy: kto pierwszy zrezygnuje ze swojego stanowiska - uważa Perz.

Źródło: Gazeta Wyborcza Kielce
:arrow: http://miasta.gazeta.pl/kielce/1,35255,4444506.html
Obrazek

Awatar użytkownika
RZ
Ranga: Dyrektor budowy ;)
Posty: 3623
Rejestracja: 29 marca 2006, o 20:48

Post autor: RZ » 29 sierpnia 2007, o 22:03

Pani komisarz nawet nie udaje, ze interesują ją oceny ekspertów. Widać, jakie są jej intencje w stosunku do nas. Wredna baba... :(
Nie należy lekceważyć drobnostek, bo od nich zależy doskonałość (Michał Anioł)

Awatar użytkownika
michal_ck
Ranga: Dyrektor budowy ;)
Posty: 2682
Rejestracja: 18 stycznia 2007, o 00:20
Lokalizacja: Kielce-Dąbrowa

Post autor: michal_ck » 29 sierpnia 2007, o 22:45

Komisarze KE są niezależni od państw, z których pochodzą. Ma prawo tak mówić i rząd nie może na niej wywierać wpływu. Szkoda jednak, że lotnisko nie postanie. Być może jeśli w Skarżysku by postało to może inaczej by mówiła. Ale to tylko taka moja dygresja. No szkoda.
1. Zastępca Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej SKI
2. Koordynator ds. zieleni miejskiej
3. Koordynator ds. zagospodarowania os. Dąbrowa II

Awatar użytkownika
Tomek
Ranga: Inspektor nadzoru ;)
Posty: 1002
Rejestracja: 13 marca 2006, o 16:12
Lokalizacja: Kielce / Bytom

Post autor: Tomek » 30 sierpnia 2007, o 08:14

michal_ck pisze:Szkoda jednak, że lotnisko nie postanie.
Przecież nie przesądzone. Jeśli nie Unia to nawet i w tym samym artykule pisze o budowie za pieniądze prywatnych inwestorów.

Awatar użytkownika
Grzegorz
Ranga: Dyrektor budowy ;)
Posty: 3006
Rejestracja: 31 maja 2006, o 17:10

Post autor: Grzegorz » 30 sierpnia 2007, o 09:50

Zgadza się a poza tym nie jest jeszcze przesządzone, że Unia nie da, poczekajmy do 11 września...

Awatar użytkownika
Gear
Posty: 135
Rejestracja: 5 sierpnia 2006, o 16:36
Lokalizacja: CK

Post autor: Gear » 30 sierpnia 2007, o 16:11

O tym co sądzi prezydent o liście komisarz Hübner:

http://www.radio.kielce.com.pl/getfile. ... &id_f=4267 (od minuty 3:30)
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie. Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny.

lekomin
Posty: 123
Rejestracja: 28 grudnia 2006, o 23:12

Post autor: lekomin » 30 sierpnia 2007, o 16:29

A ja napiszę przewrotnie: lotnisko jest w Kielcach niepotrzebne, ale i tak powstanie, tak jak powstał dworzec we Włoszczowej. Gdy powstanie ekspresówka do Krakowa, to jesteśmy godzina+20minut od lotniska. Na loty bezpośrednio do Kielc nie ma co liczyć, więc i tak trzeba się będzie przesiadać.. a procedura odprawy, zapakowania do samolotu, startu, lotu, lądowania, wypakowania z samolotu itpitd to bita godzina. Kto lata dużo ten wie. Nie wiem, czy 20 minut jest warte 75 mln euro...

Za 75mln euro wolałbym wybudować infrastrukturę z prawdziwego zdarzenia dla uniwersytetu.

Awatar użytkownika
michal_ck
Ranga: Dyrektor budowy ;)
Posty: 2682
Rejestracja: 18 stycznia 2007, o 00:20
Lokalizacja: Kielce-Dąbrowa

Post autor: michal_ck » 30 sierpnia 2007, o 16:32

lekomin pisze:tak jak powstał dworzec we Włoszczowej.
We Włoszczowie (odmieniasz jak "Warszawie"). Komu? czemu? WłoszczowIE.
1. Zastępca Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej SKI
2. Koordynator ds. zieleni miejskiej
3. Koordynator ds. zagospodarowania os. Dąbrowa II

Awatar użytkownika
Autor
Site Admin
Posty: 11713
Rejestracja: 21 września 2005, o 14:05
Lokalizacja: Bilbało!
Kontakt:

Post autor: Autor » 30 sierpnia 2007, o 16:45

lekomin pisze:Za 75mln euro wolałbym wybudować infrastrukturę z prawdziwego zdarzenia dla uniwersytetu.
Pamietaj: albo wykorzystamy pieniadze na lotnisko my albo skorzysta inny region. Nie mam powodow, zeby nie ufac firmie Ove Arup, ktora przygotowala analize dla miasta i co najwazaniejsze w najgorszym przypadku zaklada ona, ze lotnisko bedzie dochodowe.

Awatar użytkownika
AR
Ranga: Dyrektor budowy ;)
Posty: 5704
Rejestracja: 15 listopada 2005, o 19:01
Lokalizacja: QKI
Kontakt:

Post autor: AR » 30 sierpnia 2007, o 18:35

Dobrze lekominie że nie masz na to wpływu...

Yahagi
Posty: 89
Rejestracja: 31 sierpnia 2006, o 16:31
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Post autor: Yahagi » 30 sierpnia 2007, o 21:12

http://www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wyd ... a_a_3.html

Warto poczytac... firmy prywatne jakos potrafią w lotniskach dostrzec interes. Być może w Obicach też go zobaczą.

lekomin
Posty: 123
Rejestracja: 28 grudnia 2006, o 23:12

Post autor: lekomin » 31 sierpnia 2007, o 09:29

1. Co do odmiany słowa Włoszczowa, sypię głowę popiołem.
2. Co do tego, że "niezależna" firma za którą zapłaciło województwo uznała, że lotnisko jest potrzebne.. no to ci niespodzianka. Ciekawe, czy dostaliby pieniądze, gdyby napisali, że jest ono nam niepotrzebne.
3. Co do tego, że nie mam na to wpływu.. nie do końca. Jestem wyborcą, tak jak każdy z nas i mogę głosować na kogoś kto ma realne podejście do problemu, a nie chce budować szklanych domów.
4. Jak narazie z tego co wiem na Obice nie poszło nawet jedno euro z funduszy unijnych. My się po to zgłaszamy, a UE ma pełne prawo powiedzieć tak lub nie. Jeśli zamiast inwestować czas i pieniądze w lotnisko, poszlibyśmy w kierunku infrastruktury dla uniwerku, to może byłoby po sprawie.
5. Prywatne firmy w lotnisko w Kielcach nie zainwestują, możemy się założyć. Bo i po co dokładać do interesu? Dla lotnictwa w Kielcach w zupełności wystarczyłaby rozbudowa Masłowa i umożliwienie uruchomienia regularnych rejsów feederowych na Okęcie i Balice. A tak budujemy sobie pas pod 737/A320, które to samoloty u nas lądowac nie będą. W Kielcach będzie góra kilka prywatnych śmigłowców i kilka/kilkanaście samolotów turystycznych, naprawdę warto dla nich inwestować 75 mln euro?

ODPOWIEDZ