Lotnisko Kielce

Wszystko na temat nowych inwestycji w Kielcach.

Moderatorzy: Nowak, Autor, sueno, Daniel, Sirek1

Awatar użytkownika
bender
Ranga: Kierownik budowy ;)
Posty: 829
Rejestracja: 25 lipca 2011, o 21:11
Lokalizacja: Bo to Kielce, Kielce są bracie...

Post autor: bender » 7 stycznia 2013, o 12:18

Doskonałe. :D
Stowarzyszenie Blokujemy Kieleckie Inwestycje by T. Sayor

Awatar użytkownika
panGargamel
Posty: 238
Rejestracja: 26 września 2012, o 11:47
Lokalizacja: Z Miasta EKRANÓW i wyciętych DRZEW

Post autor: panGargamel » 7 stycznia 2013, o 13:57

Merytorycznie piekne ;) Ale graficznie brakuje mi czegos co od razu nakierowaloby na tematyke lotnicza... lub jak w naszym przypadku "lotnicza".
Ostatnio zmieniony 7 stycznia 2013, o 14:30 przez panGargamel, łącznie zmieniany 1 raz.
Łyso wszędzie, pusto wszędzie...
Co to będzie?
Pięknie będzie!
Tu wytniemy drzewo, a tam ekran będzie!

grzebo
Ranga: Inspektor nadzoru ;)
Posty: 1434
Rejestracja: 12 stycznia 2009, o 14:20
Lokalizacja: Kielce

Post autor: grzebo » 7 stycznia 2013, o 14:16

Pomysł fajny, ale cały trick polega na tym, żeby to zrobić z legalnych materiałów. Poza tym to jest bardzo prześmiewczy obrazek, a miało być merytorycznie.

Zapraszamy do SKI, na przyszłość konsultacje kogoś z gustem artystycznym bardzo się przydadzą.

Awatar użytkownika
panGargamel
Posty: 238
Rejestracja: 26 września 2012, o 11:47
Lokalizacja: Z Miasta EKRANÓW i wyciętych DRZEW

Post autor: panGargamel » 7 stycznia 2013, o 14:29

OK, masz racje.
Co do wstapienia do SKI, to nie czuje sie teraz na silach zeby podejmowac nowe zobowiazania. Ale gdyby co to sluze pomoca.

(To powyzej wyedytuje, zeby sie nie platalo gdzies po int.)
Łyso wszędzie, pusto wszędzie...
Co to będzie?
Pięknie będzie!
Tu wytniemy drzewo, a tam ekran będzie!

Awatar użytkownika
MAŁY
Ranga: Inspektor nadzoru ;)
Posty: 1664
Rejestracja: 29 lipca 2006, o 21:43
Lokalizacja: KIELCE_oś.Świetokrzyskie

Post autor: MAŁY » 8 stycznia 2013, o 09:23

Lotnisko w Świdniku ma być wzorem dla Masłowa

O doświadczeniach samorządu województwa lubelskiego w budowie nowo otwartego lotniska w Świdniku rozmawiał dziś członek zarządu województwa świętokrzyskiego Jan Maćkowiak z wicemarszałkiem lubelskim Jackiem Sobczakiem. Jak nam powiedział warto korzystać z dobrych rozwiązań i podpowiedzi.

Szukaliśmy odpowiedzi na pytania, które sobie zadajemy chcąc doprowadzić do zmiany statusu lotniska w Masłowie z cywilnego na publiczny, dodał Jan Maćkowiak. Władze województwa lubelskiego doprowadzały do statusu lotniska publicznego, porządkowały sprawy własnościowe na lotnisku, układały sobie właściwe relacje między aeroklubem lubelskim, a zarządem spółki, którą utworzyły. Uznaliśmy, że mają doświadczenia które warto poznać – powiedział Jan Maćkowiak.

Zaznaczył, że zbieranie doświadczeń będzie ułatwiało samorządowi podejmowanie decyzji dotyczących lotniska w Masłowie. Jednocześnie podkreślił, że nigdzie nie ma konkretnego wzoru, z którego w całości można byłoby skorzystać w świętokrzyskiem. Jan Maćkowiak stwierdził, że samorząd województwa świętokrzyskiego jest zdeterminowany w działaniach, które mają doprowadzić do zmiany statusu i rozbudowy lotniska w Masłowie, które byłoby co najwyższej portem regionalnym. Władze chcą powołać specjalną spółkę, która by się tym zajęła.
:arrow: http://www.radio.kielce.pl/page,,Lotnis ... 554e5.html
Kielce- Tu jest moje miejsce! Tu sie urodziłem i tu zakończyć żywot swój pragnę!
Obrazek

Awatar użytkownika
bender
Ranga: Kierownik budowy ;)
Posty: 829
Rejestracja: 25 lipca 2011, o 21:11
Lokalizacja: Bo to Kielce, Kielce są bracie...

Post autor: bender » 8 stycznia 2013, o 09:33

Władze chcą powołać specjalną spółkę, która by się tym zajęła.
.

ROTFL

Ma ktoś pomysł jak dostać się do jej zarządu albo chociąż RN? :wink:
Stowarzyszenie Blokujemy Kieleckie Inwestycje by T. Sayor

Awatar użytkownika
AR
Ranga: Menadżer budowy ;)
Posty: 5704
Rejestracja: 15 listopada 2005, o 19:01
Lokalizacja: QKI
Kontakt:

Post autor: AR » 8 stycznia 2013, o 10:20

Jakoś nie słyszę nic w naszych kieleckich mediach o lotnisku w Radomiu.
Temat tabu? :)
Wszystkim się podoba, a tobie się nie podoba

Awatar użytkownika
Sirek1
Ranga: Menadżer budowy ;)
Posty: 3934
Rejestracja: 4 maja 2006, o 20:37

Post autor: Sirek1 » 15 stycznia 2013, o 18:11

Koniec z lotniskiem w Masłowie? Prezes spółki i rada nadzorcza odchodzą!

Likwidator w spółce Lotnisko Kielce? To prawdopodobne, gdyż z braku pieniędzy na koncie spółki, sąd odrzucił wniosek o przeprowadzenie upadłości. Do dymisji podał się prezes zarządu Robert Erdowski i Rada Nadzorcza.

A to wszystko działo się we wtorek na nadzwyczajnym zgromadzeniu wspólników Spółki Lotnisko Kielce. Prezes spółki poinformował wspólników, że ma informacje z sądu, że oddalono wniosek o upadłość spółki ze względu na to, że spółka nie posiada pieniędzy koniecznych na przeprowadzenie upadłości, na którą potrzeba około 70 tysięcy złotych.

To nie koniec niespodzianek. Podczas wczorajszego zgromadzenia do dymisji podał się prezes zarządu Robert Erdowski i Rada Nadzorcza. - Prezes spółki złożył rezygnację na moje ręce, jako przewodniczącego zgromadzenia wspólników, że z dniem 31 stycznia rezygnuje z zarządu w spółce Lotnisko Kielce i żeby było jeszcze ciekawiej, to członkowie Rady Nadzorczej również poinformowali mnie, że rezygnują z pracy w Radzie Nadzorczej. Swoje obowiązki będą wykonywać do 31 stycznia – mówi Jan Maćkowiak, członek zarządu województwa odpowiedzialny za sprawy lotniska. Przypomnijmy ,że samorząd województwa jest właścicielem większości udziałów spółki.

Co dalej z lotniskiem w Masłowie? Jan Maćkowiak chce przede wszystkim spokojnego rozwiązania tej sytuacji.

- Jest kilka możliwych wariantów – uważa Maćkowiak. - Na pewno spółka jest potrzebna i nie ma możliwości, żeby jej nie reaktywować. Jeżeli nagle zmieni się sytuacja finansowa spółki i znajdą pieniądze na pokrycie kosztów upadłości, wtedy zarząd spółki może ponownie złożyć wniosek do sadu. Albo – drugi wariat, mniej ciekawy to sami wspólnicy siądą do stołu i podejmą uchwałę o likwidacji spółki. A wtedy sami musimy wyznaczyć likwidatora, która pozamyka sprawy spółki. Będziemy radzić się prawników i przeprowadzać likwidacje zgodnie z prawem i mam nadzieję że w sposób spokojny. Areoklub również chce aktywnie zakończyć funkcjonowanie spółki.

Członek zarządu dodaje, że formuła tej spółki po prostu wyczerpała się i wszelkie podejmowania prób utrzymania jej nie mają sensu. - Nie było zgody wspólników, co do przyszłości spółki i nie było wspólnych działań. Ta spółka z góry skazana była na niepowodzenie – mówi otwarcie Maćkowiak. - Gmina Masłów chce zaległe podatki, areoklub chciał rozwijać swoje potrzeby statutowe, województwo dopiero teraz zauważyło, że może mieć lotnisko publiczne, a zarząd powiatu nie interesował się nim, do tego, co wszyscy wiemy - dochodziły konflikty na osi prezes spółki z prezesem areoklubu. To dolało oliwy do ognia.

Zarząd województwa rozpatruje możliwość powołania spółki z jednoosobowym udziałem, ale tylko województwa. Gmina Masłów obecnie pilnuje tylko swojego interesu jakim jest odzyskanie pieniędzy za zaległe podatki. Na kolejnym Zgromadzeniu Wspólników ma być podjęta uchwała o ogłoszeniu likwidacji spółki.

:arrow: http://www.echodnia.eu/apps/pbcs.dll/ar ... /130119032

michau

Post autor: michau » 8 lutego 2013, o 11:47

Najpierw małe, potem duże. Jest szansa na szybkie uruchomienie lotniska w Masłowie i portu w Obicach?

http://www.strefabiznesu.echodnia.eu/ar ... -w-obicach

Awatar użytkownika
Sirek1
Ranga: Menadżer budowy ;)
Posty: 3934
Rejestracja: 4 maja 2006, o 20:37

Post autor: Sirek1 » 13 lutego 2013, o 19:45

Haracz czy reklama? Dopłaty dla linii

Nawet 143 mln zł mogą być warte udokumentowane umowy marketingowe podpisane przez polskie lotniska i samorządy z Ryanairem i Wizz Airem w ciągu ostatnich 7 lat. Niewykluczone, że kwota może być nawet wyższa

(...)
Dyskusję o dopłatach dla tanich linii warto kontynuować zwłaszcza w kontekście budowanych nowych lotnisk. Powstające porty m.in. w Gdyni, Radomiu czy Kielcach, jak również niedawno otwarty Lublin muszą liczyć się z tym, że zwłaszcza w początkowym okresie ich działalności jedynie dopłaty lub duże zniżki od opłat lotniskowych przyciągną przewoźników niskokosztowych. Nie oznacza to, że taka strategia jest z gruntu zła. Jednak przed wydaniem publicznych pieniędzy konieczna jest szczegółowa, obiektywna analiza tego, czy inwestycja w budowę i utrzymanie lotniska oraz ściągnięcie pasażerów się opłaci.

Obiektywne analizy powinny dać odpowiedź w przypadku każdego lotniska z osobna - czy warto dopłacić do lotów tanich linii, licząc na zwrot tej inwestycji, czy są to pieniądze utopione celem zapewnienia jakiegokolwiek ruchu w danym porcie[/quote].

Całosć :arrow: http://www.pasazer.com/in-13121-haracz, ... ,linii.php

Awatar użytkownika
AR
Ranga: Menadżer budowy ;)
Posty: 5704
Rejestracja: 15 listopada 2005, o 19:01
Lokalizacja: QKI
Kontakt:

Post autor: AR » 14 lutego 2013, o 11:41

Wszystkim się podoba, a tobie się nie podoba

Awatar użytkownika
AR
Ranga: Menadżer budowy ;)
Posty: 5704
Rejestracja: 15 listopada 2005, o 19:01
Lokalizacja: QKI
Kontakt:

Post autor: AR » 20 lutego 2013, o 14:46

Samorząd województwa ma plan dla Masłowa. Chce wydać grube miliony

Kilkadziesiąt milionów złotych chce wydać w najbliższych latach samorząd województwa na rozbudowę lotniska w Masłowie. W planach jest m.in. wydłużenie pasa startowego minimum do 1300 metrów. - To jedyne wyjście - komentuje członek Stowarzyszenia Lotnisko Kielce.

To ciąg dalszy przygotowań samorządu województwa do podziału potężnych unijnych pieniędzy, które do Polski trafić mają na lata 2014-2020. Jak pisaliśmy, dominują wśród nich inwestycje drogowe. - Ale dla mnie bardzo ważnym elementem będzie też rozwój lotniska w Masłowie - podkreśla Jan Maćkowiak, odpowiedzialny za infrastrukturę członek zarządu województwa świętokrzyskiego.
Wyjaśnia, że do prac chce zaangażować Świętokrzyski Zarząd Dróg Wojewódzkich oraz firmę zewnętrzną. - Ogłosimy przetarg na opracowanie koncepcji rozbudowy lotniska. Wiemy już, że konieczne będzie przełożenie drogi wojewódzkiej numer 745 - tłumaczy.
Autorzy koncepcji będą musieli określić m.in., jaki powinien być zakres modernizacji lotniska oraz o ile wydłużyć pas startowy. Teraz ma on 1150 metrów. - Wiem, że koszty wykupu zabudowanych nieruchomości i ukształtowanie terenów wymuszą ograniczenia. To dlatego eksperci muszą odpowiedzieć na pytanie o długość pasa. Myślę, że 1300-1500 metrów to minimum, żeby to wszystko miało sens - argumentuje Maćkowiak.
Szacuje, że inwestycja może kosztować kilkadziesiąt milionów. - Nie chciałbym przerażać kwotami, bo nie jest ona jeszcze znana. Generalnie na szczeblu ministerialnym nie ma aprobaty na ładowanie setek milionów w lotniska - dodaje.
Niewykluczone więc, że przełożenie drogi będzie osobną inwestycją, której koszt oszacowano na 15-20 mln. - Ta droga i tak nie spełnia parametrów, tak czy inaczej wymaga modernizacji - mówi samorządowiec.
Maćkowiak ostrożniej ocenia koszty rozwoju samej infrastruktury lotniskowej. - Na dziś szacujemy to na 70 milionów, ale równie dobrze może to być połowa tej kwoty albo więcej. Łatwiej będzie o tym mówić po opracowaniu koncepcji - tłumaczy.
To kolejna deklaracja w sprawie lotniska w Masłowie. Wcześniej Jan Maćkowiak podkreślał, że kluczowe będzie przejęcie pełni władzy nad tym obiektem. Chodzi m.in. o porozumienie z 2001 roku pomiędzy samorządem województwa i Aeroklubem Kieleckim. Dzięki niemu aeroklub bezpłatnie korzysta z obiektu w Masłowie.
- Wprawdzie jesteśmy właścicielem lotniska, ale tak naprawdę trzeba dopiero odzyskać pełne władztwo. Jesteśmy na dobrej drodze, żeby do tego doszło - zapewnia Maćkowiak.

Dla "Gazety"
prof. Janusz Jarosiński, pracownik naukowy Uniwersytetu Jana Kochanowskiego, członek Stowarzyszenia "Lotnisko Kielce"

Już kiedyś, jako stowarzyszenie, sugerowaliśmy samorządowi województwa, by zlecił opracowanie ogólnej koncepcji, jak powinno rozwijać się lotnisko w Masłowie. Dobrze, że ktoś mówi o takim kroku, i mam nadzieję, że na koncepcji się nie skończy. Moim zdaniem rozbudowa lotniska w Masłowie to jedyne wyjście, bo planowany port lotniczy w Obicach jest nie do zrobienia.
Obecny pas można wydłużyć maksymalnie do 1700 metrów, ale już 1300 metrów pozwoli na bezpieczne operowanie takich samolotów jak ATR. Pas to oczywiście niejedyny problem, bo chodzi też o inną infrastrukturę, ale takie wydłużenie wydaje się stosunkowo łatwe do realizacji po przełożeniu drogi oraz nielicznych wyburzeniach.

http://kielce.gazeta.pl/kielce/1,47262, ... z2LRkYTVaY
Wszystkim się podoba, a tobie się nie podoba

Awatar użytkownika
Sirek1
Ranga: Menadżer budowy ;)
Posty: 3934
Rejestracja: 4 maja 2006, o 20:37

Post autor: Sirek1 » 15 marca 2013, o 09:03

Obice lotniskiem dla całej Polski? Wniosek z Kielc wysłany

Wniosek w tej sprawie został wysłany do ministra skarbu państwa Mikołaja Budzanowskiego w poniedzialek. - To odpowiedź na jego pismo, w którym poprosił o zgłaszanie do programu "Inwestycje Polskie" zadań o znaczeniu regionalnym i ogólnopolskim. Nasz projekt dobrze się w to wpisuje - mówi Wojciech Lubawski.

Jego zdaniem za lokalizacją w Obicach przemawiają dane z rządowej "Strategii rozwoju transportu 2020". - Wynika z niej, że ruch pasażerski z 26 mln wzrośnie w 2035 roku do 78 mln pasażerów, czyli trzykrotnie. A nie ma możliwości rozbudowy już istniejących portów. My mamy już 530 ha miejsca, a obok jest kolejne 2 tys. do wykorzystania. Dla porównania: Okęcie dysponuje 800 ha - mówi Lubawski.

W kieleckim wniosku ważna jest też dogodna lokalizacja - w pobliżu dróg krajowych nr 7, 73 i 74. - Niedaleko mamy nawet szerokie tory. Tak naprawdę potrzebne byłyby inwestycje w linię kolejową nr 8, żeby szybciej dojechać do Warszawy i Krakowa - ocenia prezydent.

Zaznacza, że dotychczasowe pomysły budowy centralnego portu lotniczego były nieudane. - Lokalizowano go już w różnych miejscach, sięgając w okolice Radomia. A tak naprawdę Modlin i Radom tylko zabezpieczą Warszawę. Co z innymi portami? Przecież w Krakowie już nie ma miejsc na rozbudowę - tłumaczy.

Według wniosku inwestycja mogłaby być realizowana w etapach - docelowo Obice miałyby mieć trzy pasy startowe. Pierwszy etap to jednak port regionalny, który mógłby powstać do 2018 roku. - Czekamy na decyzję środowiskową. Jeżeli zapadnie decyzja o realizacji i będą na to pieniądze, to za 4-5 lat mogłyby lądować tu pierwsze samoloty - potwierdza Wojciech Lubawski. To kosztowałby ok. 600 mln zł, z czego 200 mln mogłoby pochodzić z makroniwelacji terenu i sprzedaży kamienia wydobytego przy okazji inwestycji.

Cała inwestycja obejmująca również obsługę cargo i centrum logistyczne kosztowałoby ok. 2 mld zł. - U nas warunki są doskonałe. Decyzja zależy jednak od polityków. Jeżeli jej nie będzie, nadal sami będziemy przygotowywać inwestycję pod port, który wcześniej czy później powstanie - zapowiada prezydent Kielc.


:arrow: http://wyborcza.biz/biznes/1,100896,135 ... Kielc.html

Gajtek
Posty: 64
Rejestracja: 1 grudnia 2008, o 18:21

Post autor: Gajtek » 16 marca 2013, o 20:49

Centralny Port Lotniczy dla Polski w podkieleckich Obicach? Pierwsze samoloty wystartują w 2018 rokDodano: 13 marca 2013, 15:51 Autor: Paweł WIĘCEKu?

Jest propozycja, by pod Kielcami utworzyć Centralny Port Lotniczy (CPL) dla Polski obsługujący ruch pasażerski oraz towarowy, a docelowo – gigantyczne centrum logistyczne dla Europy Wschodniej. Jako źródło finansowania władze miasta wskazują rządowy program "Inwestycje Polskie”.

Władze Kielc złożyły właśnie wniosek w tej sprawie do ministra skarbu państwa Mikołaja Budzanowskiego, który nadzoruje Program.

DOBRA LOKALIZACJA

"Echo Dnia” dotarło do dokumentu. W obszernym uzasadnieniu do wniosku jego autorzy przedstawiają argumenty przemawiające za zlokalizowaniem w Obicach Centralnego Portu Lotniczego. Pierwszy to lokalizacja. Tu podkreśla się stosunkowo niewielkie oddalenie od Warszawy, Krakowa czy Katowic oraz położenie między drogami krajowymi (73, 74 i 7) oraz przy linii kolejowej numer 8 Warszawa-Kraków. Zdaniem autorów wniosku dodatkowym atutem jest także dostępność 2000 hektarów należących do Skarbu Państwa, które stanowią "ogromny potencjał rozwojowy”.

To wszystko, jak zaznaczono we wniosku, "stwarza wyjątkową obecnie szansę zbudowania centrum logistycznego, jakim ten region Europy obecnie nie dysponuje. Trudno przecenić znaczenie takiego ośrodka dla gospodarki nie tylko regionu, ale też całego kraju” – czytamy. Władze Kielc przekonują ponadto, iż z uwagi na skomplikowane i długotrwałe procedury związane z uzyskaniem uzgodnień i zezwoleń budowa CPL pomiędzy Warszawą a Łodzią będzie trudna albo w ogóle niemożliwa.

KOSZTY INWESTYCJI

We wniosku wymieniono dokumenty opracowane na potrzeby budowy lotniska w Obicach. Przypomniano także, iż wykupiono 530 hektarów terenów. Jak czytamy w piśmie, do końca 2013 roku planuje się uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych – tu chodzi przede wszystkim o decyzję środowiskową, która wciąż nie została rozpatrzona przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska.

Według władz miasta, gdyby tylko pojawiła się szansa uzyskania finansowania dla projektu, budowę można by rozpocząć już w 2014 roku, a zakończyć w 2018 roku bez względu na to, czy zapadnie decyzja o realizacji etapu "0” (droga startowa 2800 metrów, tymczasowy terminal dla maksimum 1,5 miliona pasażerów rocznie), czy też etapu "I” (4,5 miliona pasażerów, terminal Cargo z płytą postojową i bocznicą kolejową z linią numer 8 ). Według szacunków autorów wniosku, koszt realizacji etapu "0” wynosi 600 milionów złotych, natomiast etapu "I” – około 800. Docelowo jeszcze przed rokiem 2025 obszar portu mógłby zostać powiększony do 2000 hektarów.

Jak podkreślają władze miasta, do pełnego wykorzystania potencjału nowego lotniska niezbędne będzie wykonanie inwestycji infrastrukturalnych – przebudowy drogi krajowej numer 73 do parametrów ekspresowej, budowy "siódemki” na odcinku Kraków-Warszawa czy modernizacji linii kolejowej numer 8.

WSPARCIE OD POLITYKÓW

Najważniejszym, według wnioskodawców, efektem stworzenia portu w Obicach będzie "przygotowanie krajowej infrastruktury na wzrastające zapotrzebowanie na usługi transportu lotniczego”. W tym kontekście przywołano zapisy rządowej Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku. Zawarte tam prognozy ruchu lotniczego w Polsce mówią, że roczna liczba pasażerów wzrośnie z 30,4 milionów w 2015 roku do 78,2 milionów w 2035 roku.

Te zdane, jak mówi prezydent Kielc Wojciech Lubawski, wskazują, że budowa lotniska w Obicach ma głęboki sens. – Plany miejscowe w innych gminach w Polsce uniemożliwiają rozbudowę istniejących bądź budowę nowych portów lotniczych. U nas warunki do takiej inwestycji są doskonałe. Jeśli uda nam się zrobić pierwszy etap, mamy możliwość zbudować największy port w Polsce, a potem centrum logistyczne dla Europy Środkowo-Wschodniej. To materiał do przemyśleń i działania dla świętokrzyskich posłów. Liczę na ich wsparcie – mówi Wojciech Lubawski.

CO NA TO POLITYCY?

Czy świętokrzyscy parlamentarzyści będą wspierać projekt budowy Centralnego Portu Lotniczego pod Kielcami?

Marzena Okła-Drewnowicz, posłanka Platformy Obywatelskiej: - Nie mamy informacji ze strony Ministerstwa Skarbu Państwa, na jakiego typu inwestycje realizowane w ramach programu "Inwestycje Polskie” będzie kładziony nacisk. Spytam ministra Budzanowskiego, czy projekt lotniska w Obicach ma szansę na finansowanie z tego Programu. Należałoby także zorganizować spotkanie z prezydentem poświęcone omówieniu szczegółów zasadności realizacji tej inwestycji.

Krzysztof Lipiec, poseł Prawa i Sprawiedliwości: - Oczywiście, że tak. Posiadanie takiej centralnej instytucji byłoby dumą województwa. Pan prezydent Lubawski jest, jak sam o sobie mówi, wizjonerem z pasją i będzie miał mocne wsparcie z naszej strony.

http://www.echodnia.eu/apps/pbcs.dll/ar ... /130319574
Kielce - tu jest moje miejsce

rnlp
Posty: 47
Rejestracja: 9 maja 2011, o 17:48
Lokalizacja: Kielce - wschód
Kontakt:

Post autor: rnlp » 16 marca 2013, o 22:16

;)

Obrazek
www.wojciechnalepa.pl
Ocena nie jest miarą wartości człowieka.

ODPOWIEDZ