Lotnisko Kielce

Wszystko na temat nowych inwestycji w Kielcach.

Moderatorzy: Nowak, Autor, sueno, Daniel, Sirek1

hey
Ranga: Inspektor nadzoru ;)
Posty: 1475
Rejestracja: 24 kwietnia 2006, o 13:47

Post autor: hey » 10 września 2007, o 21:22

O lotnisku zadecydują unijni eksperci?


Budowa lotniska w Obicach to najbardziej kontrowersyjny punkt w czekających nas negocjacjach. Raczej nie robimy sobie nadziei, że to spotkanie negocjacje zamknie - mówi Marek Gos, członek zarządu województwa. We wtorek czeka nas II runda negocjacji z Komisją Europejską dotycząca Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.
Dziś czeka nas II runda negocjacji z Komisją Europejską dotycząca Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.

Pierwsza tura odbyła się w maju. Do większości pomysłów komisja nie miała zastrzeżeń i szybko doszło do porozumienia. Kwestią sporną jest budowa Regionalnego Portu Lotniczego w Obicach, na co w ramach RPO zapisanych zostało 39 mln euro. Komisja Europejska nie jest przekonana co do celowości dofinansowania takiej inwestycji. Ale władze Kielc i województwa nie ustępują. Argumentują, że budowa lotniska zadecyduje o rozwoju regionu, jego brak pozbawi nas tej szansy.

Miesiąc temu kieleccy samorządowcy, politycy, przedsiębiorcy wspólnie próbowali przekonać komisarz ds. europejskich Danutę Hubner do poparcia naszych starań. Teraz będą przekonywać Komisję Europejską w II turze negocjacji. Reprezentować ją będzie Manfred Beschel, dyrektor Wydziału ds. Projektów Polskich w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej.

- Wszystko wskazuje na to, że na tych negocjacjach się nie skończy. Wiadomo, że lotnisko w Obicach jest kwestią sporną i o nią rozbijać się będą rozmowy. Mamy sygnały z Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, że chyba skończy się na tym, że Komisja Europejska wyznaczy własnych ekspertów do oceny ekonomicznej tego przedsięwzięcia - mówi Gos. Dodaje, że potraktują te rozmowy jako kolejny etap "dochodzenia do konsensusu".

Gos uspokaja, że wydłużone negocjacje nie opóźnią realizacji naszego RPO. - Założenie jest takie, że środki finansowe ruszą, gdy uzgodnione będą wszystkie regionalne programy operacyjne. A poza tym myślę, że my po tych negocjacjach, nawet jeśli nie dojdzie do porozumienia w kwestii Obic, będziemy mogli wskazać samorządom uzgodnione już projekty do uruchomienia - podkreśla Gos.

Wśród członków naszej delegacji oprócz władz regionu będą także prezydent Kielc Wojciech Lubawski oraz Artur Sobolewski, były dyrektor Wydziału Strategii i Projektów Strukturalnych Urzędu Miasta, który współtworzył koncepcję budowy lotniska w Obicach. Obaj mają przekonywać do idei budowy portu, mówić o szczegółach tego przedsięwzięcia.

Spośród 16 RPO negocjacje zakończono z pięcioma województwami: małopolskim, wielkopolskim, śląskim, Dolny Śląskiem i Pomorzem. Na początku września negocjowano z władzami województwa opolskiego. Tam Komisja Europejska wyraziła warunkową zgodę na dofinansowanie budowy lotniska w Kamieniu Śląskim i zobowiązała władze województwa do przeprowadzenia niezależnego badania, które wykaże ekonomiczną użyteczność lotniska zarówno w kontekście regionalnym, jak i krajowym.

Analizy, które na zlecenie prezydenta Kielc przeprowadziła brytyjska firma Ove Arup & Partners, wskazują, że za cztery, pięć lat lotnisko w Obicach zacznie się zwracać. Podkielecki port miałby być portem współpracującym z krakowskimi Balicami, które nie są w stanie obsłużyć dużej liczby pasażerów.

Źródło: Gazeta Wyborcza Kielce

Awatar użytkownika
Autor
Site Admin
Posty: 11713
Rejestracja: 21 września 2005, o 14:05
Lokalizacja: Bilbało!
Kontakt:

Post autor: Autor » 10 września 2007, o 21:35

Gazeta Wyborcza pisze: Wśród członków naszej delegacji oprócz władz regionu będą także prezydent Kielc Wojciech Lubawski oraz Artur Sobolewski.
Ufff. Trzymam kciuki, p. Sobolewski jest jak najbardziej na miejscu!!!

Awatar użytkownika
RZ
Ranga: Dyrektor budowy ;)
Posty: 3623
Rejestracja: 29 marca 2006, o 20:48

Post autor: RZ » 10 września 2007, o 21:54

autor pisze:
Gazeta Wyborcza pisze: Wśród członków naszej delegacji oprócz władz regionu będą także prezydent Kielc Wojciech Lubawski oraz Artur Sobolewski.
Ufff. Trzymam kciuki, p. Sobolewski jest jak najbardziej na miejscu!!!
Zgadza się.
Ciekawe, czemu nie został wiceprezydentem...
Nie należy lekceważyć drobnostek, bo od nich zależy doskonałość (Michał Anioł)

Awatar użytkownika
MeehoweCK
Ranga: Dyrektor budowy ;)
Posty: 3317
Rejestracja: 25 września 2005, o 17:41
Lokalizacja: Warszawa / Kielce
Kontakt:

Post autor: MeehoweCK » 11 września 2007, o 10:47

ważny dzień... o której powinno być coś wiadomo?
Ambicja to coś co prowadzi ludzkość do postępu, a ludzi do depresji

Awatar użytkownika
AR
Ranga: Dyrektor budowy ;)
Posty: 5704
Rejestracja: 15 listopada 2005, o 19:01
Lokalizacja: QKI
Kontakt:

Post autor: AR » 11 września 2007, o 11:17

MeehoweCK pisze:ważny dzień... o której powinno być coś wiadomo?
Trzymamy kciuki :!:
Myślę, że więcej będzie coś wiadomo po przyjeździe delegacji.

Awatar użytkownika
tom
Ranga: Dyrektor budowy ;)
Posty: 2504
Rejestracja: 29 grudnia 2005, o 10:15
Lokalizacja: Kielce, Lublin
Kontakt:

Post autor: tom » 11 września 2007, o 17:29

Obrazek

Ekspert zdecyduje czy Kielce otrzymają pieniądze na budowę lotniska w Obicach

Niezależny ekspert powołany przez Komisję Europejską zdecyduje czy Kielce otrzymają europejskie pieniądze na budowę lotniska w Obicach.

Takie jest efekt dzisiejszych negocjacji w Brukseli. Prezydent Kielc Wojciech Lubawski tuż po zakończeniu negocjacji powiedział na antenie Radia Kielce, że sprawdzane będą dane przedstawione w zamówionym przez miasto raporcie na temat opłacalności lotniska. Przygotowała go dla Kielc duńska firma Ove Arup. Według prezydenta Kielc argumentem przemawiającym za kontynuowaniem negocjacji była także chęć zainwestowania w Obicach kanadyjskiej firmy Essency Lovelin, która prowadzi już na świecie kilka lotnisk. Ostateczna decyzja w tej sprawie ma zapaść do końca października. Kielce ubiegają się o 39 milionów euro.

http://www.radio.kielce.com.pl/index.php?go=3&id_k=6538
Komisja Rewizyjna czuwa!

Awatar użytkownika
Grzegorz
Ranga: Dyrektor budowy ;)
Posty: 3006
Rejestracja: 31 maja 2006, o 17:10

Post autor: Grzegorz » 11 września 2007, o 17:46

Bardzo dobra wiadomość - to jest to na co liczyłem po dzisiejszych rozmowach. Jednak nadal istnieje obawa, że te badania zostaną tak przeprowadzone, by to lotnisko nie powstało. Powinniśmy się dowiedzieć co będzie badać firma, która wygrała ten przetarg. Może się okazać, że gdzieś jest zapisane, że lotnisko ma się zwrócić po kilku pierwszych latach od powstania, ma przyjmować od razu po otwarciu milion pasażerów rocznie, lub inne bzdurne, ale ważne dla inwestycji zapisy... Musimy śledzić to wszystko na bieżąco! Podejrzane jest już to, że Unia ma za przeproszeniem gdzieś analaizy znanej firmy OVE Arup i zleca przeprowadzenie badań innej firmie... Jestem dobrej myśli, ale jednak się trochę boję...

Awatar użytkownika
Michał
Ranga: Inspektor nadzoru ;)
Posty: 1258
Rejestracja: 29 grudnia 2005, o 01:09

Post autor: Michał » 11 września 2007, o 18:46

Essency Lovelin
Że niby jak? Ktoś wie jak to się naprawdę nazywa? Bo w żadnej kombinacji nie mogę znaleźć takiej firmy ;)

Awatar użytkownika
AR
Ranga: Dyrektor budowy ;)
Posty: 5704
Rejestracja: 15 listopada 2005, o 19:01
Lokalizacja: QKI
Kontakt:

Post autor: AR » 11 września 2007, o 19:20

Michał pisze:
Essency Lovelin
Że niby jak? Ktoś wie jak to się naprawdę nazywa? Bo w żadnej kombinacji nie mogę znaleźć takiej firmy ;)
http://www.snc-lavalin.com/
Jak zwykle nazwa przekręcona :D ...fonetycznie podobnie, chociaż jeśli firma jest z Montrealu to niekoniecznie :)

Awatar użytkownika
Michał
Ranga: Inspektor nadzoru ;)
Posty: 1258
Rejestracja: 29 grudnia 2005, o 01:09

Post autor: Michał » 11 września 2007, o 19:49

no jakby nie patrzeć jest eSeNCe :P

Tu jeszcze jakieś informacje: http://en.wikipedia.org/wiki/SNC_Lavalin

i po polsku:
SNC-Lavalin jest jedną z wiodących firm inżynieryjnych i budowlanych. Od ponad 40 lat aktywnie działamy na arenie międzynarodowej budując wielokulturową sieć obejmującą pięć kontynentów. W biurach w Kanadzie i 30 innych krajach zatrudniamy ponad 15 000 osób, a projekty realizujemy obecnie w ponad 100 krajach. Firma SNC-Lavalin, założona w 1911 roku, jest uznanym, światowej klasy ekspertem w zarządzaniu projektami i ich realizacji. Oferujemy również usługi w zakresie projektowania i dostaw.

SNC-Lavalin Polska Sp. z o.o. jest firmą inżynierską projektowo-realizacyjną – stałym oddziałem SNC-Lavalin w Polsce. Dzięki sile finansowej korporacji oraz bardzo wysokim kwalifikacjom pracowników, jesteśmy zdolni podejmować realizację największych projektów przemysłowych w kraju i zagranicą. W chwili obecnej prowadzimy realizację Projektu Elektrownia Pątnów II (460MW), obejmujący wymianę dwóch bloków Elektrowni Pątnów, jednej z trzech elektrowni opalanych węglem brunatnym (Zespół Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin).
Firma budowała m.in. lotnisko w Eldoret w Kenii:
Infrastructure and facilities required for the construction of the airport had three main components: Construction of a 3.5 km runway including access roads and parking for several airplanes. Concurrently, construction of all facilities needed for air traffic: air terminal (2,400 m2), control tower (height 35 m), operations centre (630 m2), cargo terminal (850 m2), electrical substation (360 m2), fire station (300 m2), restaurant-cafeteria (200 m2), repair workshop including the maintenance of infrastructure and mechanical equipment (430 m2) and potable water supply system and fire protection system with a 400 m3 capacity. All facilities required for air traffic control according to ICAO standards.
i brała udział w rozbudowie lotniska w Montrealu: http://en.wikipedia.org/wiki/Montr%C3%A ... al_Airport

i to chyba tyle powiązań z lotniskami.

msz1
Ranga: Kierownik budowy ;)
Posty: 910
Rejestracja: 26 stycznia 2006, o 22:13
Lokalizacja: Kielce

Post autor: msz1 » 11 września 2007, o 23:11

Bruksela wciąż nie chce dofinansować Obicjoge2007-09-11, ostatnia aktualizacja 2007-09-11 19:51

Ale powołuje eksperta, od którego zależeć będzie, czy ostatecznie inwestycja znajdzie się w Regionalnym Programie Operacyjnym, z którego projekty współfinansuje Unia Europejska.
Ekspert zostanie wyłoniony w przetargu, który już został ogłoszony, a zostanie rozstrzygnięty w piątek. - Potem ekspert ma 10 dni na przygotowanie wstępnej oceny, czy budowa lotniska w Obicach jest m.in. uzasadniona ekonomicznie. Jeżeli ocena nie będzie jednoznaczna, to ma czas do końca października, by ją uściślić na "tak" lub "nie" - mówi Marcin Perz, członek zarządu województwa świętokrzyskiego, uczestniczący we wczorajszych negocjacjach w Brukseli. Dodaje, że dalszych rozmów nie będzie, los lotniska jest w rękach eksperta. - Jeżeli opinia będzie negatywna, już nic nie skłoni komisji do zmiany zdania - informuje Perz.

Władze regionu mają zamiar zaprosić eksperta do Kielc. Chcą na miejscu przekonać go i udowodnić, jak bardzo lotnisko jest potrzebne regionowi. - Zobowiązaliśmy się do udostępnienia mu bezzwłocznie każdego dokumentu jakiego zażąda. Będzie też miał bezpośredni kontakt z brytyjską firma Ove Arup, która na zlecenie miasta przygotowuje opracowanie dotyczące budowy portu lotniczego - zapowiada Perz.

Komisja nie zgodziła się na to, by lotnisko w Obicach wpisać do RPO warunkowo. Wnosili o to przedstawiciele samorządu województwa. Taki wariant zastosowano na przykład z projektem budowy lotniska w Kamieniu Śląskim na Opolszczyźnie. Budowę wpisano, ale komisja europejska zażądała analiz ekonomicznych, które potwierdzą użyteczność takiej inwestycji dla regionu i kraju.

Regionalny Program Operacyjny dla województwa, za wyjątkiem lotniska, został całkowicie uzgodniony. - Pan Manfred Beschel, dyrektor Wydziału ds. Projektów Polskich bardzo pochwalił nasz program. Mówił, że jest jednym z lepiej przygotowanych - opowiada Perz.


Źródło: Gazeta Wyborcza Kielce

Awatar użytkownika
pawloz
Posty: 79
Rejestracja: 23 stycznia 2007, o 17:14
Lokalizacja: Stąd

Post autor: pawloz » 11 września 2007, o 23:54

msz1 pisze:Jeżeli opinia będzie negatywna, już nic nie skłoni komisji do zmiany zdania - informuje Perz.
A jak opinia będzie pozytywna to zdanie będą musieli zmienić. Bo jak niby mieliby wytłumaczyć odmowę dofinansowania po pozytywnej opinii niezależnego eksperta, którego sami powołali. Czuję, że będzie dobrze.

Awatar użytkownika
MeehoweCK
Ranga: Dyrektor budowy ;)
Posty: 3317
Rejestracja: 25 września 2005, o 17:41
Lokalizacja: Warszawa / Kielce
Kontakt:

Post autor: MeehoweCK » 12 września 2007, o 00:03

Popatrzmy na to w ten sposób: jeśli Ove Arup opracowało raport rzetelnie i zgodnie z prawdą (wierzę, że tak), a nie "na miarę" i tak samo zrobi powołany ekspert, to raporty będą zbliżone i wszystko będzie cacy :D
Ambicja to coś co prowadzi ludzkość do postępu, a ludzi do depresji

Awatar użytkownika
AR
Ranga: Dyrektor budowy ;)
Posty: 5704
Rejestracja: 15 listopada 2005, o 19:01
Lokalizacja: QKI
Kontakt:

Post autor: AR » 12 września 2007, o 08:13

MeehoweCK pisze:Popatrzmy na to w ten sposób: jeśli Ove Arup opracowało raport rzetelnie i zgodnie z prawdą (wierzę, że tak), a nie "na miarę" i tak samo zrobi powołany ekspert, to raporty będą zbliżone i wszystko będzie cacy :D
Wydawałoby się to logiczne.
Mam nadzieję że tak będzie.

hey
Ranga: Inspektor nadzoru ;)
Posty: 1475
Rejestracja: 24 kwietnia 2006, o 13:47

Post autor: hey » 12 września 2007, o 08:51

KIELCE
12 września 2007


Kto wybuduje lotnisko w Obicach?

Losy dofinansowania kieleckiego lotniska przez Unię Europejską rozstrzygną się w październiku. Są już jednak chętni do budowy portu za własne pieniądze.



Wczorajsze negocjacje w Brukseli pomiędzy świętokrzyską delegacją, a przedstawicielami Komisji Europejskiej nie przesądziły czy Unia przeznaczy miliony euro na budowę lotniska w Obicach. Sprawą zajmie się specjalnie powołany ekspert.

Wczoraj w Brukseli odbyła się druga tura negocjacji dotycząca współfinansowania przez Komisję Europejską budowy Regionalnego Portu Lotniczego Kielce w Obicach. Uczestniczyli w niej przedstawiciele Komisji oraz Urzędu Marszałkowskiego i prezydent Kielc Wojciech Lubawski.

WSTĘPNIE NEGATYWNIE

Świętokrzyskie stara się o 39 milionów euro na lotnisko, które zapisano w Regionalnym Programie Operacyjnym dla naszego regionu. Komisja Europejska dotąd sceptycznie podchodziła do koncepcji budowy portu lotniczego pod Kielcami. Przed kilkunastoma dniami Danuta Hübner, komisarz do spraw polityki regionalnej Komisji Europejskiej, w liście do świętokrzyskich europosłów stwierdziła, że Komisja projekt wstępnie ocenia negatywnie. Argumentowała, iż po wybudowaniu dróg dwupasmowych na terenie regionu i modernizacji linii kolejowej z Kielc do Warszawy znacznie skróci się czas dojazdu ze Świętokrzyskiego do pobliskich lotnisk. Wskazywała także na wysokie koszty realizacji inwestycji oraz fakt, iż zasięg oddziaływania portu lotniczego w Kielcach będzie się pokrywał w ponad 90 procentach z zasięgiem innych portów lotniczych.

DECYZJA W PAŹDZIERNIKU

- Przedstawiciele Komisji Europejskiej uznali, że powołają swojego eksperta, który oceni czy lotnisko pod Kielcami jest potrzebne. Chodzi głównie o względy ekonomiczne, czyli opłacalność inwestycji. Ekspert ma zakończyć swoją pracę do końca października i wówczas zapadnie ostateczna decyzja, czy dostaniemy pieniądze - informował Wojciech Lubawski, prezydent Kielc tuż po zakończeniu negocjacji. - Naszym partnerom z Komisji przedstawiliśmy szereg argumentów przemawiających za budową lotniska.

Między innymi opracowanie brytyjskiej firmy, która przygotowała wstępną koncepcję lotniska wraz z danymi o charakterze ekonomicznym. Te dane są bardzo obiecujące. Poinformowałem ponadto, że poważna kanadyjska firma jest zainteresowana wejściem w spółkę z miastem przy realizacji inwestycji - relacjonuje prezydent Kielc.
- Klimat rozmowy był dobry, miała ona charakter merytoryczny. Przedstawiciel Komisji Europejskiej powiedział mi, że gwarantuje, iż opinia eksperta będzie rzetelna - mówi Wojciech Lubawski. - Jeśli jednak Komisja powie Obicom "nie”, to będziemy szukać innych rozwiązań, na przykład inwestorów prywatnych. Lotnisko powstanie prędzej czy później - kwituje prezydent Kielc.


Wybudują Kanadyjczycy?
Michał Okła, senator Platformy Obywatelskiej, doprowadził do spotkania prezydenta Kielc z przedstawicielami kanadyjskiej firmy z branży lotniczej. - Kanadyjczycy zainteresowani są finansowaniem budowy w całości lub w częściach. Decyzja należy do prezydenta. Podobne lotnisko wybudowali we Francji i dziś żyje z niego cała Szampania. Są przygotowani logistycznie, mają doświadczenie. Oni proponują, by pod Kielcami wybudować port typu B, który byłby głównie nastawiony na obsługę towarową, ale także oczywiście loty pasażerskie - mówi Michał Okła.



Echo Dnia

ODPOWIEDZ